Сметната палата изпрати на Главния прокурор финансовата проверка на община Несебър
Председателят на Сметната палата изпрати днес на Главния прокурор доклада за одита на финансовото управление на бюджета на Община Несебър. Той обхваща периода от 01.01. 2006 г. до 31.12.2009 г., когато общинските дела са били последователно в ръцете на Николай Трифонов, Магдалена Мандулева, поела поста на 11 март 2007 година, и на досегашния кмет Николай Димитров.
Според член 56 ал. 1 от Закона за Сметната палата, председателят й изпраща одитния доклад и материалите към него на прокуратурата само тогава, когато проверката е открила данни за престъпление. Сметната палата обаче не може да огласява данните, заради които докладът се изпраща на прокуратурата. Сезирана е и Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
Besove.bg обаче успя да се добере до въпросния доклад. Според него Общинския съвет незаконосъобразно е делегирал редица правомощия на кмета на общината, в това число и правото да променя размера на бюджетните кредити. Проверяващите са открили несъответствия между Наредбата за местните данъци и такси и изискванията на закона, в резултат на което са "пропуснати приходи в общинския бюджет".
Открити са и нарушения в процедурите за възлагане на обществени поръчки – не е спазвана забраната да се сключва договор с избраната фирма, ако тя не предстви необходимите по закон документи, не е воден и единен регистър за проведените, прекратените и приключили процедури и сключените договори. Фрапиращо е и друго - 70 на сто от нарушенията се повтарят два или повече пъти.
Сериозни пропуски са констатирани и при управлението на общинските недвижими имоти. „Въведеният ред от кмета на общината относно процедурите за отдаване под наем, продажба и учредяване право на строеж обезсмисля напълно и прави невъзможен контролът на Общинския съвет, тъй като общинските съветници трябва да контролират себе си", се казва в одиторския доклад.
През проверявания период в община Несебър се е установила тенденция на трайно нарастване на несъбираемите вземания на общината. При провеждането на ЗОП (Закон за обществените поръчки) и НВМОП са допускани системни нарушения на принципите на публичност и прозрачност. Констатирани са множесто нарушения по ЗОП и НВМОП, голяма част от които са системно допускани. „Не са положени усилия за ясно и точно описание на начина на оценяване на офертите по част от показателите при критерий „икономически най-изгодна оферта”, което е предпоставка за проява на субективизъм от страна на комисията“, посочва докладът.
В частта за нарушенията на процедурите за възлагане на обществени поръчки докладът ще бъде изпратен и на изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки и на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.
Общият извод е, че„във всички изследвани области са констатирани съществени несъответствия с изискванията на нормативните актове и състоянието на системата за финансово управление и контрол (съществуващата) не може да гарантира законосъобразност на дейността по администриране на приходите, извършване на разходите и управлението на общинската собственост".
Окончателният одитен доклад се изпраща също на кмета на община Несебър (на основание чл. 47, ал. 1 от Закона за Сметната палата) и на Общинския съвет – Несебър, (на основание чл. 47, ал. 3).