Училища в САЩ минаха на 4-дневна учебна седмица
Основната причина за преминаването към четиридневна учебна седмица е остър недостиг на квалифицирани учители, особено в областта на математиката, науката и техническите дисциплини
През последните години в някои селски райони в САЩ има тенденция за преминаване към четиридневна учебна седмица поради недостиг на учители и финансови трудности, съобщава Си Ен Ен. Това не само позволява по-ефективно разпределение на наличните ресурси, но и привлича преподаватели с по-леките условия на труд.
Основната причина за преминаването към четиридневна учебна седмица е остър недостиг на квалифицирани учители, особено в областта на математиката, науката и техническите дисциплини. В много селски училища заплатите на учителите не могат да се конкурират с по-високите заплати в големите градове, което затруднява привличането и задържането на педагогически кадри. По-кратката седмица с допълнителен почивен ден се оказва начин да се подобрят условията на труд и да се привлекат повече учители, които ценят възможността за по-добър баланс между професионалния и личния си живот.
Учителите в районите, които са преминали на четиридневна седмица, обикновено я оценяват положително. В училищата в район Индепендънс в Мисури, където този подход беше въведен през 2023 г., броят на кандидатурите за учителски места се увеличи с 360%. Много учители подчертават, че допълнителният ден им дава възможност да се отпуснат и да се подготвят по-добре за предстоящите часове. В същото време учениците също се възползват от допълнителния ден, използвайки го за завършване на домашни задания, участие в извънкласни дейности или допълнителни курсове.
Въпреки това, преминаването на четиридневна седмица създава и някои проблеми. Родителите, които работят, често трябва да организират допълнителна грижа за децата си през допълнителния почивен ден, което води до увеличаване на разходите. В някои райони са създадени детски заведения за тези, които не могат да оставят децата си у дома в този ден.
Освен това, изследванията показват, че академичните постижения на учениците в училища с четиридневна седмица не се подобряват значително в сравнение с тези в училища с петдневна седмица. Много ученици не използват допълнителния ден по най-добрия начин, отдавайки се на телевизионни предавания или игри.
Много училищни райони разчитат, че намаляването на учебните дни ще доведе до икономии, особено в частта за транспорт и заплати на помощния персонал. Но реалните икономии са минимални — обикновено намалението на разходите е не повече от 1-2%. Това показва, че преминаването към четиридневна седмица не води до значителни икономически ползи, а основният ефект е в подобряване на условията на труд за учителите.
Не всички райони, които са преминали на четиридневна седмица, са постигнали желаните резултати. Някои училища са се сблъскали с трудности при организирането на учебния процес, което е довело до отказ от този подход. Около 10% от училищните райони, които са експериментирали с четиридневна седмица, са се върнали към традиционната петдневна седмица.