Докога ще се гаврят? Замениха мадоните на Владимир Димитров-Майстора с транссексуални модели
Сега и Майстора решили да украсят със „съвременна интерпретация, надградена с нов смисъл - да защитят едно маргинализирано малцинство“
Поредният скандал около предстояща изложба през март, озаглавена „Другите българки“, като че ли изглежда изконсумиран. Дали? Появиха се по медиите фотоси от бъдещото събитие на уж жени, млади, в традиционни народни облекла.
Авторът, претворил творби на Владимир Димитров-Майстора, оказва се, използвал транссексуални модели, т.е. родени като мъже, изживяващи се като жени, облечени в български национални носии на фона на пейзажи, характерни за творбите на живописеца.
Последва вълна от възмущение в социалните мрежи, а т.нар. творец скромно съобщи, че търсел „ обществен диалог, а оттам видимост за това малцинство, извадено от контекста, в който е поставено от мнозинството“.
Името му не е важно - няма и да го запомним. Тази гавра не е случайна. И не е единствена. Когато ни унижават отвън, някак си се сплотяваме за твърд отговор. Спомнете си януари 2009 г., по повод началото на чешкото председателство на Съвета на ЕС, когато скулпторът Давид Черни изложи в сградата на Съвета на Европа в Брюксел своята инсталация „Ентропа“, а страната ни беше изобразена като отходно клекало. Тогава скочихме като един и клозетната секция на тази „творба“ беше покрита с черно платно.
А помните ли през 2018-та банкета в Националната художествена галерия по повод ретроспективната изложба на бившата българка Ода Жон, с преливащата от месни деликатеси дълга маса? Голите русалки, изобразени с мазни резени колбаси и глави със зелки от карфиол. Какво изящество, а? Ами на следващата година как центърът на София осъмна с четири метрова скулптура на мумия, поставена на мястото на бившия мавзолей?
Потресаваща арт инсталация, чието „артистично“ възприемане бе по силите само на извисените в тайните на съвременния авангард блестящи умове на безделието, на нищоправенето. В тази поредица бе и инсталацията „Един човек“ през 2020 г., пак на мястото на мавзолея , чиито камери , монтирани по този колос, снимаха минувачите. Пък после ги предлагаха за гледане по екраните, накачулени на този зловещ паметник-еднодневка в мрачни цветове. Това било „диалог между равни - между инсталацията и всеки един човек да възникне спонтанно общуване"/?!/
Та сега и Майстора решили да украсят със „съвременна интерпретация, надградена с нов смисъл - да защитят едно маргинализирано малцинство“, което се притеснявало да не бъде атакувано. Нека този „творец“ се успокои- и неговото име никой няма да запомни, халал да са му 10-те хиляди народна пара, всичко това ще оттече…
Да, авторът ще си остане анонимен в паметта ни, какъвто е бил и преди това, но гаврата ще остане!
А за финал - нещо от живата ни памет. Преди около 30 години бях в кюстендилското село Шишковци - райското място, където е рисувал и живял Майстора. Беше по време на негова годишнина. Намерих там останалите живи негови модели, вече възрастни, но с много свежа памет за дните, когато са му позирали. Обикновени жени, чиято младост той бе увековечил. Някои от тях пазеха и ми показваха снимките си като млади, сравняваха ги с образите от картините на Майстора, на други бе подарил портрет, за да се радват на старини като се гледат. Чух какви ли не истории- за чисти човешки емоции, но и за алчни наследници, рязали платната, за да ги продават на парче, едва ли не ябълка по ябълка...
Вижте ги на снимката - почти всичките му модели са там, с изключение на една –две, преселили се в по-добрия свят. Позастарели, отрудени жени, но с много доброта в очите и непринудени в общуването си.
Споделяха ми как се е радвал, когато му месели питки, когато го гощавали с боб и баница, как присвивал очи и все едно дълбаел с тях в човека, виждал душата му…
Казвали му в селото „Рисувачът“, за светец го имали. А като гледаме днес творбите му на истинските български мадони май и той е гледал на тях като божествени създания… И тук вече можем да започнем сериозния разказ- за тленното и вечното!
И моделите му са като него. Нямат нищо общо с женствените модели на Майстора. Мишовите са с широки рамене и бицепси!
Ако не беше толкова тъжно и пошло, щеше да е комично.
Големите мъже дето не понасят педалите ама няма проблем да пребиват жените си до смърт. Тез са най големия проблем не дебилите по улиците дето се млатят?
И големите мъже дето са много възмотени почти всички ходят по проститутки и курви. А ако някое от тия не ви каже че е било преди това мъж със сигурност ще го изчукате и после доволни ще се хвалите кви сте ебачи нали така?
Мокри сънища имаш с Кире Дебилния лъжец, поел ангажимент за Истанбулската конвенция -
Честита ви Полова Промяна соросоиди!
Първо - цинизми, след това дежурни безмислици от рода на "Прокопи" и "соросоиди".
Какво общо имат тези опорки една с друга, освен може би в болния ти мозък?
Ако не се натрапват на вниманието на всички, няма да дразнят никого и няма да имат повод да се оплакват от дискриминация.
Всеки човек може да си инерпретира всяко изкуство както си иска.
Нито ни омаловажил Майстора, нито е унищожил оригинални картини - има ги, там са си.
Ако бяха ги нарисували тези картини като деца, или като животни, или като извънземни дори. Щеше ли да има такова мрънкане? Едва ли. Ама щом са хора, които сме избрали да мразим ще оревем орталъка.
Точно заради такива мрънкачи правят такива глупости, за да ги защитават траверсите.
Ако бяхме достатъчно интелигентни, за да си гледаме само в нашата градина, въобще нямаше да има причина някой да защитава който и да е от каквото и да е.
А сравнението на Дияна Тушева с картината, в която страната ни е представена като тоалетна е нелепо.
Тук никой не те сравнява с нещо нехигиенично. Тук просто са използвали хора, които носят рокли. Точка
-Соросоиди, сър.