Facebook ребрандира всичко, но е изправена пред същите стари проблеми
Facebook пренасочи стратегическия си фокус към изграждането на версия на интернет на име "метавселена" и промени името на компанията на Meta
Преди близо четири месеца, докато беше въвлечена в скандал с изнесена от бивш служител вътрешна информация, Facebook пренасочи стратегическия си фокус към изграждането на версия на интернет на име "метавселена" и промени името на компанията на Meta, пише Профит.бг
Миналата седмица компанията продължи с кампанията си по ребрандиране.
News Feed-ът (Новини), който години наред беше в центъра на потребителското изживяване във Facebook, както и в основата на някои спорни моменти, беше ребрандиран просто на Feed. Служителите на компанията, които преди това бяха известни като “фейсбукъри”, станаха “метадружки”. Корпоративните ценности на компанията също бяха обновени.
Корпоративните максими, като "бъдете смели", вече ги няма. Вместо това компанията представи насоки, като "фокусирайте се върху дългосрочния ефект" и "бъдете директни и уважавайте колегите си." Марк Закърбърг, съосновател и главен изпълнителен директор на компанията, заяви, че промените са необходими, защото "вече сме компания на метавселената, която гради бъдещето на социалните отношения."
"Вече изградихме продукти, които са от полза за милиарди хора, но в следващата ни глава ще се фокусираме и върху вдъхновяването на хората," написа Закърбърг като обяснение на новата ценност "да градим страхотни неща."
Промените от миналата седмица още веднъж намекват за нетърпеливостта на компанията да обърне страницата и да пренасочи фокуса на своите служителите и на обществеността към една нова ера на бизнес, която не е толкова опетнена от продължили с години спорове.
Самият Закърбърг изглежда няма търпение да избяга от някои от проблемите напоследък, като обяви през миналата седмица, че Ник Клег - бившият вицепрезидент на Meta, е повишен в президент, който отговаря за глобалната дейност.
Повишението на Клег ще осигури време на Закърбърг да се концентрира върху усилията на компанията за изграждането на нови продукти, свързани с изкуствената и виртуалната реалност, заяви самият Закърбърг.
Въпреки очевидните усилия на Закърбърг и Meta "да живеят в бъдещето", гигантът в сферата на социалните мрежи трябва да се бори с много от същите стари проблеми, които я преследват от месеци, а в някои от случаите и от години. Някои от предизвикателствата пък само стават по-големи.
Основният рекламен бизнес на Meta е поставен под заплаха от страна на други технологични гиганти. Бившият служител на Facebook Франсис Хоугън е подала две нови жалби в щатската Комисия по ценни книжа и борси във връзка с начина, по който Meta борави с информация. Компанията пък продължава да бъде обект на интерес от страна на регулаторните органи.
"В крайна сметка, Марк може да бяга, но не може да се скрие от регулаторния натиск," казва Кейти Харбат, бивш служител на Facebook, във връзка с това, че Клег на практика вече е лицето на компанията по отношение на нейната политика.
Дълго време изглеждаше сякаш Закърбърг и Facebook може да намерят известен комфорт по време на различните пиар кризи в доброто представяне на акциите й. Това обаче вече не е така. Акциите на Meta поевтиняват с над 40% през последните шест месеца, като по-голяма част от загубата дойде след обявените по-слаби резултати за последното тримесечие, сред които беше липсата на ръст в броя на потребителите.
Проблемите на Facebook продължават
И докато изявленията на Meta от миналата седмица се фокусират върху визията на компанията за един нов, виртуален свят, проблемите й продължават са се трупат в реалния свят.
В петък Washington Post информира, че в SEC са подадени две нови жалби срещу компанията от името на Хоугън. Тя е бивш продуктов мениджър във Facebook, която напуска компанията миналия май и взема със себе си огромно количество вътрешни документи, които впоследствие бяха представени пред Конгреса.
В новите жалби компанията е обвинявана за това, че е подвеждала инвеститорите относно усилията си по отношение на дезинформацията във връзка с климата и COVID-19 в платформите си. "Някои инвеститори просто не искат да инвестират в компания, която не подхожда адекватно към подобна дезинформация," се казва в една от жалбите.
В изявление до CNN Business говорителят на Meta Дрю Пусатери заяви, че компанията е насочила 2 милиарда души към авторитетна информация за общественото здраве и е използвала Научен център за климата, наличен в над 150 държави, за да предоставя надеждна информация за климата, докато в същото време е работила с независими проверяващи данни за справяне и премахване на неверни твърдения.
Новината за жалбите срещу Facebook беше само една от няколкото съществени около компанията през миналата седмица. Meta е постигнала споразумение да заплати 90 млн. долара по дело във връзка с несъществуваща вече функция, която позволявала на социалната мрежа да следи дейността на потребителите в интернет, дори и ако те са излезли от платформата.
Това е една от най-големите суми, която компанията се съгласява да изплати като обезщетение в историята си.
Законодателите също така увеличиха обема на предложените законодателните промени, които биха могли да засегнат Meta. Сенаторите Ричард Блументал и Марша Блекбърн предложиха Закон за онлайн сигурността на децата, който би породил нови отговорности за технологичните платформи във връзка с предпазването на децата от дигитални опасности, като сексуална експлоатация.
Най-големият проблем на Meta през миналата седмица обаче може би беше изявлението на Google, че планира да разработи нови мерки за поверителността, които ще премахнат способността за следене на потребителите в различните приложения и ще ограничат споделянето на потребителски данни с трети страни на устройства с операционна система Android.
Изявлението дойде, след като подобен ход от страна на Apple засегна сериозно рекламния бизнес на Meta, като предостави на потребителите възможност да не позволяват на приложенията да следят дейността им, с което пък затруднява Facebook при таргетирането на реклами.
Рекламният бизнес на Meta е силно зависим от малките компании, "които разчитат на това, че могат да достъпват голямо количество информация за потребителите, така че ефективно да таргетират рекламите си," казва анализаторът в Third Bridge Group Скот Кеслър. Промяната на Apple се очаква да има негативен финансов резултат за Meta от порядъка на 10 млрд. долара тази година.
От Google намекнаха, че промените може да действат различно от тези на Apple, но те, в крайна сметка, може да нанесат поредния удар по основния рекламен бизнес на Meta.
Meta работи по създаването на собствени технологични екосистеми, които потребителите ще могат да достъпват със нейните собствени комплекти Quest и в които компанията ще управлява собствени магазини за приложения, без да зависи от компании, като Apple и Google.
Проблемът е, че до създаването на метавселаната и широкото възприемане на свързаните с нея технологии от страна на потребителите и рекламодатели има години, така че това решение е малко вероятно да подобри финансовото положение на Meta скоро.
"Междувременно, ако техният основен бизнес се забавя и вероятно започне да бележи спад в определен етап, това ще прекъсна дългата серия на Facebook по отношения на растеж, откакто компанията става публична", казва Джил Лурия, технологичен анализатор в инвестиционната компания D.A. Davidson.