Виваком вдига цените: потребителите са недоволни, а правата им остават под въпрос
От потребителските организации настояват за по-прозрачни и справедливи условия, както и за засилване на контрола върху телекомите
Най-големият мобилен оператор в България – Виваком – обяви, че от 8 февруари 2025 г. ще увеличи месечните абонаментни такси за мобилни услуги с 2 лв. с включен ДДС. Потребителите вече получават уведомления, които ги информират за промяната и за правото им да прекратят договорите си без неустойки до 7 февруари 2025 г. В същото време се уточнява, че при прекратяване на договор, свързан с получено устройство, те ще трябва да възстановят субсидиите за него.
Това решение предизвика вълна от недоволство, подкрепена от потребителското сдружение „Ние, потребителите“, което напомня, че съществува съдебна практика в полза на потребителите. Сдружението съветва клиентите на Виваком да проучат тази практика и да защитят правата си, включително по отношение на претенциите за възстановяване на субсидии или отстъпки. При необходимост се препоръчва консултация с адвокат.
Индексацията – право или пречка за потребителите?
Промяната на условията от трите мобилни оператора в страната поражда въпроси относно прозрачността и законосъобразността на техните действия. Считано от 1 януари 2025 г., и трите телекома въведоха индексация на цените поради инфлация. Условията обаче варират:
- Виваком увеличава цените при инфлация над 1,5%, а клиентите могат да прекратят договорите си, но само при възстановяване на субсидии или отстъпки за устройства.
- А1 прави подобна промяна при инфлация над 2%, със същото условие за възстановяване на субсидии.
- Yettel обяви, че ще актуализира абонаментните си планове, като добави повече услуги към тях. В същото време дава на потребителите право да прекратят договорите си, но и те са задължени да върнат отстъпки за устройства и услуги.
Дали условията не ощетяват потребителите?
Критиките към новите клаузи се фокусират върху липсата на яснота и възможностите за злоупотреба. Според експерти, уговорката за възстановяване на „всички суми, получени като субсидии или отстъпки“, може да обезкуражи потребителите да прекратят договорите си, дори когато имат право.
Освен това се поставя въпросът дали телекомите използват инфлацията като претекст за увеличаване на цените, без да подобряват реално предоставяните услуги. Потребителите остават в неравностойно положение, тъй като операторите запазват правото си едностранно да променят условията, докато клиентите са изправени пред сложни процедури и финансови рискове при опит да защитят интересите си.
Какво следва?
От потребителските организации настояват за по-прозрачни и справедливи условия, както и за засилване на контрола върху телекомите. В същото време клиентите са призовани да бъдат активни, да проучват правата си и да търсят правна помощ, ако смятат, че действията на операторите са в ущърб на техните интереси.
К@ртели са навсякъде!
Телекоми, ток, вода, аптеки, горива, храна,...
Мандатът на Регулатора е изтекъл!!! Те евентуално ще платят символична глоба, като вероятните 1000- 3000 лв./ общо за всички потърпевши от зеленикавия Тел- м, и толкова!
ЦИРК!