Строежът на жп връзка между Бургас и летището започва догодина
От понеделник започва изграждане на подлези и надлези, където трасето се пресича с автомобилния трафик - ул. „Одрин” и ул. „Димитър Димов”, каза кметът Димитър Николов
Железопътна връзка ще има скоро между Централната гара и Летище Бургас. Това стана ясно днес на работна среща между проектантите, представители на Общината и Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ), на която присъстваха и журналисти. Техническият проект е в процес на изпълнение, като на този етап е изработена само базовата рамка за това къде ще преминават трасето.
В рамките на проекта, който на този етап се готви, ще влиза подготовката за промяна на Подробния устройствен план, отчуждаване на земи, както и археологическо проучване. Предвижда се да бъдат изградени две нови гари и няколко спирки, като стойността на подготвителните дейности преди старта на същинската работа е в размер на 4 млн.лв. без ДДС, а прогнозната стойност на цялото изграждане на жп връзката ще е приблизително 103 млн.вл. без ДДС.
Всъщност за въпросната жп връзка се говори от най-малко 6 години. Концепцията доскоро беше само във фаза идея, но сега вече започват същинските дейности и е почти сигурно, че до края на годината техническия проект ще е готов, а строителството и ремонтите ще започнат до първото тримесечие на 2025 г. Очаква се транспортната свързаност на централната градска част на Бургас да се подобри, както и тази между кв. Сарафово и Летище Бургас. Това ще има положителен ефект и върху туризма.
„Удовлетворени сме от съвместната работа с НКЖИ на този етап, сега сме в последна фаза на техническия проект. Скоро Община Бургас ще започне работа по детайли, свързани с трасето, като началото на дейностите ще бъде свързано с няколко пресечни точки, където автомобилния трафик преминава върху релси. Такива са ул. „Одрин” и бул. „Димитър Димов”, като на тези места ще се изградят надлези. Надеждите ни са, че проектът ще се развие и в бъдеще ще има железопътна връзка между Бургас, летището и Слънчев бряг”, каза кметът Димитър Николов.
Дължината на цялото железопътно трасе, което сега влиза в рамките на проекта, е 11 километра, разкриха представители на проектантския екип, които присъстваха на работната среща. Ще се изградят две нови жп гари и две нови жп спирки. Гари ще има край Летище Бургас и до Солниците (където така или иначе преди години пак е имало такава). Спирки ще има в жк „Лазур” - в близост до стадиона и до УМБАЛ-Бургас - и в края на Морската градина, където е бариерата към солниците и паркинга.
Димитър Николов на няколко пъти натърти, че държи на няколко важни неща при изпълнението на проекта. „Трябва да се използват най-модерните технологии за обезшумяване и безопасност. Искаме този проект да издържи теста на времето и да се ползва дълги години от гражданите на Бургас. Това е още по-важно, тъй като въздухът тук е влажен и солен, което води до проблеми, свързани с корозия. Държим още и на дизайна на спирките. Например може да се помисли в посока в новата гара край Солниците да има наблюдателница за птиците в езерото. Ще предоставим сорс кодовете на нашите приложения за градска мобилност, за да може да знаят хората кога идва следващия влак. Двете системи искаме да са напълно съвместими, защото ние разглеждаме тази жп линия като вътрешноградски транспорт, част от интегрираната система”, каза още той.
От понеделник започва изграждането на автомобилния подлез на ул. „Одрин” и изграждането на надлез на ул. „Димитър Димов”.
Очаква се до края на настоящата година техническият проект да е напълно готови и всички детайли по него да са изгладени. Така през 2025 г. започва същинската част след избор на изпълнител, а в рамките на 3 до 4 години - тоест до 2028-2029 г. - в Бургас може да има железница, която да свързва града с Летището и тогава да се мисли за надграждането ѝ към Слънчев бряг.