Андрей Рунчев: Законопроектите за пътна безопасност залагат конкретни мерки, които могат да спасят човешки животи

Временната комисия, която той ръководи, е обсъдила предложенията с широк кръг заинтересовани страни – родители на загинали деца, неправителствени и браншови организации, институции и експерти
Да се делегират права на общините за контрол на пътната безопасност чрез поставяне на камери, да се намали максималната скорост по автомагистралите и да се въведе контрол върху средната скорост – това са част от ключовите предложения в новите законопроекти за пътна безопасност. Това съобщи от парламентарната трибуна народният представител от ГЕРБ-СДС Андрей Рунчев, който е и председател на временната комисия по темата.
Днес бяха приети на първо четене пет законопроекта, свързани с пътната безопасност.
Рунчев увери, че парламентарната група на ГЕРБ-СДС ще подкрепи всички мерки, заложени в законопроектите, чиято основна цел е да се намалят пътно-транспортните произшествия, травматизмът и да се спасят човешки животи. Според него обществото очаква действия „тук и сега“, тъй като мерките закъсняват, а проблемът с безопасността на пътя остава остър.
Временната комисия, която той ръководи, е обсъдила предложенията с широк кръг заинтересовани страни – родители на загинали деца, неправителствени и браншови организации, институции и експерти. Много от становищата са отразени в проекта.
Като бивш служител с над 10 години опит в Община Бургас, Рунчев акцентира върху ролята на видеонаблюдението и смисъла да се делегират повече правомощия на общините. По негови думи, те най-добре познават „черните точки“ в населените места и разполагат с капацитет да реализират конкретни решения.
Проектозаконът предвижда и целево използване на 70% от глобите, наложени чрез общински камери. Според Рунчев много общини вече инвестират в интелигентни системи за управление на трафика – светофари, датчици, електронни табла – които намаляват задръстванията и повишават сигурността на пътя. Въпреки това част от тези системи все още не се използват пълноценно.
Рунчев подчерта, че почти двойно повече катастрофи се случват в населените места и затова местните власти трябва да имат по-активна роля. Той подкрепи възможността общините да закупуват камери за контрол на скоростта и да работят в синхрон с МВР. Подчерта и нуждата от подобрена събираемост на глобите, като се предвиди възможност те да се плащат при извършване на административни услуги в съответната община.
Сред другите предложения, внесени от Министерския съвет, той посочи ограничаването на максималната скорост по магистралите до 130 км/ч – мярка срещу т.нар. „джигити“, както и въвеждането на контрол върху средната скорост, практика, вече наложена в Европа и в процес на тестване у нас.
По отношение на предложението 17-годишни да могат да управляват МПС под наблюдение, Рунчев посочи, че мярката може да бъде полезна за натрупване на опит, но трябва да се прецени внимателно, за да се избегнат негативни последици.
В заключение той подчерта, че парламентарната група на ГЕРБ-СДС ще подкрепи законопроектите на първо четене, като ще настоява за прецизиране на текстовете между първо и второ. Според него всички политически сили са обединени около нуждата от устойчиви и ефективни решения за повишаване на пътната безопасност в страната.



















