Как бяха закопани 10 млн.лв. в трапа на ГУМ-Бургас или развръзката на тъмната сделка за мола на ГИР 2
На 24 ноември 2013 г. старозагорската група „Градус”, чийто основен бизнес е в хранителната индустрия, оповести, че е дошъл моментът да реализира своя проект за мол Grand Galeria в центъра на Бургас. Поводът за появата на това изявление стана едно решение на РИОСВ-Бургас, според което няма нужда от екооценка, като с тази линия се дава картбланш на инвеститора. Готов да вложи, по актуализирани сметки, още близо 45 милиона евро над похарченото дотук по сделката. Фирмата „ГИР 2”ООД, с която старозагорските бизнесмени спечелиха конкурса за правото на строеж, плати на Община Бургас през 2005 г. 3,9 млн.лв. Според документи, с които Флагман.бг разполага обаче плачевната истина за разходите им дотук са три пъти повече – ще ги покажем в хода на нашето разследване пера по пера. За да докажем, че възвръщаемост от подобно начинание в настоящата икономическа обстановка е само в сферата на фантазиите.
Последните лъжи на едро върху терена от близо 12 000 кв.м, където ГИР-2 обещава отново да ни вдигне мол
„Готови сме да започнем, чакаме строителното разрешение. Проблемите със собствеността на терена са изчистени, ще строим по стария проект с несъществени корекции”, оповести един от собствениците на „Градус” – Иван Ангелов в края на 2013 г. , цитиран от авторитетно печатно издание.
И така, предновогодишно, разпускайки на чаша вино с кепабче на пл.”Тройката”, зад чиято ограда зее огромната клоака вече цели 26 години, бургазлии подеха отново темата за първия си мол, обещан им от старозагорци през далечната 2005 г. Междувременно Бургас се пренасити от търговски площи в трите мола извън града, част от които стоят празни и експертите в бранша се питат с каква концепция бъдещият четвърти мол ще привлече наематели на силно конкурентния пазар. Това обаче, според Стефан Николов - сочен официално за мениджър на проекта, не било проблем, защото вече имали предварителни договори за 40% от площите. Същите уверения, по спомени на журналистите и бизнеса, Стефан Николов даваше и през 2006 г., когато тук ръководеше пресконференции и презентираше мола по авангарден проект на американската архитектурна компания „Лагуарда”. С днешна дата, според инвеститорите Иван и Лука Ангелови, строежът оттук-нататък ще отнеме 16-17 месеца, ще бъде с разгърната площ 32 475 кв.м над земята, от които 24 хиляди кв.м ще се отдават под наем. На три подземни нива ще има 540 места за паркиране, а на етаж 1 - супермаркет. На нивото под него е предвидена автомобилна връзка с подземната улица, която ще минава през центъра на Бургас и ще се строи заедно с ремонта на площад "Тройката". Между другото, на площада и околовръст вече кипи невиждана строителна дейност – от страна на Общината и на частни предприемачи.
Над нивото на хипермаркета Grand Galeria обещава още три нива, като на последното ще са разположени кино с 11 зали, развлекателна зона, ледена пързалка, фитнес и СПА център.
Тихият ъперкът на кмета Димитър Николов с исковата молба за делба на 11 627 кв.м, за който удар всички мълчат
Строително разрешение ГИР-2 няма да получат и те го знаят добре. Но защо тогава вдигат шум в публичното пространство? И нарушават тишината, която много стриктно пази правната дирекция на Община Бургас? Фактите: На 13.09.2013 г., два месеца преди горните изявления на Иван Ангелов и Стефан Николов, до председателя на Окръжния съд, кметът на Бургас Димитър Николов завежда искова молба за реалната делба на целия урегулиран поземлен имот с обща площ 11 627 кв.м. От тази обща площ, според Димитър Николов, 10 989 кв.м продължават да са собственост на Община Бургас. Така, след близо 8-годишна съдебна сага по изчистването на реституционните претенции и множеството сделки между физически и юридически лица за окрупняване на идеални части, извършени най-вече под натиска на юристите от Община Бургас, останалите 638 кв.м, се оказват в крайна сметка собственост на следните четири фирми:
1. „Мариета”ЕООД, Стара Загора, представлявано от Лука Ангелов – 263,5 кв.м
2. „Трендекс България”ЕООД, Бургас, представлявано от Здравко Станчев – 62,49 кв.м
3. „Търговски дом”ЕООД, Стара Загора, представлявано от Златозар Стойков – 61 кв.м
4. „Музеум”ООД, гр.Бурас, представлявано от Янко Кесаровски - 250 кв.м
Димитър Николов прилага дебела преписка от писмени доказателства, с която претендира пред Окръжния съд, че възникването на собствеността на Общината е безспорно установена и тя има основание да иска делбата. Този нов съдебен процес, според правните експерти, ще тече поне още две години напред. От което, най-малкото, в този период е немислимо да се появи раздвижване върху терена зад оградите на клоаката.
