Избират пластмасов или стоманен кораб за символ на Бургас
Две
фирми депозираха оферти за участие в
обществената поръчка за доставка на
кораб на Община Бургас, стана ясно днес,
когато бяха отворени техническите
предложения на участниците. Това са
„Бургаски корабостроителници“ АД и
царевската „Стъклопласт, Димов, Димова
и сие“ СД. Обществената поръчка е с
прогнозна стойност 800 хил.лв., без ДДС.
Според специалисти двете фирми, участници в процедурата залагат на коренно различна технология при корабостроенето. Царевската компания прави плавателните съдове изцяло от стъклопласт и пластамосови елементи, докато „Бургаски корабостроителници“ залагат на тежкото стоманено производство. Практически не може да се очаква и особена разлика в двете оферти – тази на „Стъклопласт, Димов, Димова и сие“ СД ще е по-евтина само, ако става въпрос за масово производство на определен модел заради факта, че те ще трябва да направят специална матрица при изграждането на този плавателен съд, нещо, което като стойност приближава това на нов кораб. „Бургаски корабостроителници“ залагат изцяло на метална конструкция. В последните години компанията е спечелила подобни обществени поръчки в Унгария, Литва, правила и е кораби за България.
„Това е кораб от метал, тип катамаран, който да обслужва дестинацията от Бургас до остров „Света Анастасия. Корабът ще може да превозва 58 пътници и до 4 души екипаж, което е повече от това, което е заложено в заданието. Поставен ни е срок за изработка от осем месеца, но ние смятаме, че можем да го направим за седем“, заяви пред Флагман.бг.Любомир Томов, представител на един от участниците в процедурата - „Бургаска корабостроителница“. Другата фирма не бе изпратила пълномощници, които да ги представляват.
Капиталът на „Бургаски корабостроителници“ АД е собственост на „Бургаска корабостроителница“, чиито основен акционер е регистрираната в офшорната зона Кипър - „Космоксан инвест лимитед“. Компанията се свързва с бизнесмена Васил Божков. Справка в Търговския регистър показва, че в дружеството текат сериозни промени. Мандатът на настоящия Съвет на директорите, представляван от Кристалина Григорова е изтекъл и в момента на ход е избор на ново ръководно тяло. В бизнес средите от известно време се коментира, че компанията е на път да смени собствеността си.
Другият участник в процедурата -“Стъклопласт, Димов, Димова и сие“СД е притежание на царевския бизнесмен Георги Димов и съпругата му Христина Димова. Димов е бивш зам.-директор на царевския корабостроителен завод. През 90-те години при разделянето на завода, той започва частен бизнес.
Днешната
обществена поръчка започна със скандал.
Суматоха в залата минути преди да бъдат
отворени офертите предизвика общинският
съветник от СЕК Констатнин Бачийски
/какво каза той виж във видеото/.
Оказа се, че комисията никак не се е
подготвила за неговото присъствие на
външни лица и се наложи спешно да
отпечатват присъствен протокол, различен
от този за участници или пълномощници. Парламентаристът от Средна европейска класа/СЕК/
поиска да разгледа и тръжните книжа на
обществената поръчка, но най-изненадващо първоначално
му бе отказано. „Не може, не сте член на
комисията“, отрязаха го от въздуха
общинските служители. „Съгласно чл.33
от ЗМСМА нямате право да ми отказвате
достъп до официални документи“, реплекира
ги веднага Бачийски. Той се закани изкъсо да наблюдава цялата процедура до подписването на договор с изпълнителя.
Това е втори опит на Община Бургас да намери доставчик на кораб, след като предходната процедура въпреки многократното удължаване на срокове, не се появи нито един участник. Според фирмите това се дължало на порочните задания в самата обществена поръчка. Финансирането на дейностите е част от мащабния проект за превръщането на остров "Света Анастасия" в туристическа дестинация. След като Община Бургас се сдобие със собствен плавателен съд, то това със сигурност ще стане една от най-големите туристически атракции. Корабът пък е смятан за бъдещия символ на града.
беше направил с концесията на онази измислена фирма в английското мазе.