Защо автосервизите в България масово започнаха да фалират
Данните от НСИ показват, че секторът на търговията и ремонта на автомобили е в процес на сериозна трансформация
Данни от Националния статистически институт (НСИ) разкриват една интересна, но и притеснителна тенденция – автосервизите в страната масово започват да фалират. Причините за това явление са няколко, но основните са две: от една страна, все повече българи предпочитат да си купуват нови автомобили, които се обслужват в лицензираните дилърства, а от друга страна, пазарът на автосервизи беше силно пренаситен и логично започва да се пречиства.
През четвъртото тримесечие на 2024 г. са регистрирани общо 11 143 нови правни единици, докато фирмите, обявени в несъстоятелност или влезли в процедура по фалит, достигат 1 165. Сравнено със същия период на 2023 г., новорегистрираните фирми бележат ръст от 4.8%, но броят на банкрутиралите скача с цели 19.2%. Още по-драстично е положението спрямо третото тримесечие на 2024 г., когато фалитите са се увеличили с 31.9%, подчертават от НСИ.
Особено силно е засегнат сектор G „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“, който доминира както при новите регистрации, така и при фалитите. От всички новооткрити фирми през четвъртото тримесечие на 2024 г., 86.3% са в този сектор. В същото време, 89.2% от обявените в несъстоятелност също принадлежат към него. Тази статистика ясно показва, че секторът на търговията и ремонта на автомобили е в критично състояние.
Какво стои зад масовите фалити на автосервизите?
Една от основните причини за този срив е промяната в потребителските нагласи. Все повече българи залагат на нови автомобили, които се предлагат със заводска гаранция и се обслужват изключително в лицензираните сервизи на дилърствата. Това значително ограничава потока от клиенти към независимите автосервизи, които разчитат основно на ремонт на употребявани автомобили.
Втората причина е пренаситеният пазар. В последното десетилетие броят на автосервизите в страната нарасна значително, често надвишавайки реалното търсене. Този излишък води до жестока конкуренция, а в комбинация с намаляващия брой клиенти заради новите автомобили, много сервизи не успяват да оцелеят.
Накъде върви секторът?
Данните от НСИ показват, че секторът на търговията и ремонта на автомобили е в процес на сериозна трансформация. Оцеляват предимно тези бизнеси, които успяват да се адаптират към новите условия – чрез предлагане на специализирани услуги, фокус върху електромобили или партньорства с големи дилърства.
Статистиката подчертава необходимостта от по-добра регулация и подкрепа за малкия и средния бизнес в този сегмент. В противен случай, тенденцията за масови фалити може да се задълбочи, което би създало сериозни проблеми за много работещи в сектора и за икономиката като цяло.
автомобил с новата държавна мин.заплата
1077 лв бруто...Малките сервизи фалират по други причини...като малките магазинчета...НЯМА ДЪРЖАВНА ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА в територията...НЯМА ДЪРЖАВНИЦИ!! МАФИЯ!! И какво искаш да ми кажеш...една проста техническа операция смяна на масло в лицензиран сервиз е 3 пъти по скъпа (ако не отидеш там гаранцията отпада) от малко сервизче!!!....Знаеш ли и аз ги отбягвам и малките...Ходя в Лозенград!!
Смяна на ангренажен ремък и ролки,водна помпа ми дадоха оферти за 750 лв...с части ....турски...няма лошо....Звъннах на изселник в Лозенград...дадох му копие от талона....ЦЕНА 220€ !!!! Частите са същите!!
Разстоянието е 130 км...каза ми кога да отида....за 4 часа бяха готови...Тук ми казаха да оставя колата...те щели да се обадят кога да я взема...а тя е работна!....Направих си и приятен уикенд с ,,останалите" пари , които ми искаха тук!!....ТА НЕКА ФАЛИРАТ!!...Да останат лицензираните с ,,умните" богаташи купувайки си нови!!
Закриват фирми да не плащат данъци на тия бирници фашисти .