Бургаски старши капитан далечно плаване обяви: Форматът на Морското училище е изчерпан, нужна е сериозна промяна
13 Октомври 2018, Събота, 16:03 ч.
Автор: Моника ИЛИЕВА, снимкa: Анжела ГЕНЕВАКвалификацията, която ПГМКР „Свети Никола в Бургас дава може да се придобие и с курс от 3 до 6 месеца
Квалификацията, която ПГМКР „Свети Никола в Бургас дава може да се придобие и с курс от 3 до 6 месеца, коментира за Флагман.БГ Благовест Каваков, дългогодишен пилот на кораб, потомствен капитан далечно плаване, който се включи в дебата за бъдещето на емблематичното училище и дава своето предложение.„Това е и масовата практика в последните години от младежи, които желаят да тръгнат по този път. Форматът на Морското училище в сегашния му вид е изчерпан. Трябва да се помисли за нещо ново. Трябва да се почерпи опит от първите морски нации в света, за да има успех и развитие средният ешалон морски кадри”, обясни пилот Каваков
Какво се случва с тези млади и нахъсани момчета, след като завършат Морското училище в Бургас е въпросът, който задава той. Според кап. Каваков има вариант обучението има да се съкрати и кадрите да се превърнат в конкурентноспособни на европейските.
„Истината е, че повечето спират с обучението си след завършване на Морското училище. И тези амбициозни момчета, които по една или друга причина не са могли да влязат във висшето училище, а и по-голямата част не го правят по финансови причини, защото трябва да работят и да вадят пари, в един момент имат ограничение. Ако пожелаят да се представят на изпит, за да се преквалифицират и да преминат към по-висше ниво, система им казва, че трябва висше техническо образование. Трябва им някакво, каквото и да е, за да могат с още два-три изпита да приравнят и продължат към висшия офицерски състав”, коментира парадоксът с обучението на морските кадри у нас пилотът с дългогодишен стаж от Бургас.
От думите му става ясно, че в съседна Румъния имат различен модел на обучение след средното морско образование. На територията на страната действа филиал на световноизвестен университет и там обучават кадрите си именно по негови утвърдени програми.
„Моделът е година и половина учат и още толкова им се осигурява трудов стаж, за да се доквалифицират. И ето ви го готовия висш морски офицер”, коментира Благовест Каваков.
Това е начинът да се спестят време и средства на младите хора и да бъдат превърнати в обучени и абсолютно готови за морското дело кадри, категоричен е той.
„Това е пътят да се мине границата отвъд ПГМКР „Свети Никола” - Бургас. Заплащането на кадрите, които излизат от Морското в града е около 1000 евро, т.е ниско. И нашите момчета като намерят някоя по-тежка работа, каквито са нефтените платформи с по-високо заплащане започват да работят, дават всичко от себе си и здравето си дори. Докато един офицер, бил той и начинаещ, започва от 1500-2000 евро. На по-късен етап възнаграждението му става от 3000 до 5000 евро. При танкеристите се стига до 10 000 - 15 000 евро. И разликата между един български и един германски капитан в заплащането е минимална”, обясни Благовест Каваков.
Той е категоричен, че нашето морско образование е от най-добрите. От България излизат отлично квалифицираните кадри, споделя потомственият капитан, но процесът е твърде е бавен и вече не е конкурентен на чуждите модели, които обучават младежите за много по-кратък срок.
„Не сме интересни, защото сме твърде малко. Ситуацията е като с българското вино. Сериозен голям търговец от външния пазар не се интересува от него, защото ако утре получим заявка от такъв няма как да достави толкова продукцията. Същото е и с морския бранш. С едно добро лоби и добре направена програма за обучение нещата могат много бързо да се развият в правилната посока”, допълни той.
В категории:
Бургас
Приятелката на самоубилия се полицай: Димитър беше рядко съвестен човек
България е по-зле от Гана и Танзания по ефективност на институции
Бойко Борисов и Кирил Петков също с медали от Украйна
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
Киномания завладява Културния дом в Бургас
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
21/11/2024, Четвъртък 22:00
0
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
21/11/2024, Четвъртък 21:40
0
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
21/11/2024, Четвъртък 21:20
0
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
21/11/2024, Четвъртък 21:00
1
Владимир Путин с извънредно обръщение
21/11/2024, Четвъртък 20:45
8
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
21/11/2024, Четвъртък 20:40
0
Ще се шокирате какво се твърди за него
21/11/2024, Четвъртък 20:36
2
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
21/11/2024, Четвъртък 20:20
1
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
21/11/2024, Четвъртък 20:00
3
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но...
21/11/2024, Четвъртък 19:48
1
Дъщеря й възражда най-големите й хитове
21/11/2024, Четвъртък 19:40
0
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали
21/11/2024, Четвъртък 19:20
5
Таа такова, нека се върна към селския манталитет и начин на изказване за да ме разберете по-очетливо...”Кои бяхте вие анонимни хейтъри,че успяхте да изразите това “профисионално мнение”,кой какъв капитан е?!
Призива ми към вас “морски кучета” е да лаетеее с пълно гърло,осъзнавайки че единственото което остава е “тътена от егото ви”
Затова и младите не искат да чуят за кораби, млади колеги които още плават блъскат 12ч. На ден 6-7$ на час ,а фирмите да им взимат 3.
Както някой спомена по-долу
Това не е професия, това вече е наказание!
Германски капитан никога не е получавал и няма да получи възнаграждение , колкото колегата му Българин. Разликата в заплатите е голяма. Форматът на морско училище беше перфектен, а форматът на Румъния е такъв че дори и Nautical Institute вдигна ръце от тях заради фалшивите им кусове и уронване на престижа на института.