Как „бъди благодарен за работата“ води до стрес
По-склонни сте да толерирате неща, които ви правят нещастни
Според редица западни изследвания, практикуването на благодарност ни помага да бъдем по-щастливи. Например благодарност за това, че днес можем да се насладим на любимия си сладолед, на малката изненада от любим човек, на хубавата книга, която четем и т. н.
Всичко звучи прекрасно, но понякога благодарността има и недостатъци, особено когато се отнася за нашата работа. Задължената благодарност е просто прикритие на това, че вече не се чувстваме добре на работата, която работим.
Как ни вреди това?
По-склонни сте да толерирате неща, които ви правят нещастни
Вероятно някои от вас си спомнят онзи пример от детството, когато сме били принудени да се чувстваме благодарни за нещо, което не харесваме. Налага се например да се държим по определен начин пред роднини, съседи, познати, защото да кажем са в услуга на нашите родители, не ни се яде определена храна, искаме същата играчка или дреха като наше приятелче и т. н. и винаги чувахме „Бъди благодарна/благодарен, че...“
Възпитаваха ни да ценим това, което имаме, но да не хленчим за това, което нямаме. И това е важно да се възпитава, но дали в определени ситуации, онзи спомен от детството не ни пречи да бъдем щастливи? Дали притиснати от спомените си казваме „Може и да е по-лошо“, насилвайки се да сме благодарни за работата си и по този начин не толерираме неща, които не ни харесват?
Прикривате негативните си емоции
Когато сме принудени да бъдем благодарни, когато си казваме, че се чувстваме благодарни, докато в същото време сме стресирани, демотивирани или уморени, можем да пропуснем някои червени флагчета. Онези, които би трябвало да ни карат да обръщаме внимание на това, че нещо не е наред.
Негативните емоции се увеличават с времето, а ние не виждаме наистина хубавите неща в живота си, за които да благодарим, защото трябва да сме благодарни, че работим работа, която не ни прави щастливи.
Неуместната благодарност може лесно да бъде използвана от работодателите, за да манипулират служителите си. Това може да се прояви като възлагане на повече задължения, съкращаване на някои кадри, поддържане на заплащане, което не е конкурентно и т. н. като за всичко това използват извинението, че разходите трябва да бъдат намалени.
Такива шефове обикновено знаят, че служителите им няма да се оплачат или да напуснат, защото се страхуват, че няма да намерят нова работа. Когато хората са благодарни само заради факта, че имат работа, това може да ги разубеди да защитават правата си или да търсят работа с по-добри условия на труд.
Източник: Az-jenata.bg