Кънчо Стойчев: Търговските вериги убиват българския бизнес
През 2000 година сме внасяли храни за 0,6 милиарда лева, а през 2010 – за 4,5 милиарда, посочва той
Заради бездействието на държавата до 1-2 години фаталният край на българското производство ще бъде необратим, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители. Това коментира социологът Кънчо Стойчев от Gallup по време на бизнес закуска на тема "Защита и развитие на българското производство - фактор за излизане от кризата".
"Търговските вериги убиват българския бизнес с такси до 71% от стойността на продукта. Тези такси са минимум 40%, докато Кока Кола дава само 4%, а световни производители като Нестле и Крафт - под 10%", обясни социологът.Единствено у нас, спрямо страните в ЕС, търговските вериги могат да злоупотребяват така с местните производители, смята той.
"Тъй като търговските вериги формират 60% от оборота в търговията у нас, и делът им се увеличава, те са решаващият фактор, поради което с всяка година все по-малко български стоки има в магазините заради фалита на производителите ни, тъй като няма бизнес, който да работи с такава рентабилност, че да дава 40% за търговеца и да не фалира", сподели социологът.
"На практика българският производител има с 30% по-ниска конкурентоспособност от вносителя и няма как да оцелее", сметна Стойчев.
Той представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0,6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4,5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните производители.
Според Стойчев 90% от българите предпочитат българско мляко и сирене. Подобна е картината и при плодовете, зеленчуците, месото, консервите, но българинът няма достъп до български стоки.
Социологът изброи над 40 такси и бонуси за търговеца, които се изискват от родния производител. Сред тях са такса вход, такса за включване в листата, такса за рожден ден, такса за юбилей, такса за логистика на веригата, такса за поддържане на асортимент, такса за непряка реклама, бонус маркетинг (в полза на търговеца), бонус оборот (в полза на търговеца), за да присъстваш в списъка на доставчиците също има такса, както и за фиксирана палетна зона и т.н.
"Освен големите такси веригите плащат с 90 дни забавяне", допълни Стойчев. Почти всеки ден има съобщения за фалирала фирма и това ще продължи, докато държавата не се намеси, сподели той.
А една от причините хората да ходят предимно в големите вериги е това, че улиците са направени предимно за автомобилите, а не за пешеходците и е много по-лесно да се отиде с кола до голям магазин, от колкото пеша до близкия малък такъв.
http://www.youtube.com/watch?v=NKPLjSJqY7k&feature=player_embedded