Почти като "Епъл" без Джобс - накъде ще поеме бизнесът на Петр Келнер след смъртта му
Преки наследници би трябвало да са съпругата му Рената и четирите им деца, но тя се занимава основно с благотворителната дейност, а децата са твърде малки
Смъртта в хеликоптерна катастрофа на милиардера Петр Келнер неизбежно ще повлияе на бизнеса и донякъде на политиката в Чехия и Централна Европа. Борсите вече реагираха с понижаване акциите на някои от дружествата, в които той имаше участие. Но какви по-конкретно ще са последиците е трудно да се прецени в момента дори само заради една единствена причина - от базираната в Нидерландия инвестиционна група PPF Group N.V. той притежава дял от 98.93% и тя не е публична, пише Дневник.
Според бизнеса, с който се заема една еднолично притежавана компания, такава структура на собствеността ѝ може да е голям плюс, защото осигурява спокойствие на собствениците да реализират плановете си така, както сметнат за добре. Но когато се случи напълно неочакван трагичен инцидент като този в Аляска с Келнер, неизвестността какво следва може и да съсипе такава структура.
Анализатори от Чехия правят паралели с ефекта за "Епъл" от смъртта на Стив Джобс
- загуба на визионер и стратег, насочващ компанията към нови сегменти и привлекателни пазари. Но става дума и за това как след такъв удар една глобална структура има достатъчно добри мениджъри, за да премине през бурята, каза днес пред в. "Хосподарски новини" в Прага Лукаш Кованда, главен икономист на Trinity Bank.
Щепан Кречек, колегата му в ВH Securities, коментира, че със сигурност има изработен план за действие в PPF при такава криза, но и че "да бъде заместен Келнер ще е изключително трудно, да не кажа невъзможно, а някои проекти ще бъдат приключени по-бавно". През последните години Келнер се бе оттеглил от ръководни позиции в групата, но и днес има репутацията на глобален и интелигентен бизнес играч, особено когато става дума за преговори.
Трети финансист - Петр Бартек от финансовата група Česká spořitelna, смята, че важното е кой реално ще поеме управлението сега. "PPF може да се развие, както всяка нормална корпорация, с разделяне на решенията сред по-широк кръг от ръководството - ход, който би направил поведението ѝ по-предвидимо, но и действията ѝ по-бавни."
Сравненията със Стив Джобс са коректни само донякъде. Защото PPF е непублична група, а Келнер не даваше никакви интервюта, комуникацията от компанията бе много оскъдна и се налагаше да се изчака годишния ѝ отчет, за да прочетат бизнесмени, политици и журналисти поне малко какво мисли Келнер. Освен това "Епъл" е технологична компания за потребителски стоки, докато PPF е инвестиционна и управляваща група.
Кой ще е наследник
Преки наследници би трябвало да са съпругата му Рената и четирите им деца, но тя се занимава основно с благотворителната дейност на семейната фондация в сферата на образованието и културата, а децата са твърде малки, за да ръководят или пък имат съвършено различни интереси като дъщерята Анна, която от години участва в конни състезания.
Дали те ще решат да продадат евентуалните си дялове в PPF Group N.V. (и на кого) или ще оставят на фонд за доверително управление?
Това е големият въпрос в момента. Източници от Прага, с които "Дневник" разговаря днес, потвърдиха, че и при тях е така - не е известно какво ще се случи със собствеността и какво ще решат наследниците.
Останалите акционери в PPF Group N.V. са Ладислав Бартоничек и Жан-Паскал Дювюар (с по 0.535% дял от правата за гласуване). И двамата са приблизително на възрастта на Келнер и стават акционери долу-горе по едно и също време - през 2007 и 2010 г. Но имат доста различен професионален профил и отговорности.
Бартоничек пое днес управлението на всички дейности на групата от името на покойния Келнер, обявиха от компанията. Но няма подробности как е взето това решение и за какъв срок ще действа промяната.
Той отдавна е в структурите на групата и се занимава с телеком и технологичния бизнес, включително с придобитите активи на "Теленор" в няколко държави в региона. На него пряко са подчинени Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "Теленор България" и Любош Йетмар, който от миналата есен ръководи "БТВ Медиа Груп". Иначе казано, Бартоничек е човекът, който има най-пряко отношение към бизнеса на Келнер в България.
Дювюар идва след 17 години кариера в McKinsey & Company, където се издига до ръководител на поделението ѝ, занимаващо се с бившия СССР и Централна Европа. Това е една от големите световни консултантски компании, базирана в Ню Йорк, като в нея той е съветвал банки, застрахователи и индустриални компании в Русия, Чехия, Словакия, Унгария, Полша и Румъния. Нещо повече - от януари 2020 г. той е главен изпълнителен директор на Home Credit N.V (дял на PPF от 91%), нидерландското дружество, което най-вече с бизнеса си за кредитиране на физически лица в Китай, Русия и САЩ е смятано за основния финансов двигател на цялата PPF Group.
Двамата "микро" акционери имат нищожно влияние при гласуване на решенията за бъдещето на инвестиционната група, но едва ли има някой по-запознат от тях със състоянието и перспективите ѝ.
Удар в много деликатен момент
Смърта на Келнер идва в особено деликатен момент. Цялата група е ударена (както всеки бизнес) от кризата, предизвикана от коронавируса и тъкмо се надяваше да започне бързо възстановяване. Чешки медии пишеха, че собственикът е станал доста по-предпазлив на китайския пазар, прибрал е доста от бизнеса си обратно в Чехия и Централна Европа и е започнал да опитва да пробие на пазарите в САЩ.
Пражкото издание "Респект" коментира в понеделник, че милиардерът бе един от най-влиятелните хора в чешкото общество - в бизнеса, политиката и благотворителността. То смята, че с притежаването на телекоми и медии той е можел да оказва значително влияние, макар никога да не говори публично, да не дава интервюта и дори не позволява да бъде сниман. Както това издание, така и "Хосподарске новини", посочват за пореден път и повтаряни от години съмнения, че част от най-успешните начинания, особено тези в Русия, Китай и бившия СССР, се дължат в някаква степени на политическо покровителство от властите. Чешки медии с интерес следят всяка новина са среща на Келнер с някой лидер - например, със словенския премиер Янез Янша в началото на декември.
PPF специално отхвърля подобни внушения с обяснения за "неоснователни твърдения и потвеждаща информация" за компанията. PPF е преди всичко непрекъснато развиваща се финансова-инвестиционна структура и се смята, че особено добре състоянието ѝ се вижда според това, което се случва с Home Credit - мултинационалната група за потребителско кредитиране.
По данни от средата на месеца Home Credit е изгубила 584 милиона евро през 2020 г. (след 400 млн. евро печалба през 2019 г.), но през втората половина отново е започнала да печели (35 млн. срещу 619 млн. нетна загуба в първото полугодие) и очаква така да приключи и 2021 г. Заради пандемията бяха редуцирани значително оценките на активите ѝ, а през 2019 г. тя се отказа от планираното излизане на борсата в Хонконг.
"Home Credit остава стабилна и с оперативен модел, който може бързо да се адаптира за справяне с променящи се обстоятелства, както постъпихме през 2020 г. Пренастроихме бизнеса си за периода след COVID-19 и сме уверени, че докато глобалните пазари се завръщат към нормална работа, ние ще продължим да растем", заяви Жан-Паскал Дювюар.
- другото, с което PPF е известна в България, нещата също са в преходна фаза като през август дори имаше публикации, че Келнер обмисля да се раздели с него малко повече от 2 години след сделката с "Теленор".
PPF Telecom Group, предвождана от Ладислав Бартоничек, е увеличила през 2020 г. нетната си печалба с 16.1% до 432 млн. евро, показаха годишни данни на сайта ѝ. Но от него се вижда, че консолидираните приходи почти не са се променили, докато печалбата идва по-скоро заради отделянето в CETIN Group на мобилните мрежи от търговските операции в България, Унгария и Сърбия и консолидирането на инфраструктурните операции. Преди седмица "Блумбърг" съобщи, че Келнер е обмислял да продаде миноритарен дял в CETIN - директно или през борсата като решението се е очаквало не по-късно от тази пролет.
Нетната печалба на "Теленор България", например, е намаляла до 55 млн. евро (от 77 млн. през 2019 г.) въпреки увечените приходи от 402 млн. евро (при 384 млн. евро година по-рано). Отчетливо са се увеличили оперативните разходи - от 204 млн. евро на 262 млн. евро, което изглежда логично като инвестиционен ход за развиване на относително нова придобивка на PPF. Но клиентите ѝ са намалели с 1.6% до 3.47 млн. (от тях 82% използват мобилните услуги ), сочи още отчетът, цитиран от SeeNews.
Това се случва в момент, когато друга инвестиционна компания - United Partners, сглоби в България конкурентно портфолио като към телекома си "Виваком" бързо добави телевизии, радиостанции и интернет издания на медийната "Нова Броудкастинг груп", интернет доставчици и дори вестници.
Бъдещето на медийното присъствие на PPF
зависи какви са - и дали няма да бъдат замразени - подготвените планове преди и след като Любош Йетмар пое в средата на октомври поста Главен изпълнителен директор на CME Bulgaria. Другото важно лице е Мартин Швехлак който от средата на декември е главен изпълнителен директор на "БТВ Медиа Груп". Любопитен момент е, че медийният бизнес на СМЕ в България е единственият отделен от останалите след сделката, този в Чехия, Словакия, Румъния и Словения бе поверен на Дидие Щосел, който докато работеше за MTG (бившият собственик на "Нова Броудкастинг груп") натрупа обширно познание за медийната среда и пазари, както и контакти в България.
Важно е и как ще са обвързани плановете с развитието на "Теленор" и как ще се финансират, защото, ако не е с вътрешни за инвестиционната група средства, след гибелта на Келнер банките ще имат доста въпроси за бъдещето.
Вероятно не на последно място в българския контекст е важно как при новите обстоятелства "БТВ Медиа Груп" и "Теленор" ще издържат на конкурентния натиск на United Group (придобили "Нова телевизия") и как ще се адаптира към потенциалните размествания в политическите среди след изборите за парламент тази неделя и за президент през есента.