Росен Желязков: Бургас е новият логистичен хъб на Черно море

"БМФ Порт Бургас" откри новото дълбоководно корабно място №28 на Терминал „Бургас-Запад”
На официална церемония, проведена в Бургас, бе отбелязано успешното приключване на проект REBIRTH28, съфинансиран по Механизма за свързване на Европа – сектор „Транспорт“, с бенефициент „БМФ Порт Бургас“ АД – концесионер на пристанищни терминали „Бургас Запад“ и „Бургас Изток-2“
Сред официалните гости на събитието бяха Росен Желязков, министър-председател на Република България, Димитър Николов, кмет на гр. Бургас, Ангел Забуртов, заместник-министър на транспорта и съобщенията, Ева Птажинска, представител на Европейската комисия, Индре Венкунайте, съветник проекти в Европейска изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда, Цанко Арабаджиев – изпълнителен директор на ББР и член на надзорния съвет на инвестиционния фонд „Три Морета“ - акционер в „БМФ Порт Бургас“ АД. Присъстваха също представители на българските институции, местната власт, клиенти и партньори на концесионера.
Със специално видео обръщение се включи и Magda Kopczynska, Генерален директор на ГД „Мобилност и транспорт“ (DG MOVE). „Това пристанище, този терминал, вече е критичен възел в по-широката европейска мрежа. То укрепва веригите на доставки в Европа, стимулира регионалното развитие и затвърждава ролята на България като ключов входно-изходен пункт между Европа и останалия свят.“ – сподели г-жа Kopczynska в своето обръщение.
„За мен е привилегия да присъствам на тази церемония по откриването не просто на едно корабно място, а стратегическа промяна за развитието на пристанищната инфраструктура и повишаването на конкурентоспособността на българските пристанища. Бургас има привилегията да е градът, в който публично-частното партньорство дава видимо добри резултати. Мащабът на проекта може само да ни радва. Като българи, отвоювахме още сухоземна територия от морето. Дадохме възможност Бургас Запад да се превърне в новия хъб за контейнери в Черно море, защото вече няма кораб, който да може да мине през Босфора и да не може да акостира тук и да извършва своите контейнерни операции”, каза премиерът Росен Желязков.
Той подчерта, че REBIRTH28 е най-голямата инвестиция в пристанищна инфраструктура в страната от 2004 г. насам и изрази благодарности към частния партньор, който дава съвсем друг облик на конкурентоспособността на икономиката ни. "Ако говорим за зелена сделка в Европа и за нейното необходимо ревизиране, това е примерът. Защото чрез конкурентоспособност и намаляване на логистичното времетраене ще се постигнат целите, а не чрез излишни административни регулации. Имаме радостта и удоволствието да се чувстваме горди. Заедно сме по-силни”, допълни премиерът.
„В Бургас, наричаме тази инвестиция „Катализатор на логистиката”. В съвременния бизнес има две важни неща - времето и цената на доставка. С тези 260 метра кейова стена и линия Бургас и България стават по-конкурентни в глобалното състезание между големите производители в Азия и големите консуматори в Европа. С това ние ставаме много по-конкурентни, много по-устойчиви”, каза кметът на община Бургас Димитър Николов. Той подчерта, че "БМФ Порт Бургас" е дългогодишен партньор, който доказва, че частния бизнес и устойчивостта гарантират работни места и икономика. Обръщайки се към зам.-министъра на транспорта Ангел Забуртов, Николов наблегна на възможността да се създаде политика по държавен приоритет в транспортната логистика. „Убеден съм, че България ще е много по-устойчива и просперираща държава в бъдеще”, наблегна кметът.
„Преди 25 години за пръв път заговорихме за пристанищна реформа. Към днешна дата виждаме ясно, че избраният от нас път - с публично-частното партньорство, е бил правилният. С проектът, който откриваме днес, виждаме частна инвестиция, подкрепена от европейско финансиране и държавно, чрез ДППИ. "БМФ Порт Бургас" е едно голямо семейство. Никой в транспортния сектор, при разговор за проблемите, не спомена тази компания и затова искам да ги поздравя за прекрасната работа, която изпълниха и за начина, по който оперират пристанищните терминали”, каза зам.-министърът на транспорта Ангел Забуртов.
„Добрият резултат от подобен тип инвестиция, какъвто виждаме днес, слага България на картата и отваря възможности за други подобни проекти. Портът надхвърли всички очаквания, които имахме. Проектите често са давани за пример като най-добрите инвестиции на Фонда „Три морета”. Самият фонд се управлява на пазарен принцип и фактът, че Бургас успя да привлече този проект, да надгради в пъти и да бъде сочен като успешен, ме обнадеждава за следващи инвестиции в България”, каза Цанко Арабаджиев – изпълнителен директор на ББР и член на надзорния съвет на инвестиционния фонд „Три Морета“. Той поздрави всички, участвали в изпълнението на REBIRTH28 и благодари за добре свършената работа.
Борис Балев, изпълнителен директор на „БМФ Порт Бургас“ АД с гордост сподели, че това е най-мащабният проект по изграждане на пристанищна инфраструктура в България през последните 20 години, както и най-големият грант, спечелен от частна компания по Механизма за свързване на Европа – сектор „Транспорт“ през 2021 г.
Индикативният размер на допустимите разходи по Проекта е над 46,8 млн. евро. До 85 % от тази сума, или приблизително 39,8 млн. евро, са финансирани по програма „Механизъм за свързване на Европа“ - сектор “Транспорт" (МСЕ – Транспорт), приоритет “Проекти по основната мрежа" - Кохезионен пакет.
Цялата инвестиция в изграждането на корабното място и закупуването на механизацията и оборудване, необходими за неговото обслужване достига близо 85 млн. евро.
Изграденото по проекта ново дълбоководно корабно място №28 на терминал „Бургас Запад“, създава допълнителна нова зона за съхранение и обработка на контейнери и насърчава мултимодален транспорт с ниски емисии. В рамките на проекта беше възстановена и част от съществуващата железопътна инфраструктура на терминала с цел увеличаване дела на жп транспорта както в пристанището, така и извън него.
Корабно място №28 е с оперативна дължина 260 метра и дълбочина 15.5 метра, което го прави най-дълбоководното корабно място в Република България. Ще е специализирано в обработката на контейнери и генерални товари, като позволява прием на кораби с газене до 15 м, дължина до 290 м и капацитет до 80 000 DWT - бруто тона и 4 500 TEU (20-футови контейнера).
С това, пристанище Бургас се нарежда редом до най-голямото пристанище в Черно море – Констанца, но с ключово географско предимство: значително по-близо до Босфора - входно-изходната точка към Черно море, и с отлични навигационни условия през цялата година.
Проект REBIRTH28 не само разширява капацитета на пристанище Бургас, но и поставя здрава основа за неговото утвърждаване като регионален логистичен хъб с модерна и екологично устойчива визия, напълно съответстваща на приоритетите на Европейския съюз в областта на транспорта и климата.

















