Спомени от соца: Как бе построен най-дългият мост в България
Изминаха 43 години от издигането на Аспарухов мост
Уникалното съоръжение "Аспарухов мост" е изградено за 4 години и е струвало около 42 млн. лв. Той все още се слави като най-дългият на територията на страната и все още е един от най-големите на Балканите. Все още е и единствената връзка през плавателния канал, свързващ Варненското езеро с Черно море. Мостът е и най-известната локация за бънджи скокове в източната част на страната. Строежът на моста започва в началото на 1973 г. Правителственият срок за пускане на обекта е 30 септември 1976 г., но е завършен предсрочно. Открит е от Тодор Живков на 8 септември 1976 г.
„Потомците и наследниците на майстор Кольо Фичето, който построи и знаменития мост на река Янтра при град Бяла, не само не посрамиха името му, но и издигнаха тая стара, благородна професия до най-високите върхове“, казва Тодор Живков в словото си при откриването на Аспаруховия мост… В продължение на 20 години на моста не е правена основна профилактика. Наложителната рехабилитация започва през 1996 г. с ремонта на платно страна „море“, като плановете са тя да завърши за 16 месеца. Недостатъчните средства обаче забавят реконструкцията и първият етап е завършен едва през октомври 1998 г. Изцяло обновеното съоръжение е въведено в експлоатация на 17 септември 1999 г., три години след старта на реконструкцията, припомня socbg.com.
Най-високата точка на моста се издига на 52 метра над морето. Мостът се крепи на 38 двойки стълбове. Само металната конструкция тежи впечатляващите 3200 тона. Мостовото съоръжение е изпитано при пускането му експлоатация, като е натоварено максимално с тежки машини по цялото трасе и в четирите ленти. При две колони от 30-тонни камиони на разстояние 10 метра провисването на средния отвор е около 30 сантиметра. Дължината на моста е 2050, а ширината – 21 метра. Състои се от 2 платна по близо 8 метра и 2 тротоара по близо 2 метра. Освен на земетресение от 7-ма степен по скалата на Рихтер, Аспаруховият мост е проектиран да издържи на ураганен вятър със скорост 180 км/ч и температурна разлика от -40° до +40°.
ли си беше полуграмотен при прочитането ,вместо:"Да ви е честита новата естакада,другари",прочете "новата ескада...",еспада,есмада...Три пъти повтори всеки път в различен вариант.БНТ - то беше там и снимаше ли,снимаше.Резилът го даваха и в централните новини тогава.В ония години служих като матрос в "Пясъка",недалеч от злополучната "ескада".Паднахме от смях.Къде бляха ц ензорите тогава,един господ знае.
И като проектант и преподавател по метални конструкции.