Половин милион съкратени работни места може да са само началото
ChatGPT може да пожъне това, което Zoom пося преди време
През април 2020 г. около половината от света беше блокиран заради коронавируса, а уебсайтът за видео стрийминг Vimeo се бореше с „безпрецедентно“ търсене, насочвайки инвестиции към клиентска поддръжка и техническа инфраструктура, както и беше домакин на виртуални обяди за новонаетите си служители. Три години по-късно приходите на компанията спадат, цената на акциите ѝ се е сринала с 93%, откакто фирмата стана публична, а сега текат и съкращения на служители. Vimeo не е единствената, пише Лионел Лорен за Bloomberg.
От октомври насам бяха обявени повече от 500 хил. съкращения на работни места по целия свят, доминирани от фирми предимно с офис служители (т. нар. "бели якички") като Vimeo. Това, което започна с вълна от съкращения сред технологичните гиганти, се разпространява. Консултантски компании като McKinsey и KPMG подхождат по същия начин. Гиганти като FedEx и Boeing се разделят с представители на средния си мениджмънт и с „бюрокрацията“, а банки като Credit Suisse Group вече са в миналото, предава investor.bg.
Някой може да каже, че това е животът в една нормална икономика. Тъй като всичко се връща към реалността отпреди пандемията, от часовете, прекарани в гледане на онлайн видео през придобиванията на компании до лихвените проценти, едва ли е изненадващо, че компаниите се опитват да се преструктурират. Наскоро главният изпълнителен директор на Vimeo Анджали Суд коментира пред Forbes, че сега компанията иска да се фокусира върху корпоративните клиенти.
Съкращенията по сектори през последните месеци обхващат предимно работата на белите якички. Графика: Bloomberg Съкращенията по сектори през последните месеци обхващат предимно работата на белите якички.
Но това е в ярък контраст с търсенето на работни места за "сини якички" (служители, които извършват физическа работа), където намаляващото предлагане на по-възрастни работници поддържа пазара на труда затегнат. А това със сигурност е обратното на онова, което можеше да се очаква в епохата на Zoom, когато, оборудвани със слушалки и клавиатури, елитите, които можеха да работят дистанционно, бяха настроени да оставят по-малко дигитално грамотните на заден план. Това, което се случва в момента, е „рецесия" на белите якички – нивата на безработица за професионалистите в САЩ все още са нисък едноцифрен процент, но Zoom-ократите сега изглежда са първи на опашката, когато брадвата се завърта.
Въпросът сега е дали това е временен феномен или е нещо, което ще се задържи дългосрочно. Пълната рецесия може да разпредели болката по-равномерно. Въпреки това, предвид разочароващите скорошни тенденции в производителността и накъде се насочват тенденциите в автоматизацията в ерата на ChatGPT, има реален шанс това да е само началото.
Безработицата сред белите якички в САЩ нарасна през последната година. Графика: Bloomberg Безработицата сред белите якички в САЩ нарасна през последната година.
Макар че несъмнено имаше животоспасяващ преход към дигитална и дистанционна работа по време на Covid-19, тенденциите в производителността се върнаха към тези отпреди пандемията или малко под тях, сочи публикация от ноември, чийто съавтор е Никълъс Блум от Станфордския университет.
Документ на Международния валутен фонд, публикуван миналия месец, предполага, че пандемичната дигитализация е довела до голямо наваксване в насочването към основни технологии, но не и до тласък на инвестициите в нещо по-революционно. Страни като дигитално изостаналата Португалия се радват на ръст на дигиталната заетост, но технологично развити държави като Дания не са имали устойчиво увеличение.
И макар че може да се очаква скок на работната квалификация в един по-свързан свят, документът на МВФ не открива доказателства за повишено търсене на дигитални умения. Това е в съчетание с проучване от миналата година, което идентифицира доказателства за „понижаване на уменията“, а не за повишаването им, тъй като работодателите са намалили изискванията си за работа, за да се справят с кризата с предлагането на работна ръка.
Дигиталната треска по време на Covid-19 създаде поток от краткосрочни бизнес възможности, които изглеждаха твърде добри, за да бъдат отхвърлени, но след пандемията отслабнаха. Следователно консултантите, които изнасят лекции на главните изпълнителни директори за проузводителността, също трябва да намалеят, донякъде за огорчение на дигиталните номади, които си представяха, че ще имат офиси на плажа.
Общата производителност на работник във Великобритания се завръща към тенденциите преди пандемията. Графика: Bloomberg Общата производителност на работник във Великобритания се завръща към тенденциите преди пандемията. Графика: Bloomberg
За разлика от бума на производителността, наблюдаван през 90-те години на миналия век – епохата на пейджърите, текстовите съобщения и dial-up модемите – епохата на Zoom досега носеше постепенно нарастване. „Наистина не виждаме голям ръст в производителността“, споделя икономистът на Nomura International Джордж Моран.
Но това, което Zoom пося, ChatGPT може да пожъне. След въвеждането на повече работни места онлайн, без съответния скок в уменията или инвестиции в иновации за продуктивност, съществува риск работата на белите якички да стане по-уязвима от проблеми, отколкото беше преди. Без да навлизаме в антиутопични визии за излизането извън контрол на изкуствения интелект, един свят, в който все повече когнитивни задачи могат да бъдат автоматизирани, е от съществено значение за офисите (дистанционни или други). Попитайте ChatGPT за съвет относно поправянето на спукана водопроводна тръба, а отговорът вероятно ще е: „Най-добре е да се свържете с лицензиран водопроводчик, който може да ви помогне с ремонта“.
Нищо чудно, че новите главни изпълнителни директори са развълнувани от изкуствения интелект (ИИ). Лидерът на Vimeo наскоро каза на анализатори, че ИИ може автоматично да изпълнява когнитивни и творчески задачи, като например да създава видеоклипове за клиенти. Освен това добави, че генеративният изкуствен интелект е област, която компанията разглежда.
„Всеки месец има стотици нови обяви за работа, в които се споменава генеративен изкуствен интелект“, каза наскоро главният икономист на ZipRecruiter Джулия Полак пред Wall Street Journal.
Независимо дали самата технология си заслужава цялата еуфория, това изглежда като поредното нещо, което ще накара служителите да треперят на диваните си.