Възможно е „бонус-малус“ да влезе в сила само за леките коли
Въвеждането ѝ за автобусите и камионите може да се отложи, докато се изгладят разногласията с конфедерацията на превозвачите
Възможно е системата „Бонус-малус“ да влезе в сила първо за леките автомобили, а впоследствие за камионите и автобусите. Това каза председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов в ефира на bTV.
Коментарът му дойде по повод думи от края на декември миналата година на председателя на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова, че е абсурдно, ако един от шофьорите на даден автобус или камион има извършени нарушения, заради него на превозното средство да се начислява най-висок малус. Тя напомни, че при класическата „Бонус-малус“ система, малус се начислява постепенно, на база натрупани констатирани нарушения.
„До 15 януари ще бъдем проактивни с Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта да изготвим окончателния вариант на наредбата за новата система, за да отговорим на обществените изисквания“, каза Бойко Атанасов и подчерта, че системата „Бонус-малус“ може да влезе в сила поетапно – първо за леките автомобили и по-късно за тежкотоварните, предава economic.bg.
„Аз се ангажирам, че специално за тежкотоварните автомобили и автобусите ще бъда проактивен, ще направим среща със съответните асоциации и вярвам, че ще намерим диалог към правилното решение. Възможно е системата „Бонус-малус“ да влезе в сила поетапно, ние сме готови на всякакъв вариант, важното е системата да бъде работеща“, заяви председателят на КФН.
Атанасов напомни, че въвеждането на новата система за изчисляването на премията за задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ е ангажимент на България по националната програма за реформи „Европа 2020“. Държавата ни е вече единствената в ЕС, която няма такава системата.
Между 5 и 7 години ще са необходими за получаването на „бонус“ по новата система и съответно за понижаване на премията за застраховка „Гражданска отговорност“, докато „малусът“, или поскъпването на застраховката, ще се случва веднага. КФН е предложила два варианта за „Бонус-малус“ – с 15 и 20 скали. Ако се приеме тази с 15, „бонусът“ ще идва след 5 години, а ако се приеме тази 20 – след 7 години.
На въпрос справедливо ли е поевтиняването на задължителната застраховка да се случва след толкова години на фона на заложеното незабавно поскъпване в случай на нарушения Атанасов отговори: „Справедливо ли е това, че в момента добросъвестните водачи плащат толкова, колкото и недобросъвестните? Справедливо ли е, ако правим промяна в поведението като цяло за плащане от сегашното положение? Справедливо ли е, ако имаме възможност да спасим човешки живот, да не се опитаме да го направим?“.
„Ние говорим за 5 до 7 години, но всъщност, гледайки скалата, през първите 2 години ще се взимат 20% от бонуса, като след това премията ще се понижава с по 1%“, добави председателят на КФН.
Неговата теза е, че трябва всеки шофьор, независимо дали е собственик или просто водач на превозното средство, да носи персонално своята отговорност. Извън това правило, собственикът на даден автомобил ще носи отговорност единствено, ако позволи водач, който не е вписан в застраховката „Гражданска отговорност“ на колата, да я шофира.
При продажба на автомобила натрупаните „бонус“ или „малус“ точки няма да се унаследяват от новия собственик.