Привлечените инвестиции в здравеопазването превърнаха Бургас в здравен център за цяла Източна България
Ефективният мениджмънт на общинската здравна система в нейната цялост се нуждае от дефиниране на ясни приоритети, подобряване на структурата, интегритет, координация между отделните сектори, коментира административният директор на болница "Сърце и Мозък" Бургас
- Д-р Стефанова, като председател на общинската здравна комисия, какви са Вашите наблюдения за развитието на здравеопазването в града?
- През последните години Бургас се развива с изключителни темпове, като демонстрира завиден икономически ръст. Особено показателно е повишаването на качеството на болничната помощ. С привлечените инвестиции се реализират проекти, които превърнаха града в здравен център за цяла Източна България. Тук избират да се лекуват все повече пациенти не само от областта, но и от други големи окръжни градове като Ямбол, Сливен, Стара Загора, Варна, Добрич, Силистра. Не са малко и пациентите от Турция, Англия, Румъния. Отличава се нова тенденция - така нареченият медицински туризъм, който доскоро отвеждаше хората към София, вече е в посока Бургас.
- Смятате ли, че посредством инвестициите в модерно здравеопазване, Бургас се превръща в притегателна сила за медицинските специалисти не само от страната, но и от чужбина?
-Много специалисти припознаха града като свой, привлякоха семействата си, трайно се настаниха тук, където намират възможности за професионална реализация, отлични условия на труд, добро възнаграждение. Инвестициите във високотехнологична медицинска грижа привличат и млади високообразовани хора, които все повече оценяват добрите възможности и приемствеността на знания и умения. Европейските стандарти в болничната помощ на модерен Бургас са вече факт.
- Как решенията на общинската комисия по здравеопазване допринасят за това?
- Ефективният мениджмънт на общинската здравна система в нейната цялост се нуждае от дефиниране на ясни приоритети, подобряване на структурата, интегритет, координация между отделните сектори. Това са съществени стъпки за осъществяване на здравната реформа, за чиято необходимост говорим от години. Важно е да реализираме кардинални промени в принципите на управление, структурирането и организацията на медицинския труд, а така също и във въвеждането на нови социални отношения в здравеопазването. Аз, вече не само като мениджър на високотехнологичния болничен комплекс Сърце и Мозък, но и в новото си амплоа на общински съветник и председател на комисията по здравеопазване в града, имам иновативни идеи, които съвместно с колегите от целия Общински съвет и разбира се г-н Николов - нашия кмет, считам за напълно осъществими.
- Какви са те?
- Процесът на медицинска грижа е функция от няколко компонента, но два от тях са фундаментални: доболнична и болнична медицинска помощ. По обективни и сравними показатели болничният сектор се развива с осезаеми темпове - високотехнологични болнични комплекси на територията на нашия град, с доказани специалисти, които работят там. Моята експертна оценка за доболничната помощ обаче е, че това е слабото звено, особено специализираната медицинска доболнична помощ. Тук далеч не става дума единствено за сградния фонд и наличната материална база като проблеми на общинските диагностично-консултативни центрове (ДКЦ). Това са отстраними недостатъци. Качеството на медицинската услуга, която получават пациентите, се определя от лекарите специалисти, които работят там. Тяхната роля е ключова за реализирането на пълноценен здравен продукт. Заниженото качество на здравно обслужване и ограничените диагностично-терапевтични подходи водят до занижен контрол при проследяването на хроничните заболявания. Липсата на ранна диагностика и регистриране на патологични отклонения, прави невъзможно коригирането им още в извънболничните специализирани кабинети. Високият брой хоспитализации, инвалидизации, влошеното качество на живот, а за жалост и високият процент смъртност впоследствие, са естественият резултат. Една от моите амбиции е да работя в посока предлагане на качествена доболнична помощ и въвеждане на необходимите промени за нейното подобряване. Тук особено полезни биха били мениджъри с модерно мислене, опит и доказана експертиза. От ключово значение са изграждането на доверие и активна комуникация с пациента, внимателното отношение, обяснение и уважение. Въвеждането на анкетно проучване за системно проследяване на удовлетвореността на всеки пациент от конкретния специалист, от който е получил медицинско обслужване, е най-точният барометър и оценка за дейността на всяка лечебна структура, включително и от този вид.
- Как ще мотивирате медицинските специалисти да постигнат това?
- Всеки амбициозен специалист знае, че знанията се надграждат в непрекъснато обучение и допълнителна квалификация. Индивидуалният стремеж би породил градивна конкуренция за постигане на европейски стандарт в качеството на медицинското обслужване в общинските лечебни заведения за извънболнична специализирана медицинска помощ.
- Доколко смятате, че това е реално постижимо?
- Вярвам, че с обединени усилия в името на пациентите можем да го постигнем тази положителна промяна.