Железничарите „подариха“ 25 млн. лв. на държавата
Профсъюзите се съгласиха да преподпишат стария трудов договор, похвали се министърът на транспорта Ивайло Московски
Синдикатите в БДЖ се предадоха предварително и отстъпиха 25 млн. лв. на държавата с отказа си да се пише нов колективен трудов договор. Това стана ясно днес след поредния кръг от преговори при премиера Бойко Борисов, водени от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Профсъюзите се съгласиха да преподпишат стария трудов договор, което годишно ще спестява до 25 млн. лв. на държавата. Не стана ясно обаче какво е повлияло на синдикатите - непреклонността на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков, отказа и един лев на железниците без реформи, или са получили други отстъпки от страна на правителството, за които не се говори официално.
Министерството на транспорта на свой ред, призна, че част от влаковете в списъка от 182 губещи линии на железницата ще бъдат спрени. По-рано от институцията отричаха информацията да е вярна. „Синдикатите са категорично против съкращението на жп линии без конкретни разчети как това ще се отрази на намалението на персонала“, заяви председателят на КНСБ Пламен Димитров (на третата снимка), цитиран от БНР. Той призна, че едва късно снощи, след края на работния ден, синдикатите са получили от ръководството на БДЖ същия списък с влакове. Предварителна и първоначална заявка за разговори била за това, къде и как да бъдат оптимизирани евентуално влаковете. „Тази заявка за нас е изключително тежка и не мисля, че това е поносимо“, каза Пламен Димитров.
Ресорният министър Ивайло Московски заяви, че предстои да се изяснява колко от линиите в списъка реално ще спрат да функционират. „Все още е една доста сурова информация, коментира се, обсъжда се, правят се анализи, чакат се становища съответно и от общини, и от региони, и от автомобилна администрация, за да може да се напасне всяко такова действие с компенсаторно - било то алтернативен транспорт, автомобилен, или съответно общините да изкажат своето мнение“, каза Московски.
Московски преповтори тезата си, че железниците са в технически фалит, а по думите на председателя на управителния съвет на БДЖ Владимир Владимиров за първите девет месеца на годината компанията е на загуба. Владимиров каза, че целта била поне до края на 2012 г. секторът да не бъде губещ. „При БДЖ има неплатежоспособност плюс оперативна загуба. Нашата цел е 2012 година да не сме на оперативна загуба. Старите задължения - това е една от схемите, оптимизиране графика на влаковете, оптимизиране на всички дейности да доведат до освобождаване на паричен ресурс, това, което иска и господин Дянков фактически, продажба на скрап и с този ресурс да погасяваме задължения към банките“, каза Владимиров.
Министър Московски каза, че на този етап 25-те мотриси на "Сименс" не са поискани обратно от компанията-производител.