С какви трикове ни мамят на Черния петък?
Търговите водят с клиентите психологическа война
Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления. Например търговец е провел есенно намаление и един месец е продавал стоките си с 30% отстъпка. За Черния петък той иска да намали цената с още 20%. Ако между края на есенното намаление и Черния петък няма разстояние от 30 дни и търговецът събере механично 30% плюс 20% и посочи 50% намаление, ще бъде в нарушение на закона. Размерът на отстъпката трябва да се изчисли от цената преди първото намаление.
Това обясни пред в. „Телеграф“ основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и даде конкретен пример: „От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 лв. и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.
„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.
Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси.
Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, казва още Габриела Руменова.
Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали. Размерът на наказанието, което се предлага пред съда и след намаляване се потвърждава, е свързан с мотивите, които може да събере контролният орган, с групата потребители, които евентуално биха могли да бъдат засегнати.
Освен това има и огромно количество чист и неподправен МЪРЗЕЛ. Вземат си заплатките, брулят някои от по-големите като дойде сезона, правят проблеми на когото им е наредено и по-нататък не. ги. търси.
Просто не работят.
2. Преди самата промоция цените се завишават и промотираните 40-50% отстъпки излизат не повече от 8-10%
Мога да пиша цел ден за лоши търговски практики. Лошото е че институциите са наясно, но корупцията е в огромни размери и тези лоши практики се толерират от най-високи етажи в изпълнителната власт