Вчера иху-миху, ама днес трябва да плащате - напомня на абитуриентите НАП
3335 зрелостници трябва да платят сами здравните си осигуровки през летните месеци
Завършилите средното си образование през 2024 година 3335 ученици от Бургаска област трябва да заплатят здравните си вноски за своя сметка до започване на работа или на учебната година във висшето учебно заведение, в което ще продължат своето обучение, напомнят от териториалната дирекция на НАП в Бургас.
Само за Община Бургас, това трябва да направят 2428 зрелостници. Сумата за внасяне за периода от завършване на средното и започване на висшето образование или работа по трудов договор е в размер на 37,32 лв. месечно.
Причината за това изискване е, че абитуриентите не попадат в нито една от категориите – ученици или студенти, поради което не отговарят на условията за здравно осигуряване за сметка на държавния бюджет, както и не упражняват трудова дейност, за която подлежат на здравно осигуряване на съответното основание по реда на Закона за здравното осигуряване. В тези случаи завършилите средно образование трябва да подадат декларация Образец 7 – за възникване на задължение за внасяне на здравноосигурителните вноски. Документът се подава до 25-о число на месеца, следващ месеца, през който е възникнало задължението за осигуряване. Това е и срокът за плащането на тези вноски, уточняват от приходното ведомство в морския град.
През летните месеци много студенти, обучаващи се в чужбина, се завръщат в Бургас и региона. За да ползват безплатни здравни услуги, те трябва да уредят здравноосигурителния си статус, като е необходимо да представят в офисите на НАП по постоянен адрес доказателствени документи. Такива документи са например: удостоверение или служебна бележка от университета, в който следват, диплома за завършено висше образование и др.
Тези документи трябва да са преведени от лицензирана фирма и се вземат предвид само ако в тях е посочен периодът на обучение. Документът се подава в териториалната дирекция или офис на НАП по постоянен адрес, за да се „изчистят“ задълженията на студента за здравноосигурителни вноски.
В рубриката „Здравно осигуряване“ на интернет страницата на Националната агенция за приходите е поместена и информацията за попълване и подаване на декларация Образец 7. Формулярът се подава в офис на НАП, по пощата с обратна разписка или чрез електронната услуга на приходната агенция „Приемане на декларация образец № 7 „Данни за възникване на задължение за внасяне на здравноосигурителни вноски“, достъпна с Персонален идентификационен код /ПИК/ или КЕП.
При допуснати повече от три неплатени здравноосигурителни вноски за последните три години, зрелостникът може да се окаже с прекъснати здравноосигурителни права и да няма достъп до безплатни здравни услуги, осигурени от Националната здравноосигурителна каса, напомнят още от НАП. За вноски, които не са направени в срок, се начислява законова лихва.
Справка за размера на дължимите здравноосигурителни вноски и лихвите към тях може да се направи чрез електронната услуга „Здравноосигурителен калкулатор", която е със свободен достъп в Е-портала на НАП. Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП .
Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 на цена по тарифата на съответния оператор. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Освен това системата дава данни и за всички месеци и години, за които не са платени задължителните здравноосигурителни вноски. Справката за здравноосигурителен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден. Информация за попълване и подаване на декларация Образец №7 и внасяне на здравните вноски може да се намери в You Tube канала на НАП, сайта на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700; +359 2 9859 6801 на цена по тарифата на телефонния оператор.
Мерси за напомнянето. Един ден ще сте в затоворя.