Туристическият бранш се нуждае от конкретика, неясно е дали изобщо ще има полети през лятото
Липсата на тази информация е най-големият проблем пред хотелиерите, защото те не могат да направят никакви планове, казва Живко Табаков
Живко Табаков е председател на комисията по туризъм към ОбС Бургас, общински съветник от Движение България на гражданите, бивш съветник на министъра на туризма Николина Ангелкова, мандат 2014-2017 г. Разговаряме с него по повод предстоящия летен сезон, прогнозите се т.г. и най-големите предизвикателства пред бизнеса заради коронавируса.
- Г-н Табаков, ситуацията покрай коронавирусната пандемия се промени драстично от последния ни разговор. Какви са очакванията Ви сега, в новите условия, за летния сезон?
- Към настоящия момент вече поне донякъде има хоризонт за това кога ще отворят на закрито ресторантите и заведенията. Предстои да се позволи и безпрепятственото пътуване на територията на Европейския съюз. Още нямаме информация обаче какво ще е отношението на Европа спрямо т.нар. „трети страни“. В момента наблюдаваме работата на различните правителства и посланията им към техните граждани. Освен всичко, което казват, че туризмът е много важен, има някакъв парадокс. Например министърът на труда и социалната политика във Великобритания казва, че „трябва да забравим пътуванията зад граница“. Немският канцлер отправи подобно послание. В Русия преди броени дни обявиха, че „тази година руснаците трябва да не пътуват“. Това, което към момента е неясно за целия туристически бранш, е реалната летателна програма на всички авиокомпании и дали изобщо ще има полети към България през лятото.
Вчера, като председател на Постоянната комисия по туризъм, съм изпратил две официални писма до авиокомпании и едно до концесионера на летище Бургас „Фрапорт“. С тях целя да видя какъв е летателният план и да изясним има ли и какви са резервациите към различните дестинации. Тази информация не е описана дори на сайта на Министерството на туризма, а липсата й е най-големият проблем пред хотелиерите – те много трудно могат в тази ситуация да направят планове за това дали има смисъл въобще да отварят. Те трябва да знаят как да процедират от тук нататък и да имат ясна стратегия.
В годините назад Министерството на туризма имаше добра практика да качва ежесемесечна информация на сайта си за това какви са очакванията. Изпратил съм препоръка, заради динамичната ситуация, в която се намираме, тази информация да се качва ежеседмично – не само за Летище Бургас, но и за Летище Варна. Няма особени промени в прогнозите ми за лятото. Разликата вече е, че бизнесът започва да проявява готовност, ако евентуално има планирани полети, да отвори поне частично.
- Кои ще са най-големите предизвикателства пред туристическия и ресторантьорския бранш?
- За жалост прогнозите не са много добри. Потреблението е спаднало дори и в отворените и отварящи се заведения. А това се дължи не само на ниската посещаемост, а и намалената покупателна способност на потребителите. На този етап най-голямото предизвикателство, според мен, ще е дали ще успеем да бъдем достатъчно конкуренти на т.нар. „външни пазари“. Днес започна да излиза информация, че Гърция сериозно е започнала да атакува туристическите пазари и заедно с Испания и Португалия се борят за немските туристи – колкото и да са те и дали ще дойдат. В общи линии към момента мога да кажа, че нямаме никакви прогнози за реални резервации. Днес бях в Слънчев бряг. 27 май е, а курортът е напълно празен, все едно е зима.
- Вие предложихте Община Бургас да задели за реклама 50 хил.лв. от бюджета си. Бяхте внесли докладна със 7 точки, които да помогнат на бизнеса в справянето с кризата. Днес се проведе сесията на ОбС-Бургас, какъв е резултатът от там?
- Предложенията бяха приети, залата бе единодушна и не мога да отрека, че получих пълна подкрепа от колегите. Успяхме дори да завишим този бюджет от 50 на 75 хил.лв., защото дори и малкият план, който сме разработили за реклама, е разпределен в три етапа – преди сезон, по време на сезон и след сезон. Ще работим през няколко канала – онлайн реклама през социалните мрежи, медийна реклама и аутдор реклама. Заложили сме средства да рекламираме града и в софийското метро, където ежедневно има огромен поток от хора. Мога да кажа още, че рекламната ни стратегия е заложена да обхване места, където туристите предпочитат Бургас като дестинация по суша. В България това са София, Пловдив, Стара Загора, Велико Търново и Русе. В чужбина – Румъния, Украйна, Молдова и Беларус. В последната обаче не бяха предприети адекватни мерки за борба с коронавируса и това може да повлияе на туристическия поток там, защото ЕС обяви по-леки мерки за туристите от държавите, които са спазвали мерките на карантината.
- Имаше обаче и част от предложенията в докладната Ви, които не се приеха.
- В крайна сметка от петте предложения, четири бяха приети предварително с дублираща докладна, която бе внесена от ГЕРБ. Малката ни битка, която продължава от няколко години по отношение на зелената зона обаче ще продължи. Аз оттеглих тази точка от докладната в последния момент, тъй като очаквах на сесията да кажат, че е несъобразна заради това, че трябва да се промени наредбата. Миналата седмица обаче съм внесъл проект за промяна на наредбата по отношение на платеното паркиране в Зелената зона. То ще е достъпно на сайта на Община Бургас цял месец за обсъждане и предложения. Призовал съм всички колеги общински съветници да се запознаят с документа. Идеята е през уикенда зелената зона да не функционира и това ще се разгледа на идните сесии.
Всъщност оттеглих тази точка поради простата причина, че искам първо да бъде променена законовата наредба. Защото ако на днешната сесия тази точка беше влязла за гласуване, тя със сигурност щеше да бъде обявена за незаконосъобразна. А това автоматично щеше да означава, че в следващите 5 месеца, по правилника на ОбС-Бургас, аз да не мога повторно да внеса такова предложение.
- Да се върнем на туристите и предстоящия летен сезон. С Вас говорехме, че Бургас трябва да таргетира и да разчита на вътрешния туризъм. Така ли е все още и ако да – то към кого точно трябва да се насочи рекламата на Бургас?
- Прогнозите до момента ни показват, че Бургас е предпочитана туристическа дестинация предимно през летния сезон – заради морето и плажовете. В годините никога не съм го отричал, че се направиха много инвестиции за развитието на конгресния, спортния, конферентния и културен туризъм. Когато обаче говорим за реклама в тази странна година – най-реалистичните ни очаквания са да разчитаме на хора, които идват заради лятото. Възрастовият диапазон тук е много широк – от 18 до 65 г.
- Трябва ли да се предприемат допълнителни мерки за улесняване на бизнеса? Направи се много, но достатъчно ли е?
- Това, което е в правомощията ни към настоящия момент, е заложено в почти пълната си цялост. На предната сесия се надявахме да бъде одобрено бе намалянето на туристическия данък. За жалост това не бе възприето от администрацията и от групата на ГЕРБ. Но така или иначе мисля, че след днешния ден ще бъдат отделени повече средства за реклама. Ще опитаме да намалим цените за наем на общински терени. Мисля, че това е положителната страна на нещата и е по-добре да постигнем нещо наистина, отколкото винаги да казваме, че можем и още.
Справка насила пратената във Варна линия Истанбул -Бургас на Туркиш еърлайнс, Турците са искали да е до Бургас първоначално.
Тези имаха частичен успех заради това че хората нямаха ясна ценностна система какво означава почивка.
Ами не е почивка да отидеш на желязобетонен катун, построен близо до вода с плуващи вътре неидентифицирани предмети.
Вече не.
айде пак правителството виновно, абе мислете
ГЕРБ - Анелия Тодорова Иванова, Антонио Христов Душепеев, Бойчо Стоянов Георгиев, Борис Петров Ангелов, Веселин Матеев Пренеров, Виолета Маркова Илиева, Георги Иванов Маринчев, Георги Петров Дракалиев, Димчо Грудев Грудев, Евелина Василева Михалева, Ивайло Димитров Колев, Иван Георгиев Гаврилов, Калояна Живкова Петкова, Красимира Семова Маркович, Николай Георгиев Стоянов, Пеньо Николов Мечков, Петър Тотков Статев, Севдалина Христова Турманова, Сотир Николов Сотиров, Тодор Жаков Йосифов, Тони Артюн Минасян, Юлиян Жеков Кулев, Юлиян Христов Георгиев
БСП - Йордан Георгиев Георгиев, Павел Маринов Маринов, Чанко Миндов Мирчев
ДПС - Шерафет Асан Мехмед
НФСБ - Боян Диянов Дяков, Милен Ненчев Ненчев
СДС - Георги Митев Митев, Станимир Димитров Апостолов
„Средна европейска класа“ /СЕК/ - Георги Събев Събев, Кирил Кирилов Начев
„Демократична България“ - Димитър Георгиев Найденов
„Движение България на гражданите“ - Живко Иванов Табаков, Костадин Евгениев Андонов, Манол Божидаров Тодоров, Стоян Демирев Грозев
„Ние, гражданите“ - Стоян Иванов Колев
Гласували „ПРОТИВ“:
„Възраждане“ - Диян Тодоров Георгиев
„Средна европейска класа“ /СЕК/ - Константин Живков Бачийски
Гласували „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“:
„Средна европейска класа“ /СЕК/ - Красимир Калудов Тодоров, Христина Иванова Секлемова