125 километра пустиня "Тракия" - без бензиностанция, вода и тоалетна
Преди началото на активния отпускарски сезон на Петолъчката - последния засега пътен възел на “Тракия”, все още е спокойно. Заведенията са пълни с хора, спрели за кратка почивка. Указателните табели са поставени на правилните им места и пътуващите няма как да се объркат, както се случваше миналото лято.
Оттук нататък, който ял - ял, който пил - пил, който заредил - заредил. Единственото изключение са сергиите за плодове и зеленчуци малко по-надолу, на които в момента се продават качествени, но скъпи домати и череши.
Естествени нужди
Преди да стигнат дотук, последните паркинги за спиране и почивка на пътуващите са били в района на Нова Загора. Тези паркинги са чисти и засега пусти, защото трафикът не е голям. След като през миналото лято откраднаха кошчетата за боклук, за събиране на отпадъци служат големи 100-килограмови кофи от железобетон.
Само край един от паркингите има надежда да пиеш глътка вода и да посетиш тоалетна - на 282-рия км. Но не направо на паркинга, защото там е гол асфалт. Колите трябва да продължат по тясна отбивка за Кабиле с дължина около 1 км. И след като пътниците се освежат, да се върнат обратно.
Единствената алтернатива за този, който не може да стиска и не му се отбива, е да спре на магистралата в нарушение на правилника за движение и да се облекчи в канавката. Ако вече не го е сторил в железобетонната кофа на някой от паркингите, както правят мнозина. Затова не е чудно, че точно тези места са осеяни със салфетки, тоалетна хартия и фекалии.
“Човек не може да стиска вечно. Срам - не срам, кляка някъде”, разказва тираджията Симеон Николов от Пловдив. Той чистосърдечно си признава, че току-що е облекчил малката си нужда зад камиона насред паркинга. Виждаме още няколко души, които направо изскачат от автомобилите и се запътват към тревистите участъци с разкопчани гащи.
По неофициална информация адът с липсата на тоалетни ще приключи до края на юли. От Агенция “Пътна инфраструктура” вече са обявили търг за доставка на 60 химически тоалетни. Къде ще бъдат поставени те, засега не се знае. Вероятно на паркингите.
И докато “Тракия” още не е довършена, крадците на метали вече са започнали да плячкосват. Липсват например мрежите срещу прелитащи птици на 17 места в Ямболско и на 9 в Сливенско.
Без гориво
Необяснима е липсата на интерес за изграждане на бензиностанции по протежение на новите участъци на “Тракия”, каза преди време шефът на пътната агенция Лазар Лазаров. Ведомството е издало 9 разрешения за такива обекти в Сливенско и Ямболско, но засега няма данни инвеститорите да са се възползвали от тях. Единственото изключение е в района на Нова Загора, където вече се полагат основите на бензиностанция.
Според Петко Николов, директор на областното пътно управление в Стара Загора, само в участъка между Стара и Нова Загора ще има 4 бензиностанции с обслужващи комплекси. Те ще са по 2 в двете посоки на аутобана, като всички ще са между 208-и и 229-и км. В момента обаче бензиностанциите са едва на ниво идеен или работен проект и едва ли пътниците ще могат да ги ползват още през това лято.
Ако не заредите с гориво на последния обект край Нова Загора и не се възползвате от удобството на тоалетните с течаща вода, подобен шанс ще имате едва на Петолъчката - след 34 км. Следващото обетовано място е чак край морето.
По обратния път към София положението е дори още по-лошо. Там няма да намерите бензиностанция или капанче в цялата Старозагорска област - около 90 км. Първата е преди отбивката за пловдивското село Белозем.
До юли се очаква да бъде открит и последният подучастък от магистралата, от Зимница до Карнобат. След това автомобилите няма да минават през Петолъчката, т.е. ще заобикалят сегашните заведения. И към сегашните 90 км без места с вода, санитарен възел, храна и гориво неудобствата за пътуващите в жегите ще се увеличат с още 35 км. Или 125 километра от аутобана ще бъдат истински пущинак.
Хаос с табелите край Търново
Гора от пътни знаци и указателни табели сащисва шофьорите, които се движат по главен път София - Варна и минават през пътен възел Качица във Велико Търново. Според мнозина, вместо да създават ред, те объркват още повече ситуацията.
“Много от знаците и табелите, разположени дори през метър, са взаимно изключващи се. Има 140 знака, представете си какво ще стане, ако се сложат и реклами”, коментират възмутени автомобилисти.
Друг куриоз по въпросния главен път, чийто трафик минава по ул. “Магистрална”, е огромната конкуренция от бензиностанции. На участък от около 500 метра има изградени и функционират около десетина пунктове за зареждане с горива. Заради това жителите и гостите на Велико Търново са кръстили трасето Улицата на шейховете.
Най-големият куриоз обаче е табела, която лъже минаващите, че им указва посоката за София. На светофарите на пътен възел Детелината на бул. “България” на изхода на старата столица пътен знак сочи, че трасето за столицата е надясно. Като се следва указанието обаче, се стига до магазин.
Водачи, които не познават Велико Търново и преминават транзитно, се объркват. Причината е, че табелата, сочеща, че София е надясно, е сложена преди отбивката за магазина вместо след нея.
"Струма" до Дупница чак през септември
Пускането на отсечката от “Струма” между Долна Диканя и Дупница изостава от графика, който обяви през пролетта експремиерът Бойко Борисов. Той обеща участъкът да е готов до края на май, когато каза на дупничани, че ще си пият кафето в София.
Както вървят нещата, строителите ще се вместят във вписания в договора срок - септември т.г.
От областното пътно управление в Кюстендил казаха, че засега никой не е изявил желание да строи каквито и да било обекти като бензиностанции, тоалетни и други покрай магистралата в този район. Но такива инвестиционни предложения така или иначе се одобряват след въвеждането на съоръжението в експлоатация. Пък и болката не е голяма, защото все пак става въпрос само за 17 километра.
Самото строителство затруднява движението по съществуващия път. На много места то е ограничено до 30 километра в час. Лек хаос е на изхода на Дупница за Кюстендил, където започна ремонтът на Аракчиийския мост, а движението е отклонено по обходни маршрути.
Тормоз на Кулата
Пътуващите през лятото за Гърция ще трябва да се въоръжат с търпение, защото заради 15-километровата отсечка от “Струма” между Кулата и Сандански трябва да минат по единствения обиколен път през селата Марино поле и Чучулигово. Така ще е още година и половина.
Алтернативното шосе е много тясно и тормози шофьорите, които често попадат в тапи. Тировете вече успяха да повредят пътната настилка, защото трудно правят някои маневри. Местните управници видяха в това шанс да издействат оправянето на селските пътища и три пъти организираха протести. Така си издействаха пътната агенция да им плати за преасфалтиране и за направа на тротоари.
По великденските празници се усети напрежение в района и сега КАТ реши да постави камера, защото установи, че водачите са недисциплинирани и превишават скоростта. Отсечката вече взе една жертва - гръцки шофьор загина заради неразумно шофиране.
"Хемус" е кръпка до кръпка
Магистрала “Хемус” от Шумен до Варна е кръпка до кръпка. Трасето до Каспичан беше открито през 2005 г., но веднага се осея с дупки. Най-големият кошмар е пътят след Каспичан, където гумите се трият по стар и груб асфалт. Шумът и в най-луксозните возила е трудно преодолим. Все пак шофьорите са благодарни, че тази пролет лошите участъци са преасфалтирани, а избуялата растителност - окосена.
До края на юни “Хемус” трябва да порасне с още 8 километра край Шумен. Новостроящият се участък прави връзка с два републикански пътя. Отсечката струва близо 46 млн.лв., като парите са от държавния бюджет. Първата копка бе през юли 2011 г. и отсечката трябваше да бъде завършена през следващата година, но се забави заради археологически проучвания.
Въпреки това новите 8 километра ще бъдат построени 5 пъти по-бързо от Шумен - Каспичан, където 12 километра бяха изграждани в продължение на 10 г.
От пътната агенция съобщиха, че един инвеститор е изразил желание да изгради крайпътен обект на новостроящия се участък, но не казват кой е желаещият.