Учуден съм, че в Бургас гласувахте срещу индустриален парк
Темата да има ли Бургас индустриален парк, където чуждестранни компании да инвестират в производство, а не само в хипермаркети за евтини банани, продължава да бъде актуална. Миналата седмица Бургаската търговско-промишлена палата официално подкрепи идеята. Очаква се в някоя от следващите сесии кметът Димитър Николов да внесе отново докладна за създаване на акционерно дружество за бъдещия логистичен парк. Как стои този въпрос в другите градове у нас, къде има създадени такива зони, как работят те, привличат ли инвестиции, откриват ли нови работни места? По тези въпроси потърсихме един от най-компетентните хора в тази област – изпълнителния директор на „Индустриални зони” ЕАД Валери Андреев, който се съгласи да даде ексклузивно интервю за Besove.Bg
- Г-н Андреев, поисках този разговор, защото знам, че преди да станете директор в националната компания „Индустриални зони”, сте бил шеф на русенската зона. Даже, ако не се лъжа, вие сте неин създател.
- Имам отношение като зам-кмет на общината. По мое време започна реализацията на индустриален парк Русе.
- Какво показа вашия опит, предимство ли е за един град да има такава зона?
- Този въпрос може да има само еднозначен отговор. Даже беше станало практика, ако някой се кандидатира за кмет, независимо дали в голям град или в паланка, винаги да обещава на хората, че първото, което ще направи, е индустриален парк. Няма никакво съмнение, че един логистичен център до населено място, където има достатъчно работници, университетско образование и съответно кадри с всякакъв ранг, ще бъде голям плюс за града. В Стара Загора го осъзнаха това, в Русе индустриалният парк даде много бързо конкретни резултати и веднага бяха стартирани три проекта за инвестиции – на една френска компания за 80 милиона евро, испанска компания, която инвестира около 35 милиона евро и т.н. Ако нямаше такава територия с изградена от общината инфраструктура, тези компании нямаше да дойдат в България.
- В момента националната компания с колко индустриални зони работи у нас?
- Ние управляваме и развиваме трите индустриални логистични центрове във Видин, Русе и Свиленград, това са бившите безмитни зони, които оперират повече от 20 години. Отделно имаме в нашия капитал терени, които са изцяло на зелено - в София, в района на Божурище, в Суворово, близо до пристанище Варна Запад и в Карлово. Плюс един проект в Телиш, до Плевен. Там обаче нещата са малко по-различни, защото това е бивша военна база с около 300 дка със складови помещения, административни сгради и около 1600 дка зелени площи и възможности за развитие.
- Някои от общинските съветници, гласували против, изтъкват, че Бургас отдавна има безмитна зона и че досега за толкова години тя не е привлякла нито един сериозен инвеститор. Каква е разликата между индустриален парк и безмитна зона?
- Свободните зони както Видин, Русе и Свиленград са подчинени на едно също законодателство, както и Свободна безмитна зона Бургас. Има разлика само в собствеността – някъде тя е изцяло държавна, докато при вас е държавна, общинска и частна. В свободните зони действа една сравнително остаряла нормативна уредба, която е малко ограничаваща. Те разбира се имат своите предимства, защото се ползват с по-различен митнически режим и са интересни, когато се оперира със стоки извън ЕС. За стоки в ЕС обаче този статут не е толкова привлекателен. Освен това в свободните зони има ограничения, когато става дума за придобиване на собственост. Докато в логистичния парк земята може да бъде отдавана дългосрочно под наем, да бъде изцяло продавана по определени правила, може да се учредява право на строеж. По този начин един инвеститор ще срещне по-голяма гъвкавост и има по-голяма вероятност той да бъде удовлетворен отколкото при Свободните безмитни зони.
- Вие казахте, че държавата вече притежава няколко терена за индустриални паркове. Как оценявате нашия? Може ли той да привлече инвеститори?
- Всеки от терените, които споменах, има своите предимства и недостатъци. Нека не се създава впечатлението, че това е нашата мечта, че това е един изключителен терен и ние даваме всичко за този проект. Трябва да се знае, че имаме предложения и от други общини, които искат да изграждат такива индустриални зони. Те виждат в наше лице добър партньор, защото имаме опита и специалистите, с които да ги управляваме, работим с Българската агенция за инвестиции, министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Целта е не само да бъде изградена така зона, но и да се изпълни със съдържание. В Бургас ние можем да бъдем полезни във всяка една фаза от развитието на зоната.
- Кметът обеща, че държавата не само ще даде пари, но и ще насочва към града големи инвеститори. Има ли интерес към българските индустриални зони в момента?
- Разбира се, че има такъв интерес. Е, не е като в периода преди 2009 година, когато имаше истински бум и много повече запитвания за проекти, които да се реализират. Сега запитванията не са толкова много, но пък са по-категорични и ясни. т.е по-малко, но по-качествени. Започва да се забелязва, че лека- полека излизаме от кризата.
- Община Бургас, кметът на града или някой от неговите заместници обсъждали си са с вас конкретни финансови параметри?
- Този разговор , който водим с общината, не е от вчера или от един месец . Още миналата година ние имаме подписан меморандум, в който са регламентирани едни бъдещи взаимоотношения. Разговорите, които водихме, бяха с г-н Николов и неговия екип. Ние сме наясно, че всички решения трябва да се вземат от ОбС. Но някаква конкретика на този етап няма. Все пак нещата трябва да бъдат съпоставими и в зависимост от това с какво участие ще влезе общината, ние ще си направим изводите - какво имаме насреща и колко да дадем. В никакъв случай то няма да бъде по-малко от това, което ще даде общината.
- По разчети на общината за изграждането на парка са необходими между 5 и 7 мил лева. В същото време на сесията стана въпрос, че за индустриални зони има заделени 30 милиона лева. Това годишен бюджет ли е и ако Бургас създаде такава зона, каква част от тези пари може да усвои? И съответно - какви са шансовете ни да изпуснем влака, ако продължаваме да протакаме?
- Национална компания „Индустриални зони” е еднолично акционерно дружество, ние нямаме бюджет. Това са средства, които държавата е обезпечила за изграждане на инфраструктура в зони, в които ще участваме и развиваме. Тези 30 милиона не са за година-две и никой не трябва да си прави илюзии, че ще бъдат инвестирани само в Бургас. Ние също мислим, че 5-7 милиона са достатъчни за първи етап за изграждане на инфраструктурата в зоната в Бургас. Оттам нататък идеята е, ако бъде създадено съвместно акционерно дружество, да започне и бърза възвращаемост на вложените средства, като първите постъпления бъдат реинвестирани в зоната.
- А на каква цена продава земята Русенската индустриална зона? На испанския, на френския инвеститор? Колко евро на квадрат?
- Имаше едно движение в различните етапи, в зависимост от класа инвестиция. Но мога да кажа, че в последните търгове, обявени след като беше изградена цялата довеждаща инфраструктура - вода, ток, асфалтирана връзка с пътната инфраструктура, газификация до границите на всеки един терен - беше определена цена от 25 евро на квадрат.
- Вие като зам.кмет лобирахте ли за някакви преференции на местните инвеститори?
- Местните инвеститори са добре дошли, но за съжаление в законодателството и тогава и сега това може да се случи много трудно.
Защо се чудите, че бургазлии не желаят индустриална зона? Е как да желаят цървулите? Ами сетете се колкко трябва да си тъп за да вкараш в общински съвет 13 души от "Атака" (пардон Скат), лекето Георги Иванов и ред други???
не, не щем да е нечия мазна далавера!!!