За лекарите в МБАЛ „Сърце и Мозък” пациентът е в центъра на техните грижи и медицински умения
Тези лекари, медицински сестри и друг персонал са оставили добре канализираната си работа в другите лечебни заведения на групата, в повечето случаи родните си градове и най-вече семействата си и са избрали да следват идеята, преотстъпвайки знанията и уменията си на хората в Бургас
Д-p Чипилски е специалист по неврология и магистър по здравен мениджмънт. В периода 1994 - 2000 г. е главен асистент по неврология и психиатрия в Университетската болница “Свети Наум", София. Д-p Любомир Чипилcки е заемал длъжността “Главен секретар" на Изпълнителната агенция по леĸapcтвата. Постъпва на работа в Изпълнителната агенция “Медицински одит" през май 2016 г. В момента е административен директор на МБАЛ “Сърце и Мозък”- гр. Бургас.
- Вие сте лекар - невролог, но сте минали през различни административни нива, които обхваща здравеопазването. Защо избрахте МБАЛ “Сърце и Мозък”?
- Майка ми и баща ми бяха лекари и беше нормално аз да наследя любовта им към медицината. С цялата си дейност, включително и като лекар – невролог, смятам, че приживе те се гордееха с постигнатото от мен.
Администрация, бюрокрация са все още недолюбвани дума от всички нас, но те са изключително необходими – това са правила, норми, превенция на грешки и пропуски. Това ме накара да се насоча към административна дейност, да я опозная отвътре и с каквото и където мога, да помогна тя да се превърне в партньор на хората и на другите институции в здравеопазването. За мен беше нещо ново, нещо непознато и с възможност да се реализирам в различни сфери на системата на здравеопазване в нашата страна. Навсякъде научих много, навсякъде допринесох по нещо в чисто практически аспект. Защо избрах МБАЛ ”Сърце и Мозък” – Бургас? Отговорите са много! Обичам морето, харесвам много Бургас и смятам, че дълго време хората от региона страдаха от недостатъчна, като количество и качество, медицинска помощ. През последните години започна процес на промяна в положителна посока – стабилизиране на областната държавна болница, налице са добре работещи частни лечебни заведения, открит бе медицински факултет в града, направи се първа копка на модерен онкологичен център. Познавайки организацията на работа и медицинските резултати на едноименната болница в Плевен, не ми трябваше много време да мисля, за да приема предложението на ръководството за тази позиция. Защо хората от Бургас и от областта да не получават такава високо технологична медицинска дейност и аз да не съм част от този иновативен проект?
- С какво болницата се отличава, като модел на работа?
- Не бих казал, че познавам в детайли дейността и модела на работа в другите лечебни заведения за болнична помощ в гр. Бургас, за да направя такова сравнение. В едно съм убеден – за работещите в МБАЛ „Сърце и Мозък” пациентът е в центъра на техните грижи и медицински умения. Това не е клише! Наблюденията, които лично имам от редица други болнични заведения в страната, е че техните ръководители, началниците на клиники и отделения, лекарите и медицинските сестри говорят само за клинични пътеки, недостатъците в здравеопазването, липсата на достатъчно финансиране и т.н. Почти не чувах, че всъщност по тези клинични пътеки крачат хора! Още със запознаването ми с екипа на МБАЛ „Сърце и Мозък” – гр. Плевен се потвърди първоначалното ми впечатление от културата на работа, възприета вече и в болницата в Бургас. За мен беше малко странно, как тези лекари, медицински сестри и друг персонал са оставили добре канализираната си работа в другите лечебни заведения на групата, в повечето случаи родните си градове и най-вече семействата си и са избрали да следват идеята, преотстъпвайки знанията и уменията си на хората в друг град, в друга област. И това са високо квалифицирани специалисти в сравнително непренаселена специалност, които всяко държащо на името си лечебно заведение би привлякло. Всеки от екипа е наясно какво очаква пациентът от него, всеки знае и може да изпълнява задълженията, налице са изключително добри болнични условия, необходимото оборудване, както и малък, но добър административен персонал. Не е без значение и фактът, че зад тази болница и другите лечебни заведения стои водеща група в здравеопазването на Търговска лига и Чайкафарма, която осигурява сигурност и предвидимост.
- Какви недостатъци в здравеопазването можете да маркирате в региона?
- Не познавам добре проблемите, още по-малко недостатъците на системата на здравеопазване в региона. Факт е, че доскоро пациентите търсиха възможност да се лекуват в други областни болници, включително и в София. Най-вероятната причина за това е неудовлетвореността на хората от предлаганите медицински услуги. Факт е и че много лекари също напуснаха областта и избраха други градове и други болници, в които да работят. Това криеше опасност от сериозна демографска криза в региона. През последните години се случиха редица положителни явления, както в държавния, така и в частния сектор на здравеопазването в областта. Според мен, като регион, все още сме далеч от водещи лечебни заведения в други големи градове на страната, но аз смятам, че с отварянето на вратите на МБАЛ ”Сърце и Мозък” в гр. Бургас и предоставянето на комплексна кардиологична помощ от водещи и признати специалисти в тези области, тази тенденция ще се обърне и ние ще бъдем предпочитани и от пациенти, търсещи високоспециализирана медицинска помощ и от други градове в региона. Разчитам и на колегиални и етични отношения с другите лечебни заведения в града. Пример за това е договорът за съвместна дейност между нас и УМБАЛ Бургас. Нека не забравяме и че Бургас е столица на южното ни Черноморие, което привлича повече туристи отколкото северното. Имаме и подкрепата в лицето на кмета и управата на гр. Бургас.
- Давате заявка да се превърнете в най-добрия кардио център в Югоизточния регион и Черноморието. Как смятате да реализирате тази цел?
Съдейки по резултатите и отношението на хората дейността на МБАЛ „Сърце и Мозък” – гр. Плевен, не давам заявка, а както аз, така и перфектните ни специалисти, които работят в гр. Бургас, сме убедени, че това ще бъде постигнато в следващите няколко месеца. Първите дни от нашата работа показва точно това! Значителна част от работещите преди в това лечебното заведение предпочетоха да се присъединят към нас. Те са много качествени и достойни хора. Разбира се всяко лечебно заведение има свои правила, алгоритми и процедури на работа. Възможно е това да е малко стряскащо сега в началото и за това ние командировахме водещите ни началници на клиники като проф. Данов по кардиохирургия и доц. Димитров по кардиология . Цялата верига работи по утвърдени, единни стандарти, насочени единствено към възстановяване здравето на пациента. Част от тази задача е и моя отговорност – да превърна администрацията в незабележима, но перфектно работеща част от цялостния лечебен процес. Пациентът първо се среща с хората от администрацията ни, работещите на регистратурата и това е първото впечатление, което те придобиват за нас. Едва след това те срещат лекарите и медицинския персонал, но администрацията е тази, която осигурява всичко свързано с лечението и престоя в болницата. И там ние няма да допуснем пропуск или отклонение от най-високото качество. Зад нас стоят множество хора, които се грижат да не се допусне липса на определени лекарства, което да възпрепятства ежедневната висококвалифицирана работа на медицински персонал. Сигурен съм, че пациентите, излизайки от нашата болница, ще си кажат „Имало и такава болница”, а персоналът всеки ден ще си казва „Можело е и така да се работи”!