Трамвай свързва Шабла с Бургас
Изграждане на трамвай, теснолинейка или стандартна жп връзка от Шабла до Бургас. Такава идея е залегнала в плановете за развитие на шестте района в България в периода 2014 - 2020 г.
Според проекта, одобрен от правителството, ще се търси една или комбинация между тези връзки. Така от Северното Черноморие ще се стига до Южното за отрицателно време.
Според информацията до 2020 година се планират общо 19,6 млрд. лв. инвестиции в цялата страна, като в България трябва да се появят 4 нови летища, още 2 моста на Дунав и т.н.
А писах относно идеята за „трамвая по черноморието” сега отново ще пиша, макар и по-кратко:
– Тази идея не е нова!!!
Някога като студент-кръжочник съм участвал активно в нейното разработване. Повод за това беше началните опити да се започне проектирането на Метрополитена. Тогава ние кръжочниците имахме алтернативна идея да се развива транспортното обслужване на база строителство на монорелсова железница.
Това е едно бързо реализуемо решение, което по характиристики е десетки пъти по-евтина инвестиция от метрото, десетки пъти по-евтина експлоатация. Тогава преди повече от половин век , ние виждахме подобно решение за транспорт, не само вместо метро, а и като атрактивен и екологично съвместим транспорт за цялото Черноморие – от Дуранкулак до Синеморец (тогава за Резовска река беше немислимо, като гранична зона да се говори, но сега, защо не!), както и за градове като Габрово, (който тогава още беше дълъг повече от 15 километра), като Велико Търново, (чието теренно развитие е обусловило сложни пътни комуникации) Варна, Бургас и Русе.
Като алтернатива на метрото за Столицата, то щеше да е развито към днешно време не само в това което сега е Столичния метрополитен, а щеше да има диаметри от Владая до Кремиковци, от Банкя до Лозен, от Курило (даже и от Своге) до Кокаляне (имаше и перспектива да стигне до Боровец) от Модерно предградие до Гара Искър (тогава ж.к. Люлин не съществуваше) Щеше да има и пръстен по трасето на околовръстната жп-линия. Имаше даже варианти да се качи и на Витоша до Копитото. Тогава нямаше да изникнат проблемите с хидроложкия характер на Софийската територия, нямаше да има конфликтите с археологическото богатство в нея, нямаше да се забави толкова цялостното решение на транпортната инфраструктура – всичко щеше да е вече изпълнено в миналия век. Столицата щеше да има един атрактивен за природогеографския характер на Софийското поле транспорт. Представете си пейзажа от прозорците на такава железница – Витоша, Средна гора, Балкана, Люлин, Искър и просторен поглед към западните покранини. Това е едно решение което е в същата степен като метрото бърз, безконфликтен, безшумен и сигурен транспорт, подлежащ на висока автоматизация – модерен във всяко отношение. В света има достатъчно примери на вече функциониращи повече от век (Вуперталската монорелсова железница в Германия е от 19-ти век) . Има и други в Германия, Франция, Япония, двете Америки и даже в арабския свят такива изпълнения.(в интерент има достатъчно илюстрации на тази тема)
В случая за Черноморското крайбрежие, това би могло да допринесе за неговата атрактивност, без да се разрушава околната среда, без да се пречи на животинския и растителен свят, и без да се влошава пейзажа. Тогава почиващите щаха да тръгват за плаж от там където се е заоблачило и да слязат там където слънце грее, а вечер да се разхождат ако им е омръзнало на Слънчев бряг, да отидат на Св.Констатнтин. Времето, което щяха да употребят за път нямаше да е досадно загубено, а щеше да е изпълнено с наслаждение на пейзажите, а някъде, може би железницата ше прекосява някои заливчета, където усешането ще им се струва като в нисколетящ самолет. Ниската цена на превоза ще позволи да бъде предпочетена железницата пред алкохоло-несъвместимия автомобил.
Въобще много предимства има и най-важното, че то може да бъде относително бързо съградено, като се има предвид, че може да се гради с готови елементи, произвеждани в заводски условия и прокарването на трасетата през територии – населени и ненаселени, не е свързано с тежки преустройства на ОУП и ПУП. Някога, преди половин век, нашите разчети показваха себестойност на превоза по-ниска от тази на електрифицирания градски транспорт.
Така, че струва си да се помисли върху това, което писах по-горе във връзка с идеите за „трамвая от Шабла до Бургас” !!!
На атвогарата в Шабла има само пет - шест пияници и двама - трима пътуващи за близките села. Дори и лятото там е дива селения. Хората нямат стотинки за хляб, те влак ще им строят.
http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=143490