„Мариета” ЕООД е фирма, създадена за покупката на земя от реститути в същия терен. Фирменото досие на „Мариета” е разкрито на 19.12.2008 г. с адрес гр. Бургас – Централна градска част, седалище в Стара Загора, едноличен собственик на капитала е Лука Ангелов, регистрирана е с уставен капитал от 5 000 лв. Както вече казахме в началото, Флагман.бг има вътрешна информация, според която за тази допълнителна земя извън отстъпеното право на строеж за 3,9 млн.лв., „Мариета”ЕООД е платила още 1 098 709,44 лв.
Малка хроника на големия БУМ: Три нотариални акта за сделката и площта нараства с цели 16 хил.кв.м!
Флагман.бг разполага с документи от тръжната документация на обект „Градски универсален магазин”, разкриващи цялата история с предлагания за продажба обект като незавършено строителство по времето на червения кмет Йоан Костадинов. Според проектните характеристики сградата се състои от два сутерена по 6 700 кв.м, първи етаж – 6 700 кв.м, втори етаж – 6 700 кв.м, трети етаж – 5 000 кв.м, административна надстройка – 2 000 кв.м. Съгласно документ за вещно-правния режим на обекта, за който е отстъпено правото на строеж, иде реч „за масивна сграда на пет нива, със застроена площ 6 700 кв.м и РЗП 32 476 кв.м.”
В нотариалния акт за покупко-продажба от 13.01.2005 г. е записано, че „Бургаски универсален магазин”АД чрез ликвидатора си Атанас Димов, след проведен търг с тайно наддаване, продава на „ГИР 2”ООД вещно право на строеж за масивна сграда с два сутерена, три етажа и административен етаж, със застроена площ от 6 700 кв.м и разгъната разстроена площ 32 476 кв.м., отстъпено в УПИ, целият с площ 11 627 кв.м., заедно с изградената част от постройката, за сумата от 3 901 111 лв.
Два месеца по-късно обаче за същата сделка е издаден друг нотариален акт, който поправя първия. На 11.03.2005 г. се съставя нотариален акт, където е записано, че отпада „сутерена, три етажа и административен етаж”, както и вместо „6 700” да се чете „8 000”. Три дни след съставянето на втория нотариален акт, на 14.03.2005 г., се съставя трети нотариален акт, в който нарасналите от 6 700 кв.м на 8 000 кв.м., дават увеличение на застроената площ с цели 16 000 кв.м.
Не близо 4, а цели 10 милиона лева! Толкова реално струва Йоановият търг с тайното наддаване (на рушветите?)
Флагман.бг има копие от служебна справка, изготвена в офис на ГИР 2, от която лъсват реалните разходи на инвеститора от началото на тази болезнена бизнес-драма - до наши дни. Прави силно впечатление, че след най-голямата сума „Покупка на недвижим имот на „БУМ” АД в ликвидация” за 3 901 111 лв., което е публично известно, следващото по обем перо е „Консултантски услуги и адвокатски хонорари”. За тях бизнесмените Лука и Иван Ангелови са платили 2 037 974,86 лв! Според вещи, тези над 2 милиона лева представляват нерегламентирани поощрения за лицата, играещи ключова роля в сделката. Защото: в друго аналогично по смисъл перо, озаглавено „Възнаграждения: в т.ч. персонал и адвокати” е отбелязана сумата 448 095,55 лв. – също солена, но по-близка до реалната. Отделно има „Разходи по прехвърлянето на недвижимия имот” – 218 419,15 лв. За „Консултантска услуга от Прайсуотърхаус ЕООД София” са платени 8 214,48 лв. За „Консултантска услуга от Спийкман Дизайн Канада” – 12 698,23 лв. За „Консултантска услуга от Колиърс ООД София” – 24 352,33 лв. За изготвянето на фамозния проект на мола Grand Galeria от американската архитектурна компания „Лагуарда” са платени 1 543 149,87 лв., като само за презентирането на проекта върху мултимедия са дадени 6 114,82 лв. За металната ограда на огромния трап ГИР 2 е платил 23 673,60 лв., а за нощувките на експертите от „Лагуарда” – 4 857,09 лв., за маркетингово изследване на „Прагматика”ООД София – 4 360,80 лв. за търговски марки – 7 240 лв. и т.н., като под чертата разходите набъбват почти тройно - общо 10 074 945,72 лв.
Защо е нужна офшорката „Кушер лимитед” на Стефан Янчев Николов – мениджърът на МОЛ Grand Galeria
Флагман.бг разполага и с копие от договор от края на 2012 г., с който е извършен опит да се изтъргува космически скъпия проект на купувач, с когото явно са водени и преговори, предвид и посочената цена.
На 29 ноември 2012 г. в Стара Загора е сключен договор, съдържащ клауза за конфиденциалност между страните, които се задължават да не разпространяват по какъвто и да било начин и повод факти и обстоятелства, станали им известни във връзка със сключването и изпълнението. Контрактът е между „Мариета”ЕООД и регистрираната на Сейшелските острови офшорна компания „Кушер Лимитед”, представлявана от пълномощника й Стефан Янчев Николов. 46-годишният Стефан Николов е добре известен в региона още от 2005 г., когато бе обявен за общодържавно издирване по дело за самоуправство в к.к. Слънчев бряг. Той още от още от самото начало на презентиране на мола в Бургас до ден днешен се води мениджър на проекта за бургаския мол. По този договор „Мариета”ЕООД възлага на Стефан Николов да съдейства за сделка по продажбата на пълния пакет от дялове на фирмата и отстъпеното право на строеж. Фиксирана е комисиона за изпълнителя Стефан Николов – 2 400 000 лв. , ако се постигне цена на сделката от 8 300 000 лв. Очевидно е, че през изтеклата 2013 година такава сделка не се е състояла, тъй като няма промени в регистрите.
И накрая ето въпросите, на които кметът трябва да отговори в настоящата 2014 г.
Сега вече е ясно защо са фойерверките в жабуняка на Бургас пред Коледа, които бяха пуснати от инвеститора ГИР-2. По-важно е обаче кметът Димитър Николов да отговори на точно определени въпроси. Отговорите вълнуват гражданите на Бургас повече от две десетилетия. Задаваме ги писмено, чрез сайта Флагман.бг, тъй като при подготовката на тази публикация, кметът се оказа в двудневна командировка в София:
1. Г-н Кмете, има ли реално и добросъвестно инвестиционно намерение да се строи ГУМ-мол в самия център на града? Въпросът е съдбовен за бъдещите поколения предвид предприетата мащабна реконструкция на пл.Тройката от страна на Общината – подземна улица, нова зона за отдих, водно огледало, пейки, зелени площи.
2. Ако отговорът на първия въпрос е „Да”, какъв е обемът на правото на строеж на инвеститора ГИР 2, защото документите се разминават? От една страна, застроената площ, върху която се разрешава извършване на строителство е 6 700 кв.м, а разрешената за строителство площ над кота 0 е 18 700 кв.м. Но с нотариален акт №24 от 14 март 2005 г. том 1, рег.№557, дело 0№019, е признато право на строеж на масивна сграда със застроена площ 8 000 кв.м и РЗП 32 476 кв.м.
3. Защо не издавате разрешение за строеж на ГИР 2 и към момента инвеститорът изобщо има ли някакви валидни строителни книжа? Ако „Да” – за какъв обем право на строеж?
4. Ако действително проблемите със собствеността на заградения терен, наричан от бургазлии „дупката”, „трапа”, „блатото”, „жабарника”,” комарника”, „язовира” – с обща площ 11,627 дка, са преодолени, както твърдят от ГИР 2, защо в края на 2013 г. подадохте искова молба за установяване на правото на собственост на съделителите и допускане на реална делба на земята?
5. Ако Община Бургас, във Ваше лице, през последните 6 години, се оказва грижовен стопанин на имота, което е несъмнено предвид множеството сложни съдебни битки, които изведохте дотука, сега ще проведете ли обществено обсъждане за неговото бъдеще?
P.S. Защото, г-н Кмете, бургазлии имат нужда от тези безценни 11 декара. Те не искат поредния търговски център с празни клетки, а копнеят, най-сетне, като всички нормални граждани, да си имат площад, на който да се съберат като общност, за да споделят празник, протест или скръб. Впрочем, в полунощ на 31 декември 2013 срещу 1 януари 2014 г., когато разбрахте, че е невъзможно да се извие хоро поради огромното струпване на хора под Часовника, Вие със сигурност вече знаехте как трябва да постъпите!
Както се видя, вече сте достатъчно сериозни за да оказвате влияние на общината - дано да успеете да го направите точи път!
Това е най-добрият вариант. За съжаление, това по-скоро е добро пожелание, отколкото нещо реално. Изобщо няма място такъв мастодонт в СЦ на града. Работата обаче, отдавна е изпусната.