Търгува ли някой с картите за синя зона на инвалиди в Бургас?
Два тузарски автомобила, и двата спрели в идеалния център на Бургас на местата, отредени за инвалиди. А колите - с надлежните карти, небрежно подхвърлени на таблото. На тази интересна гледка можеше да се натъкне всеки бургазлия, минал през района на НХК вчера. Лъскавият „Мерцедес“ и спортно БМВ като че ли си бяха разделили времето за престой на златното място. Няколко часа преди обед там изкара „Мерцедес“-ът с лесно запомнящи се номера, а следобед на същото място се озова кабриолетът, мечта за любителите на високите скорости.
Заради това е и логично е да си зададем въпроса – дали инвалидите в Бургас изведнъж са се замогнали и са се хвърлили на скъпи возила, или някой злоупотребява със стикерите за синя зона? Ако е първото – дай, Боже, всекиму! Но да си признаем – далеч по-вероятно е да е второто.
Според шефа на Общинското предприятие „Транспорт“ Андрей Рунчев, картите си били съвсем изрядни и нищо не можели да направят. На видимата им част да уточним е записано „Карта за хора с увреждания“, има печат, подпис и срок на валидност. Нищо повече.
Какво обаче пише в действащата наредба за преференциално паркиране на хора с увреждания, публикувана на официалния сайт на синята зона:
Глава втора
Условия и ред за издаване на карта за паркиране на хора с увреждания
чл.3(1)Картата за паркиране на хора с увреждания се издава от кмета на общината...и съдържа следната задължителна информация:
1.Трите имена и актуална снимка на правоимащото лице, притежател на картата
2.Датата на издаване на картата
3.Срок на валидност на картата
4.Номер на картата в регистъра на редовно издадените карти
5.Валидност на издадената карта, съобразно срока на експертното решение на ТЕЛК, НЕЛК или ДЕЛК
Този Мерцедес също бе паркирал на мястото за инвалид |
Извън съмненията дали тези коли са на трудноподвижни лица и може ли инвалидна количка да се побере в БМВ кабриолет, може да направим обосновано предположение, че подхвърлените на прозореца карти са по-скоро фалшиви. Най-малкото те не са поименни, както изисква общинската наредба. Това обаче не попречи вчера цял ден двата автомобила един след друг да си престоят спокойно на това място и присъствието им само да бъде маркирано от контролиращите органи. А наредбата е вменила тази контролна дейност и на УКОРС, и на служителите на синята зона.
Преди време когато настоящата наредба бе внесена за разглеждане в Общински съвет Бургас от настоящия председател Костантин Луков той се мотивира, че има много злоупотреби със стикерите за инвалиди. "Наредбата е добра, защото много хора се възползваха от пропуските. Тя е със широк обхват, но трябва да има и качествен контрол", коментира към днешна дата Луков.
"Член 3, ал.3 на въпросната наредба урежда и степента на увреждане за получаване на стикер за синя зона, а той според законодателния акт, одобрен от местния парламент през 2012 г., е над 50 % намалена работоспособност или за лица, които впоследствие на увреждането не могат да се придвижват без използването на инвалидна количка, ортопедични или външни протези."
"В заключителните разпоредби изрично е подчертано, че стикерите са над 50 % намалена работоспособност или за лица, които впоследствие на увреждането не могат да се придвижват без използването на инвалидна количка, ортопедични или външни протези. В заключителните разпоредби изрично е подчертано, че стикерите са валидни само когато в автомобила е лицето, на което са издадени."
Няма какво да се прави - български особености.