Силен дебют за TravelX: Бургас събра над 300 професионалисти от туристическия сектор
Двудневният форум очерта нови посоки за развитие на туризма
Бургас се превърна в гореща точка за иновации в туризма с първото издание на TravelX – събитие, което събра на едно място над 300 представители на туристическия сектор, технологични компании, общини и държавни институции в търсене на нови идеи и решения за бъдещето на бранша. Двудневната конференция беше официално открита от заместник-кмета на Община Бургас Манол Тодоров, Преслав Бобев, CEO на IMG Connect, и Андрей Лилов, съосновател и CEO на URBO Studio.
“Залата на хотел „България“ се оказа тясна за началото на едно от най-чаканите събития в Бургас – Travel X! Още когато разговарях с партньорите ни Преслав Бобев и Андрей Лилов, на дневен ред не беше дали това събитие ще се случи. А коя да е датата! Бургас е точното място за подобен атрактивен форум – програмата е повече от наситена в двата дни с много интересни лектори. През 2025 година като община ще работим върху устойчивото бъдещето на туризма, ще продължим внедряването на все повече дигитални услуги”, сподели по време на откриването заместник-кметът на Община Бургас Манол Тодоров.
Основен акцент на пилотното издание на конференцията бяха технологиите и иновациите, които трансформират туризма, както и устойчивото му бъдеще. Над 60 лектори споделиха своя опит в редица панелни дискусии и лекции, като разгледаха актуални теми като навлизането на AI технологиите в индустрията, умното управление на дестинации, подобряване на потребителското изживяване, тенденциите в дигиталните разплащания и много други.
В първия ден по време на панелната дискусия, посветена на кулинарния и винен туризъм, Шеф Андре Токев акцентира върху нуждата от обединени усилия за създаване на качествени български продукти и професионално представяне на регионални специалитети. Василена Рангелова от Dives Winery сподели как съчетават виното с местната история за създаване на уникални туристически преживявания. Шеф Таньо Шишков подчерта значението на устойчивостта в ресторантьорството, а шеф Николай Нинов насочи вниманието към неизползвания потенциал на местните сортове люти чушки в Странджа.
В рамките на панелна дискусия за бъдещето на кадрите в туристическия сектор бяха очертани основните предизвикателства и възможности за развитие през 2025. Ива Гацева от Българската хотелиерска асоциация акцентира върху тревожния спад на заетостта с над 10% и подчерта, че недостигът на персонал вече засяга цялата икономика. Според д-р Илин Димитров, съветник на президента, без силна връзка между образованието и бизнеса кризата с кадрите ще се задълбочава, като делът на чуждестранните работници в туризма остава под 10%. В отговор на поставените предизвикателства беше обявено създаването на Асоциация на висшите училища по туризъм.
През втория ден на конференцията се проведе панелна дискусия: „Бранд Бургас – нови възможности за туризъм“. Участие в нея взеха заместник-министрите на културата Тодор Чобанов и на туризма Павлин Петров, народният представител от комисията по транспорт Андрей Рунчев, заместник-кметовете на Бургас Манол Тодоров и Диана Саватева и кметът на Поморие Иван Алексиев. Модератор беше Славка Бозукова, председател на Общество „Културно наследство“.
Акцент в дискусията беше създаването на Музей на черноморската цивилизация на остров „Св. Св. Кирик и Юлита“, който се планира като бъдещ център на ЮНЕСКО за подводна археология. Обсъдена бе и подготовката на нова кандидатура за списъка на световното наследство – тракийската куполна гробница в Поморие. В рамките на панела беше изтъкната необходимостта от инвестиции в археологически проучвания в Созопол, Русокастро и античния град Деултум. Целта е изграждане на силен бранд за Бургас и Южното Черноморие с поглед към кандидатурата на Бургас за Европейска столица на културата 2032.
TravelX успешно постави основите на нова платформа за иновации, устойчиви практики и ефективно сътрудничество в туризма. Първото му издание премина с впечатляващ интерес и силно професионално участие, доказвайки, че подобен формат има своето трайно място в календара на българския туризъм. Събитието беше организирано от Digital4Business Network, URBO Studio и Община Бургас.




















