Авантата с безплатното паркиране зад Старата поща в Бургас за жалост свършва
Огромният квадрат между улиците „Фердинандова“ – „Иван Вазов“ и „Гладстон“ – „Христо Ботев“, където още може да се паркира без пари, макар и след изтощително обикаляне, ще стане синя зона в първите месеци на следващата година, съобщи шефът на „Общински паркинги и гаражи“ Живко Иванов. Затова има отдавна решение на Общинския съвет, но тъй като за въвеждането на платени зони не е достатъчно само разчертаването на улиците със сини линии, а трябва подготовка и ремонт, включването на тази зона ще става поетапно. Тук в момента паркират почти всички, които работят в центъра и идват на работа с колите си. Има и фирми с по десетина служебни автомобила, огромна навалица правят и болните, водени на преглед с автомобили до Транспортна болница или Медицински център I.
Тъй като авантата с паркирането привлича всички, много комична в момента е ситуацията с новата спортна площадка до пощата. Тук вече има баскетболни кошове, хандбални врати и дори мрежи, но никой не спортува, тъй като тя постоянно е заета с автомобили, някои от които влизат направо във вратите – виж снимката. Според Иванов, мястото доскоро е било държавна собственост, но вече е прехвърлено на общината. До броени дни новата спортна площадка ще бъде завършена и тук ще се поставят бариери срещу автомобилите. Сега там има само знак, който предупреждава, че спрените коли ще бъдат репатрирани с паяк, но това не плаши никой. На някои от тях предвидливо е сложен на арматурното табло пропуск на Община Бургас, който трябва да каже:“Собственикът не е случаен, не закачайте колата“!
След като в целия район паркирането стане платено, както навсякъде другаде в центъра, фирмите ще могат да купят за служебните си автомобили абонаментни карти. Те струват 40 лева и са със 100 предплатени часа месечно, което прави 0,40 лева на час, а не 1 лев, каквато е нормалната тарифа, която скача и на 1,2 лева, ако платиш с SMS. Статистиката показва, че служебните автомобили се задържат средно по 3 часа дневно в синята зона и предплатените 100 часа месечно ще им бъдат напълно достатъчни. Ако някой само идва с колата си на работа и я държи паркирана по 8 -10 часа на ден, 5 дни в седмицата, какъвто е случая с пишещия тези редове, ще са му нужни над 200 часа на месец и той трябва да презарежда картата си.
„Идеята на интегрирания градски транспорт, за който Европейския съюз ни дава 65 милиона евро, е Бургас да има бързи и модерни градски автобуси и хората да идват на работа с тях, а не с колите си, за да бъде облекчено движението в центъра на града“, допълва Живко Иванов.
1. Винаги са крайно недостатъчни, особено в пиковите часове на деня, поради което са ужасно претъпкани с пътници, което пък освен неудобството при пътуването с тях, носи реални рискове от бързо прихващане на вирусни заболявания, както и реални рискове от джебчийски набези в тълпата
2. Никога не спазват разписанието си и закъсненията им са непредсказуеми
Това са основните две разлики на градския транспорт у нас в сравнение с този в останалите държави от ЕС, където такива лоши условия не съществуват. Там градските автобуси са спазват разписанието си до секундата, никога не са претъпкани с пътници, рядкост е да се види правостоящ. Освен това са климатизирани през зимата и през лятото, безупречно чисти и дори парфюмирани, нещо което е невидяно тук, в България. Така няма как градския автобусен транспорт у нас да се наложи до такава степен, та да облекчи пълноценно движението в градовете, замествайки ползването на леките автомобили.