Тричането е остатък от една епоха на невежество
- Г-н Гечев, нарекохте варварство обичая тричане. Не смятате ли, че трябва да бъдем по-толерантни към нашите традиции?
- Вижте - Средновековието е създало много суеверни обичаи, които са по-скоро срам за човечеството, отколкото някакво огромно постижение. Да вземем една такава уж българска традиция като танцуващите мечки – дълго време тя създаваше един негативен имидж на страната ни. Преди 10 години ние започнахме кампания срещу това и бяхме заклеймени, че унищожаваме една традиция, макар тя да е премахната в Румъния преди 150 години със закон. Така е и в цяла Европа, с изключение на Балканския полуостров – България, Сърбия, Македония и Албания. Варварски обичаи и традиции са съществували навсякъде по света – разпаряли са коремите на животните и по съдържанието на вътрешните им органи са определяли каква ще е годината, принасяли са жертвоприношения… Може би и това трябва да го върнем като една отколешна традиция. Това са все езически обичаи, в християнството няма такива. Затова не мисля, че тричането на кучета е кой знае какво национално богатство и фактът, че съществува само на едно място в България - в Бродилово и Кости - е достатъчно показателен. От вашето видео се вижда, че хората не са отишли да спазват традиция, а да гледат сеир. Между другото - някои смятат за традиция и петъчното напиване.
- Аз влязох в сайта на Регионалния исторически музей в Бургас. Там този обичай е описан като част от празника Кукеровден и премахва беса по животните.
- Вие разбирате колко смешно звучи в двайсет и първи век да се гони бяс по този начин, това е остатък от една епоха на невежество.
- Да, но ние говорим по-скоро за символиката на един ритуал, който според историци датира от 1000 години преди Христа.
- Кметът на Царево Петко Арнаудов коментираше, че културното наследство на региона е вписано в Книгата на ЮНЕСКО. Аз не съм много сигурен, че тричането е вписано там. През 2005 то бе отразено в много позитивен стил от БНТ, но предизвика гневни реакции извън България и бе възприето като варварство, както възприемаха и танцуващите мечки. Обяснявахме, че това е един поминък за циганите, но всички го възприемаха като измъчване на животните. Преди 1000 години може да е намирало обяснение в шаманството и т.н., но сега е безсмислено. Ако седнем да възраждаме всички традиции, свързани с измъчване на животни, може да стигнем много далеч.
- Етнолози от БАН казаха, че не намират нищо лошо в този обичай. Не допускате ли и друг прочит на всичко това?
- Ако някои учени разглеждат ритуала от гледна точка на неговото културно значение, ние държим сметка на това доколко той противоречи на законодателството в България. А е ясно, че той нарушава Закона за защита на животните. Дайте да мислим по-разумно – има хиляди други подобни жестоки ритуали, но никой не ги прави. В едно родопско село - Мугла има поверие, че ако се храниш с месо от малки кучета, това предпазва от болести. Трябва ли да го възродим като обичай? Боевете между кучета и мечки са били голяма атракция в Лондон през 16 - 17-ти и по-ранните векове. Но днес вече не съществуват.
В Англия със закон вече е забранен ловът на лисиците с конета и кучета.
Жевеем в 21 век все пък.
Как ревностни католици като испанците, "практикуват" все още коридата?
Как "неварвари" като англичаните, ловят лисици с кучета?