Всеки четвърти млад учител се отказва още първата година
Средна възраст на българските педагози е 47 г., показват данни на МОН
След известен срив през м.г. младите учители в образователната система у нас се увеличават леко през настоящата учебна година, макар все още да не могат да настигнат броя им от преди 3 г. Това показват данни на просветното министерство в отговор на въпроси на "Сега".
Ако през 2020/21 г. младите учители в детските градини и училищата у нас са били общо 19 138 от общо 91 369, година по-късно те намаляват чувствително до 16 364, а през настоящата година броят им се увеличава съвсем леко - до 16 762. В проценти картината през последните 3 г. изглежда така - младите педагози до 35 г. във всички учебни заведения са съответно 20.9%, 17.9% и 18.3%.
Намалението на учителите само в училищата през 2021 г. спрямо 2020 г. не изглежда толкова голямо, т.е. изглежда то засяга предимно преподавателите в предучилищното образование. За учебната 2020/21 г. учителите в България до 29-годишна възраст са 7175, а тези до 35 г. - 5746 души, т.е. общо 12 921, или 18.6% от общо 69 104 педагози в училищата. Година по-късно броят им намалява до 11 014, или 15.9%, а през настоящата учебна 2022/23 г. младите педагози до 35 г. в училищата се увеличават леко до 11 298, т.е. до 16.3 на сто. Едва около 7% от тях са до 29 г.
Наскоро от синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" обявиха малко по-различни данни. Според тях учителите до 29 г. у нас са 6.5%, а общият процент на младите учители възлиза на около 15 на сто. "Над 70% от младите учители не издържат в образователната система още през първата година. Това поддържа една рекордно висока средна възраст на българските педагози от 54 г. - възраст, с 10 години по-висока от средноевропейската", коментира председателят на синдиката д-р Юлиян Петров. Тези данни също се различават от тези на МОН - според министерството средната възраст на родните учители е 47 години.
По отношение на текучеството последните по-конкретни данни дойдоха в края на 2021 г. Тогава бе огласен доклад на Световната банка за периода 2014-2018 г., според който едва около 10% от новоназначените учители у нас през 2016 г. са останали трайно в образователната система, като 1/2 от тях са си отишили още след първата година, а след втората година, която е най-критична - са напуснали около 60% от тези, които са се задържали там до този момент. През 2019 г., когато вече заплатите бяха увеличени, отпадналите преподаватели след първата година намаляват до 23%.
"Причините за текучеството са високият стрес от изискванията, сравнително по-ниските заплати, липса на социални умения, липса на чувство за подкрепа и интегриране, назначаването им на срочни договори, както и голям обем административна тежест и допълнителни непедагогически дейности, с които са натоварени", коментира от синдикат "Образование". Като контрапункт оттам посочват нарастналия брой на студентите в педагогическите специалности, като за последните 4 г. само Пловдивският университет е увеличил с 1/3 броя на кандидат-педагозите. "Разбира се, съществуват още 12 вуз-а, които подготвят учители, но и се разбира, че далеч не най-добрите ученици избират да станат учители", казва д-р Петров.
По думите му недостигът на учители съвсем не е отминал проблем. В София и някои големи градове този недостиг е безспорен, а в по-малките градове е по-малко осезаем. За да се попречи на отлива на млади учители, от синдиката смятат да работят съвестно с МОН в няколко посоки - за повишаване на рейтинга и статута на младите учители и на общественото доверие към тях, за оптимизиране на институционалната подкрепа за младите, за нулева толерантност към родителите, които не партнират на училището, за намаляване на институционалния натиск и бумащината в системата, за активизиране на наставничеството, промяна в обучителните програми за педагогически специалности на висшите училища с цел повече часове за практически знания и др.
ЛЮБОПИТНО
Най-много са младите учители до 35 г. по български език и литература - 1396 на брой, показват данните на МОН за т.г. Следват тези по математика - 675, информационни технологии - 393, биология - 233 и химия - 129. Младите учители, преподаващи по физика в родните школа, са едва 80 на брой.
МЕРКИ
"Съществува нормативно обоснована система на наставничество в училище, която позволява на директорите да назначават наставници на новоназначените млади учители. Наставничество е финансово осигурено чрез Колективния трудов договор, подписан на отраслово ниво", коментираха от МОН на въпроси какви мерки прилага МОН за задържане на младите учители в системата.
Оттам посочиха, че в периода 2019-2022 са реализирани дейности чрез национална програма "Мотивирани учители", предоставяща възможност да се обучават специалисти от други отрасли, приоритетно по математика, ИТ, природни науки и чужди езици. "Така се подсилват мерките по отношение недостига на учители за някои училища и се осигуряват квалифицирани учители за училища, които са затруднени с намирането на учители, както за такива в отдалечени райони, така и училища в региони с нисък социален статус на населението. В новата (2023 г.) Национална програма за учителите са планирани обучения за новоназначените учители и наставниците, както подкрепящи обучения, които са в обсега на задължителната въвеждаща квалификация за нови за системата учители", посочват оттам. Продължава обучението на действащи учители в училища с малък брой паралелки, преподаващи повече от един учебен предмет. Освен това начинаещи учители с опит до 5 г. получават подкрепа от експерти-наставници, обучени по проекта NEST, финансиран по програма "Еразъм", допълват от МОН.
РАЗМИНАВАНЕ
През октомври 2022 г. интервю за БТА лидерът на Синдиката на бълграските учители Янка Такева обяви, че над 35 000 са младите учители до 35-годишна възраст. Т.е. така делът им илиза цели 38%.
1) Политически настроена - директори и РУО. Всичките са навързани и ако някой пречи на политически създадената задруга, бива смазван със инспекции и репресии.
2) Родители - връзкари, местни велможи, приятели на директори, инспектори от РУО, главни директори от РУО. Родителите ако не са доволни правят на 2ст. учителя защо в писал по-слаба оценка на съответния ученик.
3) Директори на училища - съмнителни конкурси, лансиращи наркоманизирани ученици и тяхното девиатно поведение. Има ученици, които имат под 20% присъственост за цялата година и изкласяват. Те все пак носят пари на училището.
4) Стари кади от набор 1950г и още
надолу - не могат да работят с новите технологии, не са гъвкави, изпаднали във дълбока ригидност.
5) Потъпкани права на учителя - учителя вече няма право на мнение и възпитателна дейност. Ако учителя не е същото мнение със директора… горко му!
6) Ученици - голяма част от учениците се друсат, момчетата употребяват стероиди. Мн често назобани момченца са готови да скочат на бой на учители и да ги заплашват.
Има още супер много точки, които мога да добавя но смятам да спра до тук. Това което съм описал е просто една капка от целия този океан наречен образование!
Стига сте писали за това кой колко взима и кой колко часа наден работил. Учителската работа продължава дори извън училище като проверяване на контролни, приготвяне на учебни планове, работа по учебни и ученически проекти, вписвания на учебни протоколи и т.н. Но най-тежката работа е психическото натоварване със невежи ученици, които отсъства думата “образование” в тяхната ценностна с-ма. А за съжаление, според мен това са 50% от учениците!
Обсолят и всяка година пада критерия за оценка на матури, изпито, представяне и прочие. А това се дължи на базата на работоспособността на ученика и неговите усилия в образованието!
Ел техник съм в Германия,за Януари 3200 евро бруто.Аз карам Пежо,учителката на сина ми Мерцедес.Не си правя майтап,това е истина!
Къде е мотивацията на българския учител?
Смешно е и тъжно.
Поради неконкурентната среда в ЕС всичко икономическо активно се изнесе от тук.
Индустрията баталясва. Търсенето на газ пада и от там и цените.
Какво значи тук някакъв си Путин ?
На Путин след една година му дреме на путинката за съсипана Европа караща в цялата си икономика на дотации.
Германия я унижиха публично като и взривиха газопровода а тя дори не смее да гъкне затова.
А Германия е основата и лицето на ЕС.
А рицето на ЕС се оказа .. задник.
Печатниците на евро работят в непрекъснат режим.
Хартия след хартия ... инфлация, стагнация.
Диви и щастливи.