Пазарът на бизнес имоти у нас се срина, представя се най-слабо от 2013 г. насам
През настоящата година е отбелязан спад със 75% на сделките с бизнес имоти спрямо 2018 г. и отдръпване на чуждите капитали
Настоящата 2019 г. е една от най-слабите за инвестиционния пазар на бизнес имоти у нас през последните седем години. По-слабо е било представянето на пазара само през 2013 г., показват данни на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton, съобщава investor.bg.
През настоящата година е отбелязан спад със 75% на сделките с бизнес имоти спрямо 2018 г. и отдръпване на чуждите капитали. Очаква се местните купувачи да останат доминиращи и през 2020 г.
По предварителни данни към декември са приключени инвестиционни продажби на офисни, търговски, индустриални площи и хотели на обща стойност 146 млн. евро. Ако се добавят и покупките на парцели за строителство на бизнес площи, пазарът доближава 200 млн. евро. Сделките за строителни терени са били около 25% от този обем, което е индикатор за продължаваща строителна активност.
„Като се има предвид стабилната икономическа перспектива пред България и благоприятните условия за финансиране, има предпоставки за добра инвестиционна активност. От друга страна пазарът на бизнес имоти продължава да страда от ниска ликвидност, слабо предлагане на добър инвестиционен продукт и нереалистични очаквания на продавачите“, коментира Михаела Лашова.
Данните на компанията показват, че през 2019 г. най-добре представените сегменти от гледна точка на придобивания на доходоносни активи са хотелите и офис площите. Очакванията са и през 2020 г. те да запазят потенциала си за сделки предвид завършването на нови висок клас проекти.
„Ключов фактор обаче остават условията за финансиране на сделките и възможността инвеститорите да получат конкурентен на останалите пазари в Централна и Източна Европа марж между очаквана доходност и цена на финансовия ресурс”, посочи Явор Костов, мениджър „Капиталови пазари“.
Според него силна тенденция остават и придобиванията на бизнес имоти с потенциал за подобрения и бъдещо развитие. Такива сделки са приоритет на местни купувачи или такива, които вече присъстват на пазара и се ориентират добре във възможностите му. Тази група инвеститори ще продължат активно да търсят възможности за нови придобивания през 2020 г., смята Явор Костов.
Офис площи
Предлагането на офис площи продължава да нараства със стабилни темпове, като очакванията са през тази и следващата година да бъдат завършвани приблизително по 160 000 кв. м нови офис площи.
Търсенето на площи под наем остава стабилно, като прогнозите са през тази и следващата година обемът на отдадените офиси в София да се движи около 150-160 000 кв. м годишно, т.е. около средните нива за последните пет години.
„Очакванията ни са ръстът на предлагането да доведе до по-отчетлива сегментация на наемните цени и до ръст на свободните площи в по-ниския клас сгради. Собствениците на имоти със забележки към локацията или качеството на площите ще трябва да са ценово по-гъвкави, за да привлекат или задържат наематели“, смята Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“.
Към края на 2019 г. офертните наемни цени остават стабилни в диапазона 12-14 евро/кв. м за първокласни площи на големите булеварди, а за единични клас А сгради в центъра на София достигат 15 евро/кв. м. Средният дял на свободните площи за клас А и B офиси се движи в рамките на 9-9,5% с тенденция да надмине 10% през 2020 г.
Търговски площи
Ограниченото предлагане на нови площи и високата наемна активност доведоха до плавен ръст на наемните цени в търговските центрове и на централните търговски улици в София през последната година. Очаква се този процес да продължи и през 2020 г.
„През миналата година станахме свидетели на висока наемна активност, продиктувана от запълването на площите в два новооткрити търговски центъра – Plovdiv Plaza и Delta Planet Mall във Варна. Реструктурирането на бившите обекти на Carrefour в София също даде възможност на много наематели да растат и отвори място за навлизане на нови брандове“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“.
Стъпването на нови марки също допринесе за по-високата от обичайната наемна активност през 2019 г. заедно с разрастването на много от вече присъстващите на пазара търговци. През 2020 година пазарът ще бъде движен по-скоро от рестуктуриране и оптимизиране на миксовете в работещите търговски центрове. Завършване на нови молове в София и в големите градове не се очаква.
Усвояването на свободните площи в моловете доведе до намаление на дела на незаетите обекти в тях, като към края на 2019 г. той е около 5% при 9% година по-рано. Наемните цени на 100-150 кв. м първокласна търговска площ в шопинг център в София достигнаха 39 евро/кв. м.
снимка: Инвестор
Bulgaria triabva da prouchva kak da se stroi sus moderni materiali i sus moderni Trakiski design ne sus zapadni gluposti.