Глобяваме водачи на тротинетки не само за управление в центъра, но и за липса на екипировка
Административните наказания са между 30 лв. за велосипедист и 50 лв. за ИЕПС
Велосипедистите и водачите на електрическите тротинетки започнаха да създават все повече проблеми. Често ги засичаме несъобразителни водачи да препускат по пешеходните зони в центъра на града. Не са малко и пътните инциденти с тяхно участие. Всичко това наложи органите на реда да започнат мащабна акция, а първите нарушители вече са глобени. За последните два месеца 97 души са отнесли административно наказание за управление на велосипед или ИЕПС (индивидуални електрическите превозни средства) в забранените зони.
Флагман.бг разговаря със старши инспектор Петко Ружев – началник група „Охрана на обществения ред“ в сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ-Бургас.
- Старши инспектор Ружев, колко са глобените колоездачи и водачи на ИЕПС през последните два месеца?
- Последните данни, с които разполагам са: общо 97 са констатираните нарушения на велосипедисти и на водачи на ИЕПС (индивидуално електрическо превозно средство), като от тях са съставени 76 фиша на велосипедисти и 16 фиша за водачи на ИЕПС. Има съставени 4 административни акта за ИЕПС и 1 акт на велосипедист. Нарушенията предимно са движение в района на бул. „Алеко Богориди“ и ул. „Александровска“, които са основните пешеходни артерии в града. Тоест, те са забранени за велосипедисти и ел. тротинетки! Относно района на Морската градина, където има изградени велосипедни алеи, трябва да отбележи, че законът за движение по пътищата позволява те да се използват от водачите на ИЕПС. В случай, че няма велоалея и велосипедистите и водачите на ИЕПС имат ангажимент да се движат възможно най-вдясно по пътното платно. Единствено ограничение има за ИЕПС - те могат да се движат по пътища с разрешена скорост до 50км/ч. Тоест почти цялата мрежа на Бургас, тъй като ограниченията в града на повечето места са именно до 50 км/ч. На водачите на ИЕПС е забранено да развиват по-висока скорост от 25км/ч., но и в същото време им е разрешено да се движат по трасета, където максималната скорост е 50 км/ч. В тази връзка стартира и кампанията на Община Бургас във връзка с ограничаване на скоростта на ИЕПС (ВИЖ ТУК).
- Какви са глобите за тези, които решат да преминат с колелото/тротинетката си през центъра на града?
- За нарушите, които са с ИЕПС стойността на глобата е 50 лв., а за велосипедисти – 30 лв. Това са глоби по фиш и разбира се, ако водачът не е съгласен, му се съставя акт, но стойностите са същите. Засега усилията ни са съсредоточени към тези две улици, тъй като те са най-натоварени с пешеходци, деца и гости на града, поради тази причина струпването на толкова много хора и велосипедисти и ел. тротинетки е предпоставка за създаване на опасност за движението и за двете групи. Деца до 12-годишна възраст, които управляват велосипеди по централните улици на Бургас, не подлежат на глоба.
- Каква екипировка трябва да имат колоездачите и водачите на ел. тротинетки?
- Съгласно Закона, велосипедистът трябва да има устройство за излъчване на бяла или жълта светлина отпред и червен светлоотразител отзад на колелото. Същото е и за тротинетките. Те трябва да бъдат оборудвани отпред с бяла или жълта светлина, а отзад – червена. Съответно водачът на велосипеда извън населените места и в тъмната част на денонощието или при намалена видимост трябва задължително да бъде със светлоотразителна жилетка. Водачът на ИЕПС пък е длъжен да е с включена светлина и освен това ако е до 18 години да бъде оборудван с каска. Не трябва да държи кормилото с една ръка, да развива скорост не по-висока от 25 км/ч. , да не превозва други лица, да се движи в улици с пътен знак Г13 – това е пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници (бус лентата- б.а.)
- Ако липсва част от екипировката подлежат ли на санкция велосипедистите или водачите на ИЕПС?
- Ако липсва част от оборудването глобите са от 20 до 30 лв. За тротинетките е 50 лв.
- Колко опасен за движенията по пътищата може да бъде пиян велосипедист или водач на тротинетка?
- Законът не предвижда наказание за велосипедисти, които са употребили алкохол. Водачите на тротинетки обаче попадат в тези членове на закона, в които са фиксирани моторните превозни средства, тъй като те са участници в движението. Те подлежат само на административно наказание, но няма ка да бъдат лишаване или преследвани по наказателна отговорност. За тях важи същата норма като при шофьорите на МПС - над 0,5 промила следва глоба.
Факт е, че произшествията с електрически тротинетки започват да зачестяват. Ето някои от най-фрапантните случаи, за които Флагман.бг писа:
5-годишно дете падна тежко от тротинетка в Морската градина
Младеж с тротинетка с пукнато ребро след удар в кола
Бизнесмен почина след катастрофа с тротинетка
Право из града да имат да се разхождат само псета и двукраки говеда.
Тогаз няма да има пострадали, а само нахапани...
Така да се решават всички градски проблеми - със ЗАБРАНИ и ОГРАНИЧЕНИЯ!!!
Между другото, редовно виждам скимтящи и ревящи паднали лайненца и не искам да чуя дума за молби, съжаления, сълзи, сополи, събиране на средства и т.н. когато си строшат кратуните, което неминуемо се случва и ще продължава да се случва!
А до летния театър са подредени сума ти други превозни средства за наемане и каране из градината!
Правилата се увеличават ,за да има постъпления в бюджета и увеличение на заплатите.
Съветвам всички да спазват правилата и нито лев за глаби !! Ей там "столичаните" да плащат .
Пак недомислени работи. Важното е да се събират пари, които не се знае къде отиват.