Министър Петков охлади страстите на ресторантьорите, обеща помощи
Измислихме как да има максимално голяма ликвидност в пазара, каза той
Никакви помощи не са спирани, а днес дори ще обявим нови мерки в помощ на бизнеса. Това каза в „Здравей, България“ по Нова телевизия служебният министър на икономиката Кирил Петков, след като водещият Виктор Николаев изтъкна, че е възможен протест на ресторантьорите.
„Техен представител каза, че има забавяне и неизплащане на средства за март и за април, когато заведенията бяха затворени. Да не се озовете в ситуацията ново правителство с пресен протест“, добави Николаев.
„В бюджета са заложени само май месец. Тези, които си чакат парите за март и април, ще си ги получат по най-бързия начин“, уверява служебният министър.
„Днес ще обявим нови мерки, които измислихме заедно с браншовите организации, профсъюзите и банките за това как да има максимално голяма ликвидност в пазара плюс максимално голяма помощ в етап, в който малките и средните предприятия трябва да се възстановяват”, добави той.
Председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов пък каза в „Тази сутрин“ по бТВ, че служебният кабинет не е наясно за коя мярка става думал
„Това е мярка, за която парите са осигурени още през април миналата година. Тези пари са преведени от Министерство на икономиката в НАП. Всичко това е готово, минало е през нотификации, има всички одобрения. За тази мярка няма никаква опасност от каквито и да било срокове, защото в нея срокове няма. Ние трябваше да кандидатстваме месец по месец“, обясни той.
„Сега вечер изоставаме във времето – трябва да се кандидатства за март и април, но това трябваше да се случи преди две седмици. Социални мерки няма спрени. Мярката 60/60 и 80/20 работят. Това, което искахме ние и написахме писма до всички министерство за среща какво ще се случи, след като изтекат мерките през юни месец и как ще продължи това до края на годината“, заяви Алибегов.
„Настояваме за среща с министерството на икономиката и министерството на финансите и да започне незабавно изплащане на тези 20%. Отделно от това очакваме грантове по 150 000 за малки и средни предприятия вече година и три месеца, отделно от това беше отпуснат още един грант от 50 000 за адаптиране на търговските обекти към COVID“, каза още той.
„Ако искаме да работим на бизнеса, Българската банка за развитие трябва да работи много ефикасно, защото там са ни парите. Ще има много повече ликвидност за малките и средните предприятия, но за да се случи това, трябва да съберем частния капитал в банките плюс помощта на държавата, и това заедно да влезе в пазара, защото ако се разчита само на бюджета, няма да никакви заложени мерки след май”, коментира министър Петков.
„Идеята е одобрението да става страшно бързо, така че да не се бавим през административни процедури. Ще използваме за част от новите мерки, които ще обявим, самите търговски банки, така че те да разпределят възможността за ликвидност до малките компании”, добави той.
Той коментира и скандала с Българската банка за развитие. „Процедурата работи много странно. Преди някой да бъде сменен за нов Надзорен съвет, трябва сегашният да предложи нови кандидати към БНБ. Това е странно, но е факт, че за да се самоуволниш едва ли не трябва първо да одобриш потенциални нови кандидати. Без сегашния надзор е трудно да се подадат нови кандидати за одобрение в БНБ”, обясни Петков.
„Одобрението на БНБ отнема до 60 дни. Когато оттам се одобрят нови кандидати, не е задължително те да бъдат сменени, т.е. имаме един нов отбор, одобрен от БНБ, но ако решиш да ги смениш – те са в готовност”, изтъкна министърът.
„В деня на указа аз подадох документи към БНБ за надзор с питане може ли тези хора потенциално да участват в смяната на бъдещ надзор, за да не губя тези 60 дни. Оказа се, че указът е от 11-ти, но моето встъпване в длъжност е на 12-ти”, допълни служебният министър на икономиката.
„В БНБ хората до момента си карат по протокол. Нямам оплакване от тях. Единствено ги моля да вземат максимално бързо решене за оценка на кандидатите, които се входират днес в тяхната банка”, добави той.
„Единственият смисъл за съществуването на Българската банка за развитие е да подпомага микро, малки и средни предприятия, които в някаква степен допринасят за конкурентоспособността на България. В никакъв случай целта й не е да раздава по 100 млн. кредити на някакви хора, които си имат бизнеси“, заяви министърът.
Ами тогава защо не е написано за 5 млн., попита водещият.
„Надзорът трябва да е пазител на публичния интерес, но те не са единствени. Другите трябва да са принципалите, министерството, правителството. Те са директно отговорни дали спазват закона. Принципалът - Министерството на икономиката е трябвало да се намеси много по-рано”, заяви Петков.
„Когато от 1,9 млрд. лева, се дадат 1,7 милиарда на 20 клиенти, този начин на кредитиране на тази банка е несвойствен за нейното съществуване, защото това са моите данъци и на всички българи. Защо те да влизат в една банка, която да раздава огромни кредити на 20 човека без да развива с това истинската цел – малките и средните предприятия“, добави той.
Бившият член на Надзорния съвет на Българската банка за развитие Митко Симеонов пък коментира защо не се е явил на организираната в ресорното ведомство среща вчера, по време на която беше обявено уволнението му.
„Министър Петков ни покани в сряда на среща в Министерство на икономиката. Форматът на тази среща, която продължи около час и половина, беше управителният съвет, надзорният съвет на банката и министър Петков и членовете на одитния комитет. Бяха обсъдени много въпроси с дейността на Българска банка за развитие. На тази среща заявихме на министъра на икономиката, че не желаем да присъстваме, защото ще има запис“, добави той.
„Досега не сме давали интервюта. Това за нас е несвойствено и решихме да се възползваме от нашето право да не бъдем записвани. На срещата обаче ни беше заявено, че срещата в четвъртък ще се проведе по начина, по който министъра е решил. Също така министъра използва думата „цирк” за срещата, която ще се проведе в четвъртък. Това е причината и да не отидем на нея”, обясни Симеонов.
По думите му кредитите, отпуснати от ББР са отпуснати съобразно закона и регулаторните изисквания. „Банката има такъв профил, че тя винаги се е отличавала с голяма концентрация на кредити. В момента тази концентрацията е на най-ниското си ниво от последните няколко години”, посочи Симеонов.
„Банката има пълен лиценз, което й позволява да оперира като универсална търговска банка. Кредитите са отпуснати абсолютно законосъобразно през годините, независимо, че министър Петков твърди, че са отпуснати по наше време”. Това подчерта Велина Бурска, бивш член на Надзорния съвет на Българската банка за развитие, в отговор на въпрос редно ли е големи суми да бъдат отпуснати на малко на брой но крупни бизнеси.
В БНБ няма подадено ново искане за одобрение за членове на надзорния или управителния съвет на ББР
По думите им Надзорният съвет на ББР не отпуска самосиндикално кредити. „Ние можем да се намесим във всеки един момента при отпускането на кредити. Ограничението, поставено от предишен състав на Надзорния съвет през 2016 година, гласи, че отпускането на кредит над 5 милиона лева става задължително след одобрение на Надзорния съвет”, каза още Бурска.
Прави впечатление, че Кирил Петков е учредил дружества, които според публикуваните счетоводни отчети не генерират никакви приходи. Пример за такова дружество е „Скиноа“ ООД, учредено през 2014 г. От създаването си до момента дружеството има само счетоводни загуби и не прави никакви плащания към държавния бюджет.
ОПГ Радев и сие,крадци и мошеници-Мутри вътре!!!
Подпомагането на средния и дребния бизнес е пълна глупост. Те така и така са без значение за икономиката на страната. Наливането на пари в средния и дребния бизнес е като наливане на вода в каца без дъно.
И му сече пипето,не е калинка.
Притежаваните от „Верита“ ООД и „Майкъл Кирил“ ООД недвижими имоти и други активи показват, че продажбата на дяловете на Кирил Петков от капитала на „Верита“ ООД е извършена на многократно занижена цена, което сериозно ощетява държавната хазна. Продаването на дялове на занижена цена е класическа схема за укриване на данък върху доходите.