Така ли ще пазаруваме
Все повече магазини въвеждат иновации
В магазин на веригата dm във Франкфурт има голям наплив на трите каси на самообслужване. Петра Коке стои пред една от тези каси. 61-годишната жена от Франкфурт държи няколко козметични артикула в ръката си, един по един приближава скенера, докато издаде звуков сигнал. Плащате с мобилния си телефон или карта.
"Пазаруването е буквално за няколко секунди. Радвам се, че системата съществува", казва клиентът в репортаж за ARD. Kлиентите просто поставят стоките си на специална каса, която автоматично разпознава артикула - без всякакво сканиране или контакт със служител. После клиентът плаща, сам премахва защитата срещу кражба, ако има такава, и си тръгва със стоката.
Големи компании, като Lidl, Zara, Uniqlo и Decathlon вече предлагат функцията за касово самообслужване без сканиране.
Някои компании дори разчитат изключително на касите на самообслужване и изобщо не разполагат с каси с персонал, като модната верига Bershka в нейния филиал във Франкфурт. Спорно е дали касите на самообслужване излагат на риск работните места. "Страхуваме се, че увеличаването на автоматизацията ще означава, че ще са необходими по-малко касиери“, казва Марио Ломбисани, синдикален секретар в търговския отдел на профсъюз на работещите. Експерти все пак не вярват, че в резултат на това ще бъдат загубени работни места и че за в бъдеще, например, касиерите ще могат да консултират клиентите и да им помагат. Такъв е случаят и във филиала на dm в квартал Бокенхайм във Франкфурт.
Касите на самообслужване бяха инсталирани там тази година, съобщава управителят на клона Майлс Гримър. До момента не е сменен нито един от 36-те служители. От dm изрично уточняват, че касите на самообслужване не означават, че фирмите ще съкращават персонал или ще намаляват работното време на служителите си, пояснява АРД.
Нормално,в НЕнормална дЪРЖАВА!
В Декатлон от колко години я има същата система? Обаче ако аз ще си премахвам защитата да ме забравят като клиент.