×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • От днес настъпват промени в маршрута на автобусна линия №6
  • Ден на траур в Турция, жертвите на пожара в хотела станаха 76
  • Тръмп налага мита на ЕС, облага стоките от Китай с 10% от 1 февруари
  • Словашкият премиер Фицо се размина с вот на доверие
  • Вече 22 щата обжалват указа на Тръмп, ограничаващ правото на американско гражданство по рождение
  • Япония търси бърза среща на премиера Ишиба с президента на САЩ Доналд Тръмп
  • Франция издаде заповед за арест на Башар Асад
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пишете ми 6 или мама ще стреля


Пишете ми 6 или мама ще стреля
За завишените резултати принос има и некачественото преподаване - на учителя не му се занимава, претупва уроците, оставя учениците си да играят на телефоните си в час
09 Март 2023, Четвъртък, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Под родителски натиск и след пандемичното снизхождение учители пишат нереално високи оценки

Темата за санкциите на учениците, нашумяла заради писмото на шефа на РУО-София с указания как да се налагат наказания в училище, заглъхна на принципа "всяко чудо за три дни". В суматохата минимално внимание получи и друг проблем - натискът на родителите да се пишат по-високи оценки на децата им, който на немалко места води до изкуствено надуване на успеха. Реални ли са оценките на учениците? Защо има пълни отличници в клас, които след това изкарват по-ниски резултати на националното външно оценяване? Един експеримент на училищен директор хвърля известна светлина. 

Една единица надолу

Директорът на 51-о училище в столицата Асен Александров решава обективно да провери нивото на учениците си. Той пуска т.нар. "директорско оценяване" на избрани от него класове - по математика за учениците в 6 клас и по български език и литература за тези в 11 клас, за да види какви са действителните постижения на възпитаниците му. Изненадата му се оказва огромна - въпреки че задачите за извънредното оценяване са били от общообразователната подготовка, т.е. от учебниците, резултатите на всички деца са били минимум с една единица по-ниски от оценките им в клас.

"Установих сериозно понижени резултати. Специално по математика за мен това е доказателство, че частните уроци повече вредят, отколкото помагат", смята Александров. По думите му децата, които ходят на уроци по математика, по правило не внимават по време на учебните часове и не могат да решават самостоятелно задачи. "На уроците задачите се решават групово, дори да видиш как се решава една задача и да я разбереш, не я ли решиш сам, не ти ли мине през ръцете, не става", казва той. Александров обаче признава и другия набиващ се на очи извод - че учителите чисто и просто поставят по-високи оценки на учениците. Защо? Огромният родителски натиск е едно от обясненията. 

"Не ми се живее от една седмица, кой ли не се обажда за промяна на дадена оценка. Ако уговаряш катаджия, това е корупция. А ако уговаряш учител да пише по-висока оценка на детето ти, това какво е?! Пак е същото", възкликна Александров на дискусия във вече разпуснатия парламент, проведена в края на януари - точно на финала на първия учебен срок, когато течеше голямото оформяне и поставяне на срочни оценки. Според него положението е сходно и в останалите училища - почти навсякъде действителните оценки на учениците са с една единица по-ниски от получените в дневниците им.

Никой не си признава

Малцина обаче са директорите, които публично признават подобен проблем. "Не мисля, че имаме надписани оценки. Учителите ни са много старателни", казва директор на училище в Бