Перфораторната система в градския транспорт на София блокира при Covid-19
Контрольорите хем трябва да продават билети на пътниците, хем да ги глобяват
Кметът на София Йорданка Фандъкова вече управлява градския транспорт в София през „Фейсбук”. От профила й в социалната мрежа преди дни бе обявено, че контрольорите пак започват да продават билети на пътниците – евфемизъм, който означава, че те няма да глобяват.
„Планирахме да възстановим продажбата на билети от водачите в градския транспорт, но ръстът на заразените го прави невъзможно на този етап. Възложила съм на директора на „Центъра за градска мобилност“ да разшири местата за продажба на билети – като включим още 200 пункта на Спортния тотализатор и пощите. Докато това стане, от утре, билети ще се продават и от контрольорите“, бе написано в профила на Фандъкова на 22 юни.
Доколко обаче това бе официализирано?
В рубриката „Новини“ на сайта „Център за градска мобилност“ (така се нарича фирмата, която менажира градския транспорт в столицата - съкратено ЦГМ) съобщение за това нямаше. Такова се появи едва на 30 юни.
От телефона за информация на ЦГМ не отговарят ясно – пътниците подлежат ли на глоба, ако са без билет. Инструкцията там явно е да се обяснява само, че контрольорите продават превозни документи.
А причината за това, изглежда, е логичното поведение на клиентите на градския транспорт да не перфорират билети, дори и да разполагат с такива (в София все още се ползва системата с перформаторите). Ако мине контрольор, което се случва сравнително рядко, пътниците просто биха си купили превозен документ от него.
На 29 юни „Флагман“ изпрати три въпроса към общината:
- Има ли действаща промяна в правилата за продажба на билети? Ако да - с какъв нормативен акт?
- Пътниците без билети след 22 юни глобявани ли са или им се продават билети?
- На какъв етап в момента е включването на още 200 пункта на Спортния тотализатор и пощите, както поиска кметът Фандъкова?
Ответ ни бе върнат още на 30 юни, но той фактически не отговаряше на зададените въпроси. Това бе всъщност съобщението, което най-сетне бе качено на сайта на ЦГМ същия ден, а то е със следното съдържание:
„От 1 юли 2020 година във всички 114 клонове на Български пощи в София ще се продават превозни документи и винетни стикери на Центъра за градска мобилност. Всеки може да си закупи билет от 1,60 лева, дневна карта за цялата мрежа или талон за 10 пътувания, както и талони за паркиране в „синя“ и „зелена“ зона.
По този начин ЦГМ в партньорство с Български пощи разширява търговската мрежа и създава удобство на пътниците.
От понеделник, 29 юни 2020 година, превозни документи и за наземния транспорт се продават на касите на метростанциите. До дни се очаква да се финализира договора за продажба на карти за градския транспорт и в 117-те тото пунктове в София.
Към момента контрольорите на ЦГМ продължават да предлагат и билети от 1,60 лв в превозните средства. Работят и 65-те бюра за продажба на превозни документи на ЦГМ, част от които са с удължено работно време, както и нашите партньори от 207 търговски обекта из целия град. Крайградските зони се обслужват от мобилните ни екипи.“
Отговор на въпросите - с какъв нормативен акт е разпоредено контрольорите да продават билети на пътниците и дали след 22 юни са глобявани клиенти, няма.
Странното положение с градския транспорт в София започна още през март с въвеждането на мерките срещу коронавируса Covid-19. Една от тези мерки бе шофьорите да се изолират с ограничителна лента и да не могат да продават билети на пътниците. В София обаче пунктовете за продажба на превозни документи имат ограничено работно време – обикновено от 7,15 до 19,45 ч.
Заради коронавируса то бе допълнително редуцирано.
В някои квартали, като близкия до центъра Редута например, пък изобщо не може да се намери такъв пункт дори и през деня. (Павилиончетата и вестникарските будки отказват да продават билети заради неизгодните условия, които им предлага ЦГМ).
Много от редовните пътници по принцип се запасяват с талони за пътуване, но има и не малко хора, които се лутат – нямат билети и се страхуват да не бъдат глобени. Санкцията пък се случва чрез „карта за еднократно пътуване, продавана от контрольор“ на стойност 30 лв., както пише в действащата Наредба за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община.
Тя е гласувана от Столичния общински съвет. Затова и не става ясно как Фандъкова променя наредбата с устна заповед.
Продаването на билети от контрольорите бе отменено на 18 май, но бе въведено пак на 23 юни – поне според “Фейсбук“-а на Фандъкова. Това доведе до допълнително объркване на пътниците, а вероятно и на служителите в градския транспорт.
Любопитно обаче е как при настоящата ситуация ще реагира контрольор, ако пътник му каже, че има билет, но не го е перфорирал и иска да си купи превозен документ от самия контрольор. Колко ще му струва той – 1,6 или 30 лв.?