Още от идното лято първият частен влак за Бургас ще ни свали от колите
Първият жп лиценз взе компанията “ПИМК Рейл Експрес"
Частен превозвач ще пътува по българските железопътни линии след 135 години естествен монопол на държавната БДЖ. Първият жп лиценз взе компанията “ПИМК Рейл Експрес”, съобщи Изпълнителна агенция “Железопътна администрация”. Фирмата има лиценз и за товарни превози от 2015 г, пише 24 часа.
До момента единствената компания, която вози пътници с влакове, е “БДЖ Пътнически превози”. Сега държавното дружество ще се бори за една от най-печелившите си линии - тази от София до Бургас, защото ПИМК стартира с частен влак по нея.
Подготовката за лиценза ни отне година, защото регулацията е много стриктна и консервативна. В момента работим по изваждането на втората част от документа - сертификат за безопасност, който дава реално право за започване на дейност, обясни Пенко Несторов, съсобственик на ПИМК, чието седалище е в Пловдив.
Получаването на сертификта ще отнеме около 6 месеца. Това означава, че първият частен влак може да тръгне в началото на идното лято. И въпреки че компанията има намерение да стартира по линията за Бургас, в основата на нейната стратегия не е да вземе пътниците на БДЖ, а да привлече хората, които в момента не използват влаковете, а пътуват с личните си автомоболи.
Наясно сме, че това ще бъде трудно. За да се качат тези хора на влак, трябва да им е чисто, удобно и уютно. Но нашата цел е да покажем, че пътуването не е по-лошо от това с кола, посочи Несторов.
ПИМК, която е сред топ 10 на най-големите транспортни компании в Европа, избира трасето София-Бургас, защото в момента то е единственото, което се модернизира. Това е линията, на която могат да се развиват по-високи скорости, от порядъка на до 160 км в час.
Заради това е избран и този участък, защото по него може пътникът да пристигне сравнително бързо от една точка до друга, добави той.
Шефът на компанията посочи, че има забавяне на ремонтните дейности на трасето Септември-София, което ще рефлектира и върху качеството на пътуването, въпреки че до 2024 г. трябвало да са готови всички трасета.
Ценово услугата ще бъде и по-скъпа, тъй като влаковете ще бъдат по-модерни и нови.
За сметка на това ще бъдем коренно различни като качество. С интернет във вагоните и всякакви екстри, както е на Запад, каза Несторов и добави, че ако говорим за конкуренция между двете компании, тя ще бъде по-скоро формална, и използва поговорката, че за всеки влак си има пътници.
Нека да има конкуренция, колкото повече, толкова по-добре. Така ще се привлече нов поток от хора, които досега са избягвали този тип транспорт, а и всеки може да прецени къде иска да пътува, казва още Несторов.
Той обясни, че все още не е решено какъв точно ще е подвижният състав. Работело се върху бизнес плана. В момента се изчисляват местата в частния влак според разстоянието и броя на пътниците, за да се вземе окончателно решение.
Като проблем за бързото развитие на частните влакове Несторов посочва остарялата инфраструктура, която се нуждае от спешна модернизация.
Основната дейност на ПИМК винаги е била транспорт. Започват преди 24 години с автомобилен. През 2016 г. преминават и към железопътен, като причината, поради която са се насочили натам, е, след като видели желанието на ЕС още преди 7-8 години да бъде намален шосейният трафик.
ЕК ясно демонстрира желанието на територията на Евросъюза голяма част от сухопътния транспорт да бъде пренасочен към железопътния”, казва Несторов.
Затова и се насочват към идеята с железопътния транспорт на пътници като естествено продължение на тяхното развитие.
Една немалка част от мотива затова е, че в момента България има най-слабо развит жп транспорт от всички страни. Искаме и у нас да бъде така като в Западна Европа - чисти, сигурни, бързи, надеждни, предвидими влакове, обяснява Несторов.
Именно това ги кара да разчупят модела от преди 20-30 години, защото казват, че буквално времето е спряло тук.
Винаги сме се старали, като правим нещо, да бъдем първи в него. Това е и голямата ни мотивация - да покажем, че във времето може да се развива и тук такъв транспорт, подобен на западните страни, добавя той.
2024 г. изтича договорът на държавата с БДЖ и може би нови играчи загряват
Появата на първия лицензиран пътнически превозвач - “ПИМК Рейл Експрес”, предизвика коментари в транспортните среди, тъй като в края на 2024 г. изтича договорът на БДЖ с държавата. Всяка година от 2009 г. насам компанията получава по над 170 млн. лв., защото осигурява обществена услуга.
Дали при процедурата, която трябва да бъде обявена следващата година, няма да се появят конкуренти на БДЖ?
Всичко зависи какви условия, които ще зададе държавата. Ако е за превоз на пътници по цялата жп мрежа, то БДЖ няма конкурент. Но ако бъдат обособени отделни маршрути е възможно да има кандидати. Според експерта Симеон Ананиев би било добре да се комбинират един атрактивен маршрут като София-Бургас или София-Варна, с участъци, които нямат пътници. Той доразвива тезата и за участие на общините в създаване на връзки - влак, автобус, метро.
За бившия министър на транспорта Петър Мутафчиев апетитни са новите влакове за над 2 млрд. лв., за които е обявена поръчка, но не приема като добра идеята техен собственик да е министерството на транспорта и то да ги отдава под наем на спечелилия процедурата за обществена услуга.