Икономически погледнато, нормално е част от фирмите в туризма да фалират при толкова сериозна криза
Държавата не осигури директни компенсации на клиентите за провалени почивки, това е причината за проблема сега, смята председателят на АБТТА
Казусът „Музенидис“ в Гърция стана повод за протест на българските туроператори от сдруженията ОБТ и БАТА. Вчера те дадоха пресконференция, на която поискаха оставките на служебната министърка на туризма Стела Балтова и нейните заместници. Днес направиха митинг пред президентството. От Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) обаче не са съгласни. Разговаряме по темата с председателя на АБТТА Димитрина Горанова.
- Г-жо Горанова, защо АБТТА не подкрепя протеста и не сте солидарни с ОБТ и БАТА?
- Доколкото съм в течение, протестът е във връзка с последното постановление, което регулира новата помощ от 16,5 млн. лв, но е по-скоро за искане на оставка. Ние не смятаме, че сега е моментът за смяна на ръководството на Министерството на туризма (МТ), без да заемаме позицията на защита или да правим оценка на МТ. Просто смятаме, че срокът от един месец, в който те работеха, е изключително кратък, за да се правят каквито и да е изводи. Още повече че те са част от служебното правителство, което се предполага, че ще продължи да функционира още максимум два месеца. Така че, за този кратък срок смятаме, че ще е във вреда на бранша да има непрекъсната смяна на ръководството. Това ще възпрепятства работата по проблемите на сектора.
- Виждате ли някаква партийна пристрастност в случая? Имате ли някакви съмнения?
- Не. Много Ви моля, не! В никакъв случай не искам изявленията от името на АБТТА да имат някакъв политически нюанс или пък да определят колегите дали имат пристрастия или не. Не смятам, че искането на оставка или протестът въобще е свързан с някакви предизборни кампании. По-скоро смятам, че колегите отстояват позицията си.
- Те казват, че в постановлението на Министерски съвет законът е дописан. Как гледате на този аргумент?
- Законът гласи: „Средствата по ал. 3 се предоставят при условия, критерии и ред в размер на процент от оборота, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на туризма“. При положение че законът казва, че критериите и редът се определят от Министерски съвет, ние не виждаме нарушение на закона. В крайна сметка всяка една помощ, всеки един закон се отрегулира и конкретиката се дава с постановление, наредби и т.н.
- Те го тълкуват, че се получава дописване на закона, което силно ограничава възможностите да получат тази помощ, но това е юридически казус...
- По-скоро е юридически казус, но ние също се консултирахме с юристи. Те не смятат, че има някакво нарушение на закона с подзаконов нормативен акт.
- От ОБТ отправиха упрек към вас, че не се занимавате с реална туроператорска дейност...
- Чух го това и съм много изненадана. Нашият бизнес е много разнороден. Много колеги са чисти туроператори, които предлагат единствено и само чартърни почивки и нищо друго. Повечето от нас предлагат различни продукти. Особено сега в тази криза, когато за нас е важно да имаме някакви продажби, независимо какви са те. Разбира се, например, когато продавате само самолетен билет или само хотелско настаняване, това не е туроператорска продажба. Но съгласете се с мен, че ако един клиент, който си е купил миналия месец чартърна почивка, но днес иска да си купи от мен само хотелско настаняване или само билет, аз няма да го върна. Естествено, в дейността на някои фирми повече е изразен единият или другият вид продажби. Така че, да, те са прави, че не всички са чисти туроператори - по тяхното определение, но те казаха, че някои от нашите членове не са туроператори, защото са основно incoming агенции. Ами какви са те?! Те предлагат пакетни услуги – настаняване, транспорт, екскурзоводски услуги, посещения в музеи и т.н. И цялото това нещо го предлагат като пакет. Ако това не е туроператор, значи те имат някакво странно тълкуване и на закона за туризма, а не само на закона за извънредното положение.
И по повод на това кой е и кой не е туроператор, те в своите искания за оставка казват, че всъщност клиентите, чиито посещения в Гърция са резервирани през „Музенидис“, ще пострадат и трябва да им се върнат пари. Според закона за туризма, който се основава на европейската директива за пакетни пътувания - говорим за пакетни пътувания, туроператорът е длъжен да върне в срок от две седмици заплатената сума. Но пътуванията за Гърция не са пакетни. Точно това, което казаха и колегите вчера на пресконференцията. Това е едно чисто хотелско настаняване. Защо те тогава засягат случая с „Музенидис“, при положение че това не е туроператорска дейност в частта пакетни пътувания. Значи, един път туроператорът е едно, един път е друго. Аз в никакъв случай не искам да влизаме в конфликт и не търсим конфликт с другите организации, но просто имаме различни виждания по определени теми.
- Вчера пред БНР споменавате, че е нужно да се дадат конкретни компенсации на пострадалите туристи.
- Това беше идеята на част от бранша още миналата година. Още в началото трябваше да е такава линията, по която да работи Министерство на туризма съвместно с Министерство на финансите, разбира се. За съжаление това не се случи. Защото бяха отпуснати едни общи помощи. Всяка от фирмите ги използва за различни неща – дали за покриване на разходи, дали за връщане на пари на клиенти... Затова сме в тази ситуация, при която една година по-късно все още има невъзстановени средства. Просто двете неща не трябваше да се смесват. Оттук идва и проблемът с новата програма. При предходната програма, по която се отпускаха по 4% от оборота за 2019 г., имаше условие за приоритетно връщане първо на сумите към клиента и, ако те са по-малки от 4% от оборота, фирмата да използва отпуснатите средства за покриване на оперативни разходи. Обаче, за съжаление, се оказва, че някои от колегите тази думичка „приоритетно“ са я тълкували по различен начин.
- Проблем все пак има, но може би следващото правителство трябва да го реши.
- За съжаление, не знам дали няма да е късно, докато дойде следващото правителство. От друга страна, може би трябва да кажа, - макар че няма да се хареса на някои колеги от бранша, - че в крайна сметка толкова сериозна криза, която никога не е съществувала преди, няма как да не се отрази на някои пагубно и няма как всички да излезем сухи от бурята. Между другото, вече една година всеки един от нас очаква момента, в който някои фирми ще започнат просто да закриват дейност или просто да фалират. Това смятам, че е съвсем нормално предвид ефекта на кризата. От една година тя се отразява със спадове от над 70%, понякога стигат и до над 90% от дейността. Това е съвсем нормално, икономически погледнато, стечение на обстоятелствата. За съжаление, колкото и да не се харесва на никой от нас.
Година и половина след началото на световно блокиране на пътуванията, което на практика прекрати туристическата дейност, представител на бранша схвана, че е нормално някой от тях да фалират!
Уважаема госпожо еди коя си, от еди коя си туристическа бла бла организация - не само, че е нормално, ами трябваше да фалирате отдавна. Но вместо това без да се спазва законът за държавните помощи, т.е. без да се упражнява контрол от този, който ги отпуска (в случая министерство на туризма, което щедро раздаваще европейски и държавни пари на вас) ви се пълниха гушите под предлог, че връщате пари на хората. Вие не само, че масово не ги връщахте, а и получавахте още и още и още..от нашите данъци! Не само, че трябва да фалирате, ами ако се спазва закона, този който ви ги е давал без да контролира за какво ги харчите е за затвора! Но невнятната нова министърка смело замазва поразиите на старата. Чак след днешния ви нагъл протест се усети, че ще обере парсата и заговори за законосъобразността на държавната помощ за вас. Министерство на туризма е единственото, за което Служебния кабинет не е казал, че има нарушения... Плажове, пари за национален маркетинг, обществени поръчки...там всичко си им е наред....Случайност? Българинът отдавна не вярва на такива случайности!
Голяма грешка е да се спасяват всички
А тия които най-много реват, от Слънчака най-много заслужават да глътнат вода
Really?