×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • В четвъртък ще бъде спряно движението по Дунав мост при Русе
  • Откриха изчезнал човек в Рила планина след мащабна акция с дронове и шейни
  • Бюджетът за 2025 година е обнародван в „Държавен вестник“
  • Александър Лукашенко встъпва в длъжност за седми мандат като президент на Беларус
  • Пореден ден на протести в Турция заради ареста на Имамоглу
  • Празнуваме Благовещение - ето кой има имен ден
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Маркетинг по време на криза


Маркетинг по време на криза
ПРИМЕР: Да рекламираш тоалетна хартия, когато тя липсва от магазините, не е най-разумното решение
Тема в развитие
Маркетинг по време на криза Здравните системи в Испания, Италия и Франция са пред колапс Заради COVID-19: Туристическата индустрия е в колапс Община Бургас спира всички разплащания, приоритет са мерките за борбата с коронавируса Автомобилната индустрия в ЕС е изправена пред безпрецедентна криза Ще счупи ли коронавирусът икономиката ни? Поне 3,5 млрд. лева ще загуби България Банковата ни система не е уязвима от коронавирус, но ще се съвземе ли скоро икономиката? Коронавирусът ще увеличи свободните офис площи у нас и ще притисне наемите Готови ли са агенциите за недвижими имоти у нас да преминат към виртуален режим? Този път Китай не е склонен да спаси световната икономика Ердоган: Навлизаме в нова ера на фундаментални промени Колекторските компании няма да спрат да събират дългове Икономика по време на пандемия или какво ни очаква в следващите месеци Сривът на пазарите продължава Най-популярните вериги за бързо хранене в България затвориха Пропуква ли се германската икономика под натиска на коронавируса? В борбата с коронавируса Кипър намалява ДДС Великобритания стартира извънредна кредитна схема за бизнеса Икономист: Сегашната криза все още не е по-голяма от тази през 2008 г Пътищата за Банско блокирани, не допускат дори бус, превозващ хляб Как ще се отрази коронавирусът на жилищния пазар у нас? Прогнозират още 20% спад на акциите на Уолстрийт Финансовият министър обясни как държавата ще помага на бизнеса
виж още
скрий
23 Март 2020, Понеделник, 13:46 ч.
Автор: Флагман.БГ

Потребителите ще оценяват компаниите според това как комуникират с тях при извънредна ситуация

Десислава Бошнакова за списание Икономист

Кризите, казват, са и възможност. Възможност да покажем колко адекватно и бързо можем да реагираме. По време на криза действат други мерки. И тъй като сме в извънредна ситуация, тя изисква извънредни мерки. Тъжната истина е, че в първите дни не успях да видя много адекватни реакции от бизнеса по отношение на маркетинговата комуникация с потребителите.

Ще кажете, че е много лесно да се каже, но в реална обстановка е трудно да се осъществи. Мисля, че не е така, защото усилията в тази посока не изискват много ресурси, а по-скоро съобразителност. Например, когато по цял свят се изкупува тоалетната хартия, най-малкото може да се спре рекламата й - така или иначе ние я изкупуваме, а и по магазините вече няма. Също толкова неадекватно е, когато от телевизора ни засипват с призиви да си останем вкъщи, да тръгне реклама, която ми казва: „Елате в нашия магазин“. Още по-малко ми е приятно да видя реклама за пътуване. Няма да изброявам всички подобни примери, защото са много.

Но кризата, както казах в началото, е и възможност. Много ресторанти бързо се организираха, след като стана ясно, че не могат да приемат клиенти, и започнаха да предлагат доставки по домовете.

Други търговци пренасочиха усилията си към онлайн възможности за предлагане на своите продукти. На този фон големите компании сякаш не се справиха много добре, може би надявайки се, че хората няма как да забравят за тях. Отговорното поведение обаче е друго. И във времена, в които доверието е кът, компаниите можеха да се справят доста по-добре.
Преди много години бащата на ПР - Едуард Л. Бернайс, работейки за “Картие”, предлага да се намалят цените по време на криза, за да могат хората да не спрат да купуват. Разбира се, това е мярка от миналото, не е приложима към всички сектори и съвсем не е реализирана в условията на социални медии и мрежи.

Но аз така и не видях промяна в рекламните послания на компаниите, които излъчват реклами по телевизиите. А си мисля, че повечето от тях имат нужда. Знам, че е свързано с пари, време, енергия и какво ли още не, но това се отплаща. Защото най-голямата опасност е доверието да се загуби, а това най-лесно може да се случи по време на криза. Най-малкото, което може да направи една фирма, е да сподели актуална информация – какви мерки са взети, колко от служителите работят от къщи, какво ще направи, за да подпомогне потребителите си в тази ситуация, и т.н.

Истината е, че дори и по сайтовете, където относително бързо и лесно може да се смени информацията, на много места не е направено. Да не говорим за радиото и телевизията. Малко след като по новините казаха, че затварят голям стоков базар, тръгна реклама на същия този базар.

Не закъсняха и добрите примери – на компании, които се включват в решението на проблемите, опитват се да помагат, а не да се възползват от ситуацията. Краят на тази вирусна ситуация ще дойде. И ние всички ще трябва да заработим отново. Добре е да си дадем сметка, че потребителите ще ни оценяват и според това какво сме направили или какво не сме направили както трябва.

Така че ще си позволя няколко съвета:

- огледайте сайта си и вижте каква информация, свързана със ситуацията, можете да добавите;
- огледайте плановете си за публикации във Фейсбук и вижте какво е добре да запазите за след кризата;
- вижте прекрасните снимки, които сте планирали да пуснете в Инстаграм. Преценете кои са неадекватни на обстановката;
- отделете време на плановете си за промоции – някои може би е по-добре да спрете, други да отложите и да помислите за нови;
- оценете начина, по който комуникирате със служителите си – някои са си вкъщи, но други трябва да продължат да ходят на работа и да общуват с клиенти. Какви мерки сте взели, как ги предпазвате;
- какво казвате на тези, които излизат в неплатен отпуск и не знаят дали или докога ще им стигнат средствата, които са заделили за лятна почивка;
- преценете до каква степен рекламното ви послание е добре да се повтаря на хората точно в този момент;
- огледайте какви реклами сте пуснали във Фейсбук и Инстаграм, защото е абсурдно да текат реклами за събития, които очевидно няма да се състоят в уречения ден и час.
И не, не ви призовавам да спрете работа. Точно напротив. Работата е едно от нещата, които ще направят положението по-лесно за преживяване. Но ви приканвам да помислите какво точно послание изпращате към партньорите си, към служителите и към клиентите. Защото те ще работят с вас и след кризата.

И така – огледайте информацията за работното си време и възможност за дистанционно пазаруване. Защото докато си седят вкъщи, хората сърфират постоянно в нета. И разбира се, ако предлагате продукти или услуги, които са част от най-търсените в момента, подавайте информация кога и къде ще има, как може да се пазарува онлайн, и т.н., и т.н.

Помислете и как отказвате на клиентите си. Това важи най-вече за туристическата индустрия. Много хора се оплакват от поведението на някои превозвачи, други от хотели. Ако имате политика за отказ – огласете я. Направете така, че хората да са сигурни, че и след кризата ще имат нужда от вашите услуги и продукти.

Поне аз не се сещам за друга толкова объркана ситуация в рамките на моя живот. Но като човек, който е написал дипломната си работа върху историята на ПР в САЩ, мога да кажа, че компаниите, които добре управляват кризата, излизат по-силни от нея. Не, не казвам, че няма да има провали. Повечето фирми ще загубят, но също така е важно сред изгубените неща да не се окаже доверието. Защото то няма да може да се възстанови ей така – с края на извънредната ситуация.

И докато вкарвате в действие нови и неизпробвани модели за корпоративна комуникация, не забравяйте, че най-важното е да продължите да поддържате взаимоотношенията си с потребителите и партньорите.

Понеже се дава пример за ограничаване на епидемията с Китай, трябва да изтъкнем, че мнозинството от компаниите там отложиха голяма част от маркетинговите си инициативи, особено тези, които са свързани с физическо присъствие, пътувания и събиране на хора. Но пренасочиха усилията си към комуникация, която е полезна на хората в ситуация на извънредни мерки за борба с вируса. Компаниите трябва ясно да споделят с потребителите си пред какви предизвикателства се изправят и как се справят с тях. Особено ако са освободили служители, затворили търговски обекти и офиси. Комуникацията с потребителите трябва да се насочи към усилия за изграждане на общност за справяне с кризата и да дава на потребителите информация, която отговаря на постоянно променящите се нужди в тази ситуация.

Е, аз поне видях няколко добри примера и у нас. Надявам се да станат повече. Видях и такива, които накърниха доверието ми в някои марки. Но такъв е животът – от самите компании зависи в коя категория ще останат в съзнанието на клиентите си.


В категории: Бизнес


Коментари
Флагман.БГ Обезобразиха я, лицето й е разкривено Обезобразиха я, лицето й е разкривено 25/03/2025, Вторник 17:10 0
Тези зодии са най-опасни
Тези зодии са най-опасни 25/03/2025, Вторник 17:00 0
Флагман.БГ Пак я забъркаха в подла измама Пак я забъркаха в подла измама 25/03/2025, Вторник 16:20 0
Това са най-самотните зодии
Това са най-самотните зодии 25/03/2025, Вторник 15:40 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Обърнаха НС на забавачка, депутатка иска да кърми в пленарна зала Обърнаха НС на забавачка, депутатка иска да кърми в пленарна зала Това е сериозен въпрос за нашето бъдеще и здравето на нашите деца, но уви, ще го отложим за по-спокойни дни, заяви Наталия Киселова Обезобразиха я, лицето й е разкривено Обезобразиха я, лицето й е разкривено Бившата ТВ водеща Нана Гладуиш преживя пореден ужас, виновният доктор й отказал помощ Пак я забъркаха в подла измама Пак я забъркаха в подла измама Нямам нищо общо с хaзартни игри и пeчалби, обяви актрисата Димитър Николов в дебат за радона: Няма да позволя да ме рекетират. Точка! Димитър Николов в дебат за радона: Няма да позволя да ме рекетират. Точка! Апаратчета няма да купувам, решенията идват от Министерството, категоричен е Николов Еврозоната е възможност за растеж и стабилност на българския туризъм Еврозоната е възможност за растеж и стабилност на българския туризъм Въвеждането на еврото ще улесни пътуването на туристите от Еврозоната, които през 2024 г. представляват близо 30% от всички чуждестранни туристи, посетили страната ни Първо място за учениците от Свети Влас на общинския кръг на националната викторина по безопасност на движението Първо място за учениците от Свети Влас на общинския кръг на националната викторина по безопасност на движението Отборите премериха сили в трите етапа на състезанието Европа се готви за война, а не за мир - видно е от тези 7 действия Европа се готви за война, а не за мир - видно е от тези 7 действия Ситуацията, в която светът се намира, не е никак розова Инвестициите в Бургас не са случайни, те са планирани Инвестициите в Бургас не са случайни, те са планирани Равнец е неоползотворен ресурс с огромен потенциал – Бургас няма време за губене, категоричен е съветникът от ГЕРБ "Мама Знае" празнува 8 години подкрепа за бъдещи и настоящи родители! "Мама Знае" празнува 8 години подкрепа за бъдещи и настоящи родители! През годините през безплатните семинари и онлайн обучения на „Мама Знае“ са минали над 50 000 родители от цялата страна Америка е на колене – жълтопаветната съпротива я удари с пълна сила! Америка е на колене – жълтопаветната съпротива я удари с пълна сила! За една нощ САЩ от храм на демокрацията се превърна във Враг №1 за родната либерална общност
Защо ЕС мрази точно този европеец? Защо ЕС мрази точно този европеец? Герт Вилдерс е кошмарът на брюкселския елит – европеец до мозъка на костите си, но неудобен, непокорен и твърде… нормален Погрешка: Представители на правителството на Тръмп добавиха журналист към чат група с военни планове Погрешка: Представители на правителството на Тръмп добавиха журналист към чат група с военни планове Доналд Тръмп каза пред репортери в Белия дом, че не знае за случилото се Голям талант загина при тази катастрофа Голям талант загина при тази катастрофа Медии в Португалия изнесоха подробности и информираха, че Мартинс се е преобърнал няколко пъти с автомобила си, който се е забил в бетонната стена на тунела "Ковело" Върна се при богатото си възрастно гадже Върна се при богатото си възрастно гадже Даниела е най-меркантилната участничка във формата  Инфаркт уби директора на Samsung Инфаркт уби директора на Samsung "Той почина от сърдечен арест", заяви говорител на дружеството Администрацията на Тръмп с голям гаф Администрацията на Тръмп с голям гаф Журналист получи достъп до дискусия с военни планове Сериозно земетресение в... Сериозно земетресение в... Нова Зеландия Козирогът да се довери на интуицията, а Стрелецът да не рискува! Козирогът да се довери на интуицията, а Стрелецът да не рискува! Хороскоп за деня – 25 март 2025, вторник  ООН разкри как е убит Марин Маринов в Газа ООН разкри как е убит Марин Маринов в Газа Изстрелът е бил от израелски танк Добри новини от Рияд! Държавният департамент тръби, че САЩ никога не са били по-близо до  мира в Украйна Добри новини от Рияд! Държавният департамент тръби, че САЩ никога не са били по-близо до мира в Украйна Двете страни не бързат да разкриват съдържанието на разговорите
Делян Пеевски Делян Пеевски Няма да допусна България да се превърне в държавата на абсурдите Виц на деня Виц на деня - Кога ще е готова поръчката ни?
- Не знам точно.
- Кажете грубо.
- Не знам, да ти е*а майката!
Виц на деня Виц на деня - Ленче, отивам до кръчмата, облечи си балтоня.
- И мен ли ще вземеш?
- Не ма, спирам печката.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Чисто технически, смартфонът е вградената черна кутия на живота ви.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори