Домашните на учениците няма да се намаляват, учителите ще им дават и изследователски задачи
Децата ще имат една седмица повече да се подготвят за националното външно оценяване, каза министър Галин Цоков
Домашните на учениците няма да се намаляват. Учителите ще им дават и изследователски задачи. Това каза в „Тази сутрин“ по бТВ министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.
„Става въпрос за определени индивидуални или екипни задачи, които учениците да изпълняват след учебните часове. Учителите ще могат да дават и по-продължителни изследователски задачи, които да бъдат отработвани индивидуално или екипно. Продуктите, свързани с тези практически задачи, могат да бъдат оценявани от учителите и да бъде поставяна текуща оценка на всеки ученик индивидуално“, обясни той.
"Основните промени, които успяхме да подготвим за новата учебна година, са насочени в няколко посоки. Първо – свързани с графика на учебните часове и провеждането на държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване", посочи още министър Цоков.
"Успяхме да предложим разделяне на изпитите за националното външно оценяване след десети и седми клас и те да не са на една дата. Изместихме изпитите за седмокласниците една седмица по-късно. Това е в интерес и на учениците, и на учителите, защото по този начин децата ще имат една седмица повече да се подготвят, а директорите ще са по-спокойни при организирането на тези тежки изпити, защото логистиката е много трудна", добави той.
Със заповед на министъра на образованието ще има възможност за определяне на втора дата за НВО за ученици, които са в болница, карантинирани или има смърт в семейството.
„Това досега години наред не беше направено. Успяхме да намерим начин това да се случи през новата учебна година“, допълни Галин Цоков.
„Намаляваме минималния брой изпитвания по определен учебен предмет. По отношение на учебни дисциплини, които имат 4 и повече часа седмично хорариум в учебните програми. От 4 изпитвания ще станат три по математика и по български език. Не ограничаваме свободата и автономията на учителите. Това са минималните текущи оценки, а максималните зависи от стила на педагога. По-малко от три-четири изпитвания обаче трудно могат да оформят обективна оценка за ученика“, коментира той.
След като водещият го пита дали ще се бори с т.нар. феномен – качествено образование, концентрирано само в няколко гимназии, повечето от тях концентрирани в столицата, Пловдив, Варна и Бургас, проф. Цоков отговори, че затова ще се приеме нова наредба.
„Това са желани училища, даващи добра подготовка на учениците. Това, което правим, е Наредба за качеството в образователните институции, защото такава нямаше повече от пет години и липсваха тези индикатори, които да ни покажат какво е качествено образование. Тя ще ни покаже как в училища, където няма толкова високи успехи, как се движи прогрес, академичната кариера и доколко учителите успяват да добавят стойност в обучението, за да има личностно развитие и успех на съответните ученици“, добави той.
Не съм този министър, който ще подпише отпадане на понятието спасение от учебната програма, уверява Цоков.
„А ще върнете ли понятия като родина и отечество, които също ги няма? Това ни разказа проф. Атанас Семов“, каза пък Златимир Йочев.
„Разбира се. Дискусията за учебното съдържание ще продължава като ще търсим друг подход към тази нея“, отговори министърът.
Докато се наумуват, калинките кадруват.
Например редовно изследвахме мазетата на съседите за компоти и сладка, проверявахме редовно и терасите им за някоя забравена луканка за сушене, изследвахме и околните градини за сливи и череши, ей такива работи !