Бургазлии вече няма да гледат пристанището през бариерите, през октомври откриваме Морска гара
-Господин Димов, съобщихте, че първият лайнер акостира на 5 октомври т.г., а Морска гара все още е на груб строеж. Кога се очаква да приключи строителството, ще успеете ли за тези 4-5 месеца?
- Надяваме се и по-рано да сме готови. В момента тече подготовката на втората плоча на Морска гара. Гарата е 3000 квадратни метри. Имаме утвърден работен проект, последните уточнения с Гранична полиция, Агенция Митници, Община Бургас бяха през тази седмица, обсъдихме детайлите за всички обекти, които са в територията в Зоната за обществен достъп – от първо до четвърто корабно място. Имаме яснота за вертикалната планировка, тъй като всички обекти, които са в тази зона, имат ясна идейна фаза, т.е. готови идейни проекти. Първият идеен проект е за „весел трафик – кулата”, която е зад яхт клуба. Също така по Европейска програма „Транспорт” има осигурено финансиране, в момента тече търговата процедура за избор на изпълнител на „весел трафик – кулата”, която в архитектурно отношение трябва да бъде съпоставима с изграждащата се морска гара. Самата Морска гара ще е мултифункционална сграда, тя ще се използва и за мероприятия извън посрещането на пасажерите.
През всички дни в годината, когато няма да посрещаме пасажерски кораби, залата, която е около 1500 квадрата, ще е свободна. Тя спокойно може да се използва и за културни изложби, концерти. Тук предвиждаме и морски ресторант. В тази зона ще се работи по всяко време на годината.
П о отношение на сигурността имахме доста високи поставени нива. Те ще бъдат изпълнени.
Вчера по Оперативната програма бе утвърден допълнителен бюджет за изграждането на зелените площи. Първата фаза е свързана със зоната е реконструкцията на улица Александър Бтанеберг, която вече има утвърден проект и ще започне да се изгражда в края на годината. Целта е тази година да бъде приключен първия пробив зад паркинга на хотел Приморец, там ще бъде първия лот за откриване на пристанището. След изграждането на улица Александър Батенберт, ще приключи и втория лот.
Идейният проект за Първа магазия е изключително красив, тя ще бъде допълнение към морската гара, тя е предназначена за капитажното плаване.
- Ще бъде ли свободен достъпа до пристанището за хората, кога ще могат бургазлии спокойно да се разхождат на на порта?
- Да. Според идейния проект ще има много зелени площи, зони за отдих, наблягаме на свободната територия, на възможността гражданите да се разходят край морето, а не както досега да поглеждат пристанището само през бариерите.
От първи отковри ще имаме изцяло облагородена зона , която ще е част от урбанизираната територия на града и част от интегрирания план за развитието на Бургас до 2020 година.
Първия лайнер ще акостира на 5-ти октомври, датата вече е потвърдена. Той ще направи и втори рейс на 13-ти октомври. Имаме вече и запланувани също три големи пасажерски кораби.
- Кораби с какъв капацитет ще може да посреща пристанището?
- В момента от първо до второ корабно място дълбочината е 9.70 м. със 330 метра дължина на кейовия фронт, което позволява всеки лайнер, който влезе в Черно море, да бъде посрещнат в Пристанище Бургас. Това ни е най-голямото предимство пред другите пристанища в региона. По-голямо е само това в Одеса, с което успешно си партнираме.
Тази година до 20 май започваме първия кръгов рейс в Черно море – Сочи-Ялта – Одеса. В момента трудноразрешим е визовия режим за Пристанище Бургас. При опрощаването на визовия режим през следващата година този кораб може да бъде част от Бургас.