×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Земетресение с магнитуд 4 е регистрирано рано тази сутрин в близост до турския егейски град Измир
  • Администрацията на Тръмп замрази финансирането за „Харвард“
  • Сръбският парламент гласува състава на новото правителство
  • Правителството подписва договор за търсене на нефт и природен газ в „Блок 1-26 Хан Тервел“
  • Пълна забрана за риболов в Черно море, Дунав и водните обекти в страната
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Новата формула на Лафка: Стоп на инвазията и повече франчайз


Новата формула на Лафка: Стоп на инвазията и повече франчайз
В Бургас местен разпространител постави същите киоски като тези на Лафка
14 Декември 2014, Неделя, 19:16 ч.
Източник: capital.bg

Да растеш по най-бързия начин, завоювайки колкото се може повече пазар от конкурентите, без оглед на средствата и финансовите резултати, или да се развиваш еволюционно, работейки през цялото време за печалба. Това са две различни стратегии при навлизането в търговията с бързооборотни стоки - без значение на едро или на дребно.
За да си позволиш първото, трябва да имаш зад гърба си значителен инвестиционен ресурс, гаранция, че регулаторите няма да те спънат, и увереност, че когато достигнеш нужния мащаб, икономиите от него ще се превърнат в печалби. Сред търговските вериги в България най-яркият пример за такъв агресивен подход е Lafka. За по-малко от две години компанията буквално заля повечето градове със свои обекти, наемайки от общините повечето от най-атрактивните места за дълъг период напред. Направи го съвсем безспорно с много пари (наемите на петната бяха предплащани за десет години) и пак толкова безспорно с политически протекции - основно от ГЕРБ и ДПС. Общинските съвети на доста места гласуваха партийно под строй, а Комисията за защита на конкуренцията така и не изследва дали веригата не се превръща в локален монополист по места.
От няколко месеца насам, след първоначалния бум, стратегията на Lafka изглежда променена.

Какво се промени?

Първо - масираното разрастване спря.
Второ - където все пак има нови павилиони на веригата, те се появяват по друга схема: не чрез сключване на дългосрочни общински договори за многобройни петна при ниска цена, а с наемане на обекти на пазарите, в някои вериги за храни, в столичното метро, на общински терени, дали по принуда, веригата се явява на конкурси и наемните цени са по-високи. Това важи най-вече за София.
Трето - някои от обектите не стоят отворени целодневно, а други се местят.
И четвърто - Lafka все по-активно промотира схемата си за франчайз като алтернатива на това да притежава бизнеса навсякъде.
С една дума - "Табак маркет" (фирмата собственик на обектите Lafka) очевидно има нов начин на действие. На какво се дължи промяната в политиката принципно е въпрос към собственика на всяка компания. В случая кой е той е трудно да се установи, заради което и въпросният кой няма как да бъде попитан. "Табак маркет" доскоро се казваше "Булгартабак трейдинг" и беше съвместно притежание на "Булгартабак холдинг" и дъщерната му цигарена фабрика "Благоевград БТ". През пролетта на тази година официално беше обявено, че фирмата, създадена с цел да направи верига от павилиони за цигари, вестници и дребни пакетирани стоки, е продадена на външно за групата лице. Кое е то така и не се разбра, като в борда на директорите на дружеството продължават да стоят хора от "Булгартабак" (като прокуриста му Иван Биларев), но има и външни лица (като австриеца Волфганг Рекендорфер). Де факто според източници от индустрията "Табак маркет" продължава да е разклонение на "Булгартабак", който пък по думите на Цветан Василев е под контрола на депутата Делян Пеевски.
От мениджмънта на "Табак маркет" продължават да избягват въпроса за собствеността на дружеството. Но другата новост е, че за пръв от мениджмънта приеха да коментират търговската политика и потвърдиха, че в нея има промяна.

Павилиони на дребно

Ако доскоро местата за павилионите на Lafka се "купуваха" на едро, сега разрастването продължава на дребно. И по-внимателно.
"Вече нямаме нужда от агресивна експанзия", казва пред "Капитал" главният изпълнителен директор на "Табак маркет" Борис Захариев - дългогодишен директор по експанзията на "Билла", където пък финансов директор беше сегашният изпълнителен директор на "Булгартабак" Венцислав Чолаков. За пръв път Захариев се съгласи на среща с журналисти на вестника, като разговорът се проведе в централата на веригата на столичната улица "Стара планина". "Достигнахме момента, в който ще растем, но на изцяло икономически обоснован принцип", обяснява той. По думите на Захариев занапред Lafka няма в бизнес плана си нито поставена конкретна бройка павилиони, която ще се стреми да отвори, нито пък места, на които задължително иска да стъпи. Към момента обектите на веригата в България са 700, от които 670 са павилиони и 30 - магазини. Общо 50 от всички работят на принципа на франчайза. Очевидно обаче мегаамбициите на компанията да отвори над 1500 обекта в страната вече не са актуални. Официално потвърждение за тях нямаше, но числа от този порядък според наши източници от сектора са били разпространявани в презентации на дружеството пред негови потенциални доставчици.
"Вече сме достатъчно големи, за да можем да имаме и съответните добри позиции в преговорите с всички наши партньори", казва сега Борис Захариев. Според мениджмънта Lafka вече ще играе за печалба. Инвестицията за разрастването на веригата, направена от "Булгартабак" и дъщерната му "Благоевград БТ", остава в тайна. "Не мога да коментирам това", казва Борис Захариев. Спред няколко различни източника от сектора обаче общата инвестиция, предвидена за отварянето на 1500 обекта, е била 150 млн. лв. - колкото е и капиталът на "Табак маркет", увеличаван неколкократно - последния път с пари от благоевградската цигарена фабрика.
Отвъд официалните изявления причините Lafka да се... поукроти са ясни.
Първо - ничии джобове не са бъздънни, а ръстът без печалба не може да е вечна политика. "Тази година със сигурност ще приключим на загуба. Надявам се следващата година резултатът ни да е по-добър", казва изпълнителният директор. За миналата година "Табак маркет" има 46.8 млн. лв. оборот и 9.6 млн. лв. загуба, сочат данни на "Капитал".
И второ - след като със сделки тип "павилиони на едро" фирмата отвори стотици обекти в множество градове, в София експанзията на този принцип удари на камък. В по-малките общини политическата благоразположеност, офертите за 10-годишен предплатен наем, плюс социални придобивки като спонсорства за детски градини и спортни клубове осигуриха най-атрактивните места за този тип търговия.
В София обаче сюжетът се разви по друг начин. Експанзията в страната грубо настъпи интересите на местните търговци, които организираха протести, водиха съдебни дела и изобщо - бориха се за бизнеса си. Тези брожения съвпаднаха с гражданските бойкоти на Lafka, родени по време на протестите срещу назначаването на предполагаемия й собственик Делян Пеевски за шеф на ДАНС. При така надграденото напрежение схемата стана неприложима в столицата, най-малкото заради политическата й цена. Проектът за концесиониране на спирките на градския транспорт в София, който първоначалното рисуваше удивително точен портрет на "Табак маркет" в условията към кандидат-концесионерите, потъна. Междувременно настъпиха и промените в собствеността на самия "Булгартабак" - от съвместно притежание на банкера Цветан Василев и Делян Пеевски той премина в сферата само на втория. И отделно, при сегашното сложно разпределение на силите между управляващите, на безрезервна политическа подкрепа трудно може да се разчита, а тя е ключова за бизнес модела на Lafka. Така че - извън чисто икономическите причини, "Табак маркет" явно и не може да пазарува повече на едро. Затова и когато участва в търговете на районните общини в София за ново разпределение на петната за павилиони, тя не ги спечели масово, получи сравнително малко места в конкуренция с останалите кандидати и в крайна сметка - с по-висока наемна цена.
На места извън столицата впрочем битката за навлизането на веригата продължава (вижте карето). Без София обаче проект за търговия на дребно от този тип няма как да е успешен. По думите на Борис Захариев от общо малко над 700 обекта в София са 80, което не е достатъчно. И увеличение ще има, но ще трябва да се случи на пазарен принцип.

Франчайз срещу хроничните болести

Другата промяна в политиката на "Табак маркет" е, че все повече залага на франчайза като модел за управление на обектите си. Офертите за франчайз, които бяха предложени от началото на годината, вече са "подсладени" и по-атрактивни. В това има както икономическа рационалност, така и квазиполитическа - вкарването на повече единични интереси в бизнеса на веригата увеличава броя на нейните застъпници. Предложенията за франчайз се отправят както към управителите на работещи обекти, така и към външни лица, които идват с предложение за локация на нови павилиони.
На получателите на франчайз се предлага да влязат със собствена фирма, която да плаща 100 лв. месечна такса за присъединяване на обекти (за съществуващи павилиони няма такса). Стоката пристига по цени на "Табак маркет", оборотът минава през касовия апарат на "Табак маркет" и се отчита ежедневно пак на нея. В края на месеца получателят на франчайза получава комбинация от твърдо възнаграждение и процент от оборота, който е различен за всяка стокова група (най-голям е за захарните изделия, където може да стигне до над 10%). Ако търговецът има достатъчната увереност в себе си, той може да поиска и да получава само процент. От парите, които е взел, съответно той плаща разходите на фирмата си, заплата на продавачите, осигуровки и т.н. Ако обектът е външен и е на място, наето от общината или частно лице от получателя на франчайза, той си плаща и наема. По думите на Борис Захариев по тази схема франчайз-получателят може да изкара до 3 хил. лв. месечно. Както е обичайно при франчайза, видът, типът подреждане и изобщо стандартите как да изглежда и да работи обектът са наложените от притежателя на марката. "Разликата между нас и много други франчайзодатели е, че за варианта, който предлагаме, не се изисква първоначална инвестиция", обясни Борис Захариев.  От бизнес гледна точка това, което "Табак маркет" опитва да направи, е да печели от постигнатия мащаб, който дава на веригата по-изгодни цени при договаряне с доставчиците, като в същото време прехвърля риска от управлението на отделните обекти и част от потенциалната печалба върху техните собственици. Рисковете от управлението са нещо, с което самата Lafka се е сблъскала - как да се мотивират продавачите, как да се ограничат кражбите, как да се подбират локациите с добър трафик на купувачи. 
Всичко това щеше да е поучителна бизнес история за играждането на мащабна търговска верига, ако не висеше въпросът за "първородния грях" в изграждането на мащаба на Lafka. От гледна точка на антимонополното законодателство в този случай стои още един въпрос, който е неадресиран от регулатора - за вертикалната интеграция с доставките. По отношение на цигарите и вестниците има основателни съмнения, че веригите на доставка и крайна продажба са в един собственик. Това, особено в случая с вестниците, предполага пазарна позиция, която нарушава антимонополното законодателство. Отново съмнения, които регулаторът в български вариант не изследва надлежно.

Стоката от всички доставчици се кара до централния склад на "Експрес логистика и дистрибуция" (ЕЛД) в София и оттам тази фирма всяка нощ (заради вестниците) зарежда всичките 700 обекта с 200 микробуса. По данни от Търговския регистър дружеството е поравно собственост на Виктор Василев Зарев и "Саксийд унтернеменсбератунг", а като управляващи са посочени самият Виктор Зарев и австриецът Хуберт Шенк. "Експрес логистика и дистрибуция" беше вписано в Търговския регистър на 27 ноември 2013 г. с адрес на ул. "Стара планина" №5 в София, където е и адресът на "Табак маркет", а на 17 декември регистрацията му се мести на бул. "Цариградско шосе" 425. В търговията с цигари е всеизвестно, че фирмата е контролирана от "Булгартабак" - тя стана единствен дистрибутор на холдинга през март тази година, измествайки от бизнеса дългогодишния дистрибутор "Табак логистик груп", като дотогава не беше продавала нищо. За услугата си към "Табак маркет" да зарежда всички обекти Lafka тя получава 1.3% от оборота като логистична такса. "Това е съвсем отделна фирма, която си и има и други проекти", казва Борис Захариев. Дали е така, би трябвало да потвърди КЗК. 
Свитото работно време на някои обекти също е част от промените в Lafka. "Три месеца след като отвори един обект, правим анализ на резултатите му и на места, където се окаже, че в определени часове просто липсват клиенти, работното време се намалява", обясни Захариев. Така например вместо трима души персонал, както е, ако той работи от 6 до 22 ч, вече са нужни само двама.

Новите намерения

Иначе - поведението на Lafka и плановете й, чисто търговски, са подобни на тези на другите вериги - като започнем от активната рекламна кампания, която веригата предприе. Друг от новите й ходове е, че отваря обекти под наем в магазините на "Кауфланд". "Имаме вече такива в Пазарджик и Добрич, плюс договор за още седем магазина на "Кауфланд", казва Борис Захариев. Принципно германската верига има споразумение на международно ниво с LS ("Лагардер"), която има обекти в 40 магазина на веригата в България. Сега в тази ниша на пазара явно влиза и "Табак маркет". Подобно на други търговски вериги, другото, за което преговаря с доставчиците, е ексклузивитет за определен тип продукти - специални разфасовки на определени стоки, които могат да се продават само в Lafka. Имат намерение да се пуснат отделна марка продукт на някой от мобилните оператори, който да минава само през тази верига. За такава сделка в момента се преговаря с "Мобилтел", уточниха от мениджмънта на "Табак маркет". Дали договор ще има, за момента не е ясно със сигурност - телекомите в България обикновено са ревниви към пазара си и досега никога реално не са допускали каквато и да е форма на виртуално използване на мрежите им. В същото време обаче е факт, че те предпочитат магазините им да не се използват просто за плащане на сметки, а да играят ролята на места, където нещо може да се продаде. Затова и очакванията на мениджмънта на "Табак маркет" са да започне да обслужва плащания на абонати на мобилните оператори.
Всичко това обаче очевидно няма как да донесе търговски успех без по-сериозно присъствие в София. "Да, бихме участвали в търг или конкурс за спирките в София, ако става въпрос за поставяне на павилиони. Но ако говорим за цялостно стопанисване, което означава и рекламен бизнес, не знам дали ще имаме силите", казва Борис Захариев.
Какво ще е развитието на веригата с новата й политика и няма ли тя пак да поеме в друга посока - ще видим. Промените от последните месеци обаче са видими и показват едно: никой не е по-голям от пазара, да се "обуздае" той е трудно, особено ако говорим за бързооборотни стоки. Що се отнася до малките търговци пък - да се бориш има смисъл.

В категории: Бизнес


1
Коментара
Флагман.БГ Доналд Тръмп-младши идва в България Доналд Тръмп-младши идва в България 15/04/2025, Вторник 13:51 3
1
Коментара по темата
1.
FLAGMAN, vie ste na hod za o6te info !
14.12.2014 22:54:43
1
2
"През пролетта на тази година официално беше обявено, че фирмата, създадена с цел да направи верига от павилиони за цигари, вестници и дребни пакетирани стоки, е продадена на външно за групата лице. Кое е то така и не се разбра ......"

Liceto , na koeto e prehvyrleno upravlenieto i sobstvenostta na "Laffka" e ot kryga na reklamnija Mega shop - Idea Comm-Sofia i e ot Burgas. Bivsh obshtinski svetnik ot SDS dva mandata, zaedno s nastojashtia kmet na Burgas - Dimityr Nikolov i zam.kmeta K.Markov (sega deputat) ...... IVAILO NIKOLOV e imeto na zamestilijat D.Peevski v "Laffka".
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Доналд Тръмп-младши идва в България Доналд Тръмп-младши идва в България Той ще е част от ексклузивно бизнес събитие Флагман.бг разкрива самоличността на един от бруталните нападатели на 12-годишното момче в ж.к. "Лазур" Флагман.бг разкрива самоличността на един от бруталните нападатели на 12-годишното момче в ж.к. "Лазур" Венелин е освободен и е в дома си, заедно с един от синовете си, другият обаче се издирва под дърво и камък Арогантна и без разкаяние: Габриела твърди, че детето й било малтретирано от семейството на жертвата Арогантна и без разкаяние: Габриела твърди, че детето й било малтретирано от семейството на жертвата Днес ще има нов опит да стартира делото за бащинство Това са най-преданите зодии Това са най-преданите зодии Те никога няма да ви измамят Спецекипи издирват третия от биячите на 12-годишното момченце, удряно с чук Спецекипи издирват третия от биячите на 12-годишното момченце, удряно с чук Майката и раненото дете са в УМБАЛ-Бургас за поредица от хирургични интервенции Не давайте на децата си тези играчки - има 2 пъти повече микроби от тоалетната чиния Не давайте на децата си тези играчки - има 2 пъти повече микроби от тоалетната чиния Микроби като Staphylococcus aureus и E. coli са особено опасни за децата БОТАШ води „Булгаргаз“ към фалит. ПП и кабинета на Гълъб Донев ни вкараха в капан БОТАШ води „Булгаргаз“ към фалит. ПП и кабинета на Гълъб Донев ни вкараха в капан Турската страна по никакъв начин не трябва да бъде корена за това, което се е случило назад във времето Мотоциклетист прекали със скоростта, озова се в бургаска болница Мотоциклетист прекали със скоростта, озова се в бургаска болница За щастие, човекът е без опасност за живота Ужас на бул. "Демокрация" в Бургас! Жена се самоуби след скок от 4-ия етаж Ужас на бул. "Демокрация" в Бургас! Жена се самоуби след скок от 4-ия етаж Станка Т. сложи край на живота си по зловещ начин 4-годишно момче избяга от детска градина 4-годишно момче избяга от детска градина Малчуганът минал няколко пресечки и един булевард, за да стигне до кооперацията, в която живее
Важен ден очаква всички зодии Важен ден очаква всички зодии Това е хороскопът за днес от астролога Петя Георгиева Той разчита само на българчета и отборът му играе хубав футбол Той разчита само на българчета и отборът му играе хубав футбол Дано повече отбори правят като нас, каза Венци Стефанов Те нямаше да са супер звезди, ако не беше случайността Те нямаше да са супер звезди, ако не беше случайността Какви са истинските професии на турските актьори Напусна ни известен журналист Напусна ни известен журналист Той бе активен участник във всички културни обществено-политически и спортни събития на професионално и обществено ниво Тази супер звезда почина едва на 17 години Тази супер звезда почина едва на 17 години Уби я рядко заболяване  Почина Ализа Маген - жената с най-висок пост в историята на "Мосад" Почина Ализа Маген - жената с най-висок пост в историята на "Мосад" Тя си отиде на 88 години Феноменалните Иван Димов и Ангел Русев станаха европейски шампиони Феноменалните Иван Димов и Ангел Русев станаха европейски шампиони Единият спечели по категоричен начин титлата в категория до 61 килограма при мъжете, а другия в изтласкването бе без никаква конкуренция Почина млад футболист Почина млад футболист В Руската федерация Трагедия! Микробус падна в Дунав Трагедия! Микробус падна в Дунав Извадиха трупа на шофьора, българин е Избухна дипломатически скандал Избухна дипломатически скандал Между Франция и Алжир
Жечо СТАНКОВ, министър на енергетиката Жечо СТАНКОВ, министър на енергетиката БОТАШ води „Булгаргаз“ към фалит. ПП и кабинета на Гълъб Донев ни вкараха в капан Виц на деня Виц на деня - Скъпа, какви са тези подаръци в коридора?
- Не ги пипай! Те са за нашата готвачка, за чистачката и детегледачката!
- Ама ние нямаме такива!
- Как да нямаме? А аз?
Виц на деня Виц на деня Мъж и жена на вечеря. Тя му вика:
- Я кажи нещо, дето ще ме направи щастлива и тъжна едновременно!
- Ми... още си готина за възрастта си!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Април е като жената - никога не знаеш какво да очакваш!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори