Все по-голям процент от децата имат проблем с проговарянето, алармира детският психиатър д-р Сабина Стоянова
Голяма част от психичните разстройства при възрастните имат проявление и ранни характеристики още в детството
Детският психиатър д-р Сабина Стоянова е сред квалифицираните специалисти в Бургас, при когото все по-често родителите водят децата си с един и същ проблем – забавено проговаряне. „Причините за това явление през последните години са мултифакторни. Голямо отношение за забавеното говорно развитие има ранната употреба на екранни устройства от децата. Често те започват да ги употребяват още преди да навършат една годинка. Важно е също така, родителите да знаят и как правилно да развиват говорния апарат на децата, моторното развитие също е фактор. Истината е, че на децата трябва много да им се говори и те да виждат близките си как разговарят“, коментира д-р Стоянова.
Детския психиатър е специалистът, който диагностицира проблема и насочва родителите и децата към лечение и работа с логопед и психолог.
Д-р Сабина Стоянова приема пациенти в Медицински център „Д-р Стайков“ Бургас след предварително запазен час. Прегледите ще стартират от 24-ти януари (сряда). Час може да си запишете на тел.: 056 99 60 06 и 0892 99 60 06 или на място на регистратура. Лечебното заведение се намира на бул. Транспортна 33, точно до мол Бургас Плаза.
Д-р Стоянова е завършила медицина през 2011 година в Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ гр. Варна. През 2019 година придобива специалност Детска психиатрия. От 2012 до 2023 година работи в Център за психично здраве „Проф. д-р Иван Темков“ гр. Бургас.
Член на Български лекарски съюз, Българска асоциация по детско-юношеска психиатрия и свързаните професии, Българска психиатрична асоциация. Участвала е в редица национални и международни обучения, конгреси и конференции по специалността.
Преминала е група за личен опит, базови умения, специализирани умения в когнитивно-поведенческата парадигма, като продължава обучението си в група за супервизия. Консултира в рамките на базовата си професионална квалификация на различни видове емоционални, поведенчески и личностови разстройства, кризи, зависимости, разстройства в социалната адаптация, хранителни разстройства и др.
Д-р Стоянова има опит в диагностиката, оценката, лечението и проследяването на разстройства в детско-юношеска възраст, обхващащи целия спектър: генерализирани разстройства на развитието, хиперкинетични разстройства, умствена изостаналост, тикови разстройства, разстройства на храненето, юношески психотични разстройства, разстройства на настроението, тревожни разстройства и др.
„Обект на детската психиатрия са диагностика, лечение и превенция на психичните разстройства при деца и юноши.
Детската психиатрия има важна обществена значимост. Голяма част от психичните разстройства при възрастните имат проявление и ранни характеристики още в детството. Навременното им установяване, терапия и проследяване се свързва с превенция на социалната изолация, на злоупотребата с психоактивни вещества, риска от насилие. Голяма част от тях остават недиагностицирани и нелекувани, което е свързано с по-тежко протичане, усложнения, хронифициране и дезадаптация. Превенцията цели подобряване на функционирането и качеството на живот, както на детето, така и на цялото семейство.
Световната здравна организация (СЗО) дефинира здравето като състояние на пълно физическо, психическо и социално благополучие, а не просто като отсъствие на болест или недъг. По същата логика психичното здраве не може да се определя просто като отсъствие на психична болест, а като психологично благополучие (т.е. чувство, усещане за благополучие) и/или адекватна приспособимост, съобразена с обществено приетите стандарти на човешки отношения.
Психичното здраве има комплексен характер и в неговото развитие и случване участват биологични, психологически, образователни, възпитателни, социални, икономически и културални фактори. Това налага необходимостта от комплексен подход за неговото развитие и подобряване“, коментира д-р Стоянова.
В Медицински център „Д-р Стайков“ детският психиатър извършва диагностично-лечебни дейности, провежда консултации, кризисни интервенции , съветване на родителите, психообучение, назначаване и проследяване на медикаментозна терапия при необходимост, насочване към психотерапия, колаборация със системата на образованието и другите институции, работещи с деца, назначаване на допълнителни изследвания и консултации с оглед диференциално-диагностични съображения при предполагаема коморбидност с неврологично/соматично заболяване. При необходимост може да насочи деца и юноши за мултидисциплинарна психиатрична оценка в дневно или стационарно психиатрично отделение.
Ето какво разказа специалиста за практиката си до момента:
„В предучилищния период- 3-6 г.в. родителите инициират консултации по повод забавено или липсващо речево развитие, разстройства в психологичното развитие, несъответни за възрастта знания и умения, особености в поведението.
Все по-често родителите се обръщат за помощ към мен и преди децата им да са навършили 3-годишна възраст.
Генерализирани разстройства в развитието/разстройства от аутистичния спектър/- При част от децата първоначалното се развиват в рамките на очакваното и в даден момент – обикновено преди 2 г.в. започват да губят някои способности да проявяват повече интерес към предмети, отколкото към родителите и връстниците си. Наблюдава се дефицит в социо-комуникативната сфера, както и ограничаване в еднотипни, повтарящи се интереси и дейности.
Тези невроразвитийни разстройства често са смесени. Например, децата с аутизъм понякога имат и хиперактивност, импулсивност и аутизмът е съпроводен от изразен езиков дефицит, като отсъствие на проговаряне.
Хиперкинетичните разстройства се характеризират с ранно начало- обикновено в първите 5 години , като се наблюдава непостоянство при дейностите, които изискват активно участие, склонност към прехвърляне от една дейност към друга, без да се довърши докрай нито една от тях, както и прекомерна активност.
В ранната училищна възраст – между 6-11 години, са характерни обучителните затруднения, нарушение на активността и вниманието, тревожни и поведенчески нарушения, тикови разстройства.
В периода на юношеството се наблюдават все по често емоционално разстройства, самонараняващо се поведение, хранителни психотични разстройства“, разяснява д-р Стоянова.