Златко Димитров: Туристическият бранш в Несебър е опитен и гъвкав и успява винаги да излезе от кризи, но има нужда от подкрепа
В момента ние действаме реактивно – случват се събитията и ние търсим решение след тях, а трябва да бъдем проактивни и да действаме превантивно
Златко Димитров е изпълнителен директор на „Слънчев бряг“ АД. На Третата национална конференция SMARTOURISM.BG стана ясно, че престъпността в най-големия ни морски курорт е сведен до минимум благодарение на инвестициите, направени от дружеството през последните години. Вложени бяха немалко средства в модерна система за видеонаблюдение и охрана. Това е причината през това лято да бъде запомнено като най-спокойното – само 10 грабежи, които са разкрити много бързо. Какъв сезон изпращаме и ще страда ли България от фалита на британския туроператор Томас Кук – отговаря изпълнителният директор на „Слънчев бряг“ АД Златко Димитров:
- Г-н Димитров, От ОД на МВР Бургас Ви зарадваха с новината, че за целия сезон има само 10 грабежи на територията на Слънчев бряг и то разкрити, за което похвалиха и „Слънчев бряг“ АД. На какво се дължи това?
-Не ни се случва често да чуваме похвали за Слънчев бряг и за това съм много доволен. Вие знаете, че много голяма част от финансовия ресурс на „Слънчев бряг“ АД всяка година отива за физическа охрана на входовете и изходите на комплекса, командировани полицаи и камери за видеонаблюдение. Например за сезон 2019 г. разходите за това, платени от „Слънчев бряг“ АД, са над 330 хиляди лева. Щастлив съм, че със собствени средства успяхме да покрием над 80% от територията на комплекса с видеонаблюдение и сега да отчитаме тези данни. Не на последно място трябва да отбележа, че работим в тясно сътрудничество с ОД на МВР Бургас и очевидно това сътрудничество даде и своите добри резултати.
- Какъв беше Сезон 2019 в Слънчев бряг?
- Изпратихме труден сезон и с това не казвам някаква новина. Знаете, че месец юли 2019 започна трудно, а сезонът завърши с фалит на Thomas Cook. Очертава се и следващият да бъде не лек. Но туристическият бранш на територията на община Несебър е гъвкав и опитен и успява винаги да излезе от сложни ситуации и кризи. Време е обаче превантивно да започнем да мислим за нови решения. По-голямата част от хотелите, които са 4 и 5 звездни, успяха да пуснат специални оферти за български туристи и да спасят сезона. Истината е, че за по-малките хотели, търговците и ресторантьорите е необходима помощ, защото малкият бизнес трудно може да се справи сам. Крайно време е да бъдем проактивни и да предусещаме събитията предварително за разлика от това, което правим сега – да реагираме постфактум след като нещо се е случило.
- Каква помощ е необходима, за да си стъпи туристическият бранш на крака?
- Можем да помогнем най-вече с комуникационна кампанията и добра реклама. Държавата разбира се върши своята работа, рекламирайки ни на чужди пазари, но ние като местен бизнес и общини трябва също да дадем своя принос. Отдавна местният бизнес в Несебър и Слънчев бряг жалее по силните години, когато български туристи бяха най-верните посетители. Това е именно и настоящата ниша, българският пазар може най-бързо да реагира за догодина, стига да се рекламираме добре и да предложим преференциални условия.
- Какви са очакванията за следващия сезон и какви ще са проблемите пред бранша?
- Обстановката е много сложна. Има хотели, които имат много вземания от фалиралия туроператор, а в същото време имат свои задължения към доставчици. В момента виждамеи ефекта на доминото, койтонабира скорост към транспортните фирми, които работят в Несебър и Слънчев бряг. Със заплахи за протести обаче не връщаме българските туристи, а напротив, даваме им причини да планират почивката си другаде. Сигурен съм, че пазарът ще се саморегулира и че фалитът на този голям международен туроператор ще
отвори ниша за навлизането на нови такива. В момента е много важно да бъдем проактивини и позитивни, за да се запълни тази нища и да могат да загубите да бъдат компенсирани.
*В интервюто са използвани въпроси и на други медии