×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости


Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости
Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено
31 Януари 2022, Понеделник, 21:19 ч.
Автор: Флагман.БГ

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека

В своята многовековна история Ахтопол (Агатополис) е град-пристанище на Североизточна Странджа. Известен е от древността и търгува с градовете на Елада, Рим и Византия, с Венеция, Генуа, Цариград и всички пристанища по Черно море. Внесените по море стоки се пренасят към вътрешността на Странджа чак до градовете на Източна Тракия по път, прокаран по долината на р. Велека. По тоя път векове наред пристанището на Ахтопол получава и изнася на външния пазар ценна дървесина, добита от странджанските гори.

През 1913 год. Турция отстъпва на България земите между Атлиман, Караман баир и по долината на Резовска река до с. Резово като компенсация за отнетите имоти на тракийците от Източна Тракия. Голямото горско богатство на тези земи привлича вниманието на търговците Кубарелов, Кирмикчиев и др. Те наемат участъци, предимно нискостеблена гора, и ползвайки незаетата работна ръка, започват производство на дървени въглища. Те са много търсени на турския пазар и носят огромни за времето печалби. Това не убягва от разузнаването на големите търговски дружества и още през 1926 год. се създава Английско-българско акционерно дружество. То получава право от българското правителство на премиера Ляпчев да ползва на концесия за 40 години горите в района на градовете Търново и Василико, по-късно и гората между р. Велека и Резовска река.

Тази постъпка на правителството предизвиква огромно недоволство от страна на населението в Странджа, вече организирано в малки горски кооперации. В протести срещу концесията се включват странджанските и много горски кооперации от цялата страна. Докато кооператорите протестират, концесионерите планират построяването на теснолинейката от Ахтопол до Каръмлък (Тъмна река) и подобряване на пристанището в града. Изготвени са проекти и е набелязано трасето. Масовите протести принуждават правителството да отмени концесията. Теснолинейката и пристанището остават само в плановете на дружеството.

През 1929 г. Илия Бояджиев обединява всички горски кооперации в Странджански Горски Кооперативен Съюз (С.Г.К.С.) със седалище град Василико (Царево). Със съдействието на С.Г.К.С. и депутата Димитър Янев планираното за Ахтопол пристанище се построява във Василико. При освещаването му през 1935 г. в присъствието на цар Борис, Василико се преименува в Царево.

Случаят с концесията е забравен. Извозването на въглищата става по познатия вече начин – с биволски и волски впрягове по временни горски пътища до крайбрежието. Единствено пътят Бродилово – Ахтопол е подобрен като коларски и скъсен до 6 км. Пазарът на въглища често се променя поради кризи. Продукцията се трупа на големи куптори по скелите, те залежават по пристанището на Ахтопол. Макар да ги покриват с цигли, ерозията не ги пощадява. Качеството им се влошава с всяка измината година. Продадени са на загуба до 1946 г.

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека. Кой я е планирал, така и не се разбира. Навярно са използвани проучванията, направени от концесионерите през 1926-27 г. Следващата година започват изкопните работи от Ахтопол към Кости. Работят трудоваци. От Тъмна река към местността “Качул“ по трасето работи младежка бригада. Остава нетрасиран участъкът Кости-Качул.

До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно. Композициите от 6 до 8 вагона пренасят дървата и материалите до самите съдове по релсов път. Работи се денонощно.

Машинистите от Ахтопол – Димо Атанасов и Тодор Митринков, и тези от Бродилово – Димитър Морфов и Яни Мавров, карат композициите на две смени. Към експлоатацията работят още Желю Сотиров – монтьор, и Атанас Боруджиев – ковач. Спирачи са ахтополците Атанас Бурналиев и Христо Мухтаров. По поддръжката са назначени по 6 човека от Ахтопол и Бродилово. Бригади от по 10 човека товарят и разтоварват материалите. Началниците по експлоатацията се сменят често. Последният, който подписва ликвидирането на линията, е Атанас Касабалиев.

До 1952 г. се построяват две малки гари в Ахтопол и Бродилово и голяма сграда на лесничейство в Ахтопол. От началото на строителството до 1952 г. за заплати на работниците по строителството и експлоатацията са заплатени над един милиард лева (по курса на 1952 г.).

За Мичурин (новото име на Царево от 1950 г.), построяването на теснолинейката е неизгодно. Партийно-административното ръководство по всякакъв начин се опитва да го спре. Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено. Продължава експлоатацията на теснолинейката в този незавършен вид. Промените в партийните и административни ръководства на страната през 1956 г. и определянето на Мичурин като микрорайон се оказват фатални за съществуването на теснолинейката. Ръководството на Мичурин издейства да се построят шосетата Кости – Българи – Мичурин и Бродилово – Мичурин, мотивирайки се, че камионният превоз е по-изгоден.

Малките дъскорезни фабрики в Бродилово и Кости са ликвидирани. Не се построява и планираният за Ахтопол дървообработващ комбинат. Създават се в Мичурин ДИП – Държавно индустриално предприятие и камионна база – ДАА. Строена в продължение на 10 години, теснолинейката е ликвидирана за 3 (три) месеца! Машините, вагоните и релсите са изнесени от същото пристанище, от което са внесени. Остава само чакълът по опустялото трасе.

Със съкращения от www.tsarevo.info






66-годишна роди 10-ото си дете
66-годишна роди 10-ото си дете 27/03/2025, Четвъртък 08:49 0
Много е доволен
Много е доволен 27/03/2025, Четвъртък 07:59 0
Ид*от или гений?
Ид*от или гений? 27/03/2025, Четвъртък 07:24 0
Трагедия в София
Трагедия в София 27/03/2025, Четвъртък 07:21 0
Какво ще е времето днес?
Какво ще е времето днес? 27/03/2025, Четвъртък 07:10 0
Нафтата оцеля в столицата
Нафтата оцеля в столицата 27/03/2025, Четвъртък 07:07 0
Флагман.БГ Една приказка в "Ергенът" приключи Една приказка в "Ергенът" приключи 27/03/2025, Четвъртък 06:58 0
Флагман.БГ Григор Димитров с паметна победа Григор Димитров с паметна победа 27/03/2025, Четвъртък 06:53 1
Отнесе глоба
Отнесе глоба 26/03/2025, Сряда 22:00 0
9
Коментара по темата
9.
с.Кости
01.02.2022 11:31:43
0
6
Нямате и представа с какви трудности бе свързана експлоатацията на тази теснолинейка - като например една година като имаше много гъсеници. За да върви влакчето ученици с метлички от вършина почистваха релсите от гъсениците. Сега няма училище , няма ученици , няма хора. И забравяте р.Велека - тя е непредсказуема и силна, може да поднесе големи неприятности. няма връщане назад
8.
Чудно
01.02.2022 08:08:40
1
10
И ще се казва Качур експрес
7.
Тоня
01.02.2022 06:55:31
0
12
Когато кмета на МТ-во имаше в предвид че в Странджа ще има влак, имаше в предвид туристическо теснолинейка както до Велинград така и по този маршрут Лесово Ахтопол по вечеизграденото трасе.
6.
Министъра на транспорта
01.02.2022 06:10:15
5
14
Това е отживелица, сега ще пуснем самолет по линията :D
5.
Бистра
01.02.2022 05:59:40
2
8
Лесово Ханчето Близнак Босна Тъмна река Качул Ахтопол . 2 часа ако е двулентов.
4.
Дида
01.02.2022 05:54:53
1
9
Може да се мине с по проходим автомобил и е дълъг 30 км. Екзотичен . Правен за път до морето.
3.
Карчев
31.01.2022 22:51:48
5
22
Браво. Който се е сетил за този проект е истински дълновист. Вярно е. Това е най добрия туристически маршрут и същевременно най привлекателния маршрут в Странджа планина.
Този маршрут държи всички капитали в себе си и идните поколения със своя ум ще го реализират. Този маршрут е по изгоден и със сигорнос ще привлече повече инвестиции и повече тористи от цял свят . Ще има кръстопът на Качул. Ще свързва Местноста Босна със Тагаревско Ханче и от там към Европа.
Елате да го видите.
2.
местен
31.01.2022 22:27:15
5
16
Нищо не късно въпреки пропиляните години на лошите ни държавници То отново да се активизира възстановяването и
1.
Юс
31.01.2022 22:22:21
24
8
Това Ала Бала ли го измисли
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
17-годишен младеж от Каблешково се провини пред закона 17-годишен младеж от Каблешково се провини пред закона Юношата залита по наркотици Бургаски ченгета разплетоха нагла кражба Бургаски ченгета разплетоха нагла кражба Обирът стана в квартал "Сарафово" Апаш от Бургаско удари на камък с айтоската полиция Апаш от Бургаско удари на камък с айтоската полиция Крадецът отмъкна 3000 лева Трагедия в София Трагедия в София Мъж издъхна зад волана, но преди това успя със сетни сили да отбие колата Какво ще е времето днес? Какво ще е времето днес? Много облаци над България Нафтата оцеля в столицата Нафтата оцеля в столицата Задава се решаващ мач в "Бойчо Брънзов" Жесток побой в България: Мъж накара жена да моли за живота си Жесток побой в България: Мъж накара жена да моли за живота си Извършителят е задържан от полицията, но по-късно е освободен Скандалът с европрокурора ни се разраства, магистрати от ЕС ще я разследват заради Пепи Еврото Скандалът с европрокурора ни се разраства, магистрати от ЕС ще я разследват заради Пепи Еврото Преди седмици беше разпространен запис на предполагаем разговор между нея и бившия директор на Столичната следствена служба ПП-ДБ в капан, светът им се срутва, а социолог ги сравни с комунист по време на перестройка ПП-ДБ в капан, светът им се срутва, а социолог ги сравни с комунист по време на перестройка Пред цяла България се прегръщаха с Пеевски покрай Зеленски, а сега им е голям дразнител, но млъкват, чуят ли за Путин, коментира Андрей Райчев Жените в науката и бизнеса с нова мисия за развитие на страната, а БАН даде старт на тур от срещи в Бургас Жените в науката и бизнеса с нова мисия за развитие на страната, а БАН даде старт на тур от срещи в Бургас Представители на академията и на бизнеса обсъдиха каузата на учените за една по-модерна България
Станислав Балабанов Станислав Балабанов Отдавна са им спестяванията на депутатите от "Възраждане" в евро Виц на деня Виц на деня - Ало, обаждам се само да ти кажа, че те обичам!
- Господине, объркали сте номера! Ние сме фабриката за ракия...
- Знам...!
Виц на деня Виц на деня - Асане, наеш ли английски?
- Да!
- Какво означава 7 days?
- Курасан...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато една жена спре да яде след 18.00, в 19.00 почва да гризе съпруга си!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори