Пропуква ли се германската икономика под натиска на коронавируса?
В най-силната европейска икономика има победители и губещи от кризата, причинена от пандемията
Кризата с COVID-19 удари Германия и нейната експортно ориентирана икономика.
Проучване на WirtschaftsWoche показва, че почти всички германски компании, глобални лидери в своята област, са въвели ограничения за пътуване през последните дни и са преминали към дистанционна работа и видеоконференции.
Но как тя оценяват последиците от кризата с коронавируса върху фискалните си резултати? И как се справят с турбуленцията на важните пазари като Китай, САЩ и Италия? Сред тях има оптимисти, песимисти и победители, пише Euractiv.
Победителите
Един от големите германски победители в пандемията е Teamviewer. Базираната в Щутгарт компания предлага решения за видеоконференции и дистанционен достъп до компютри.
Застрахователната компания Allianz също е доволна от "широко диверсифицирания бизнес модел и продуктите, които се търсят във всяка икономическа ситуация", докато колегите им от Munich Re не очакват разпространението на коронавируса да има значително негативно влияние върху бизнеса им.
„Нашето бизнес звено „Епидемични рискови решения“ се радва на рязко увеличение на търсенето от компании за нашите епидемични/пандемични застрахователни продукти след повявата на коронавируса“, добавят от Munich Re.
Производителят на спортни стоки Adidas също е „изключително уверен в бъдещите перспективи за растеж.“ Дружеството за медицински технологии и здравни грижи Fresenius ( с продажби от 3,5 млрд. евро) не вижда „в момента значителни ограничения“, но казва, че действа „с цялата необходима предпазливост“.
Базираният във Франкфурт производител на мотокари Kion е уверен, че „забавянето на производството и доставките в резултат на продължителните новогодишни празници в Китай и настоящата пандемия от коронавирус в Италия ще бъде преодоляно по-късно тази година“.
Дори по-малките компании са категорично оптимистични.
Например Волфганг Шпрейцер, представител на концерна Gruner AG, обяснява: „Ако тази ситуация не се влоши допълнително, което означава спиране на търсенето, икономическото развитие не би било по-добро или по-лошо, отколкото през 2019 г. или 2018 г. “
Петер Вимер, член на изпълнителния съвет за иновации и продукти на базираната в Тютлинген компания за медицински технологии Binder, заяви, че „производството все още протича гладко“. Той също така подчерта възможностите на своята компания, като заяви, че „участва в широкомащабни изследвания на коронавируса“.
„Извършват се изследвания върху самия вирус с помощта на нашите фризери, като на втора стъпка нашите въглеродни инкубатори се използват в големи фармацевтични компании за разработване на ваксина.“, посочи Вимер.
От Deutsche Post DHL обаче се изразиха по-колебливо.
„Ако макроикономическата ситуация се нормализира, би могло да има и положителни ефекти за логистичните компании“, заяви базираната в Бон логистична група. „Ако настоящата ситуация продължи по-дълго или се влоши през следващите месеци, негативните ефекти за групата вероятно ще надхвърлят положителните“, добавят от Deutsche Post DHL.
Губещите
Други компании обаче вече усещат негативните ефекти от кризата с пандемията.
Например, Lufthansa Group е една от първите компании, които усетиха негативните ефекти от разпространението на вируса. В момента се проверява „прилагането на съкратеното работно време“.
Дружеството се опитва да задържи всички служители, като през последните седмици от Lufthansa вече са предложили на работниците „използването на доброволни индивидуални мерки за персонала“, включително неплатен отпуск, авансов годишен отпуск и „разширяване на работата на непълно работно време“.
Компанията е отменила изплащането на дивиденти на своите акционери. Тази стъпка е предназначена да помогне за осигуряване на платежоспособност.
Lufthansa също взема допълнителни заеми и предоставя своя флот от самолети като обезпечение. В случай, че кризата се задълбочи или продължи по-дълго, Lufthansa обмисля дори възможността за държавна помощ.
Марк Хилер, управляващият партньор на производителя на самолетни седалки Recaro Aircraft Seating от Schwäbisch Hall, Германия, сподели, че неговата компания страда от ситуацията с коронавируса. Пандемията „води до големи загуби в продажбите и по този начин до огромен натиск върху разходите“, подчерта Хилер.
Компанията DAF BASF, която има приходи от 59 млрд. евро, също отчита влошаване при дейността си.
„Тази година вече се сблъскваме с високо ниво на несигурност в световната икономика през първите два месеца. Коронавируса е добавен нов фактор, който значително затруднява растежа в началото на годината, особено в Китай “, съобщиха от компанията.
Химическата компания очаква „отрицателните ефекти на коронавируса да имат значително влияние в световен мащаб, особено през първото и второто тримесечие на 2020 г.“, при положение, че „вирусът няма да се разпространи в глобален мащаб“.
Няколко лидери на пазара не изключват намаляване на работното време.
Йорген Хофман, финансов директор на производителя на машини за рязане на пяна Albrecht Bäumer, заяви, че „очакваме да почувстваме ефектите до лятото на 2020 г. и в момента не смятаме, че ще успеем да компенсираме негативните последици по никакъв начин до края на годината “, което в най-лошия случай може да доведе до„ частично или пълно затваряне на фабриките“.
Оптимистите
Volkswagen обяви, че „почти всички“ нейни заводи в Китай разботят отново, „макар и на по-ниско ниво“, поради намаляване на потребителското търсене.
Въпреки това доставките до заводите се осъществяват, главно защото служителите в логистичните вериги и отделите за закупуване вършват „тежката работа” през последните седмици, тъй като веригите на доставка функционират, макар и не по обичайните маршрути навсякъде.
VW сега доставя определени компоненти по самолети, а не чрез кораби.
Освен това Continental постепенно възобновява производството си в китайските заводи от 10 февруари. И 40-те завода на ZF Friedrichshafen със седалище в Китай са „възобновили производството или са във фаза на неговото повишаване“, въпреки че обемът на производството „все още не е достигнал 100%“.
Песимистите
Но не всички германски компании са толкова оптимистично настроени към бизнеса в Китай.
Производителят на селскостопанска техника Claas, например, в момента се бори със свиващия се пазар на селскостопански машини в Китай, като това явление реално предхожда избухването на коронавируса там.
Производството в Китай се „забавя през новата година“, а загубите все още не могат да бъдат точно оценени.
Множество компании посочват, че тяхната дейност в Китай е била „значително обезценена“ или засегната от коронавируса.
Производителят на брави и панти Emka определя настоящата икономическа ситуация в Китай като „напрегната“.
Заводите на Emka в Китай трябваше да останат затворени между четири и шест седмици.
Производителят на филтри BWF изчислява своите загуби от свиването на продажбите до момента в Китай и Италия през 2020 г. на 15 до 20 млн. евро.
Все още не е предвидено дали и до каква степен тези загуби могат да бъдат възстановени през 2020 г.
Източник: Инвестор.бг
Неслучайно мерките са за контролирано създаване на групов имунутет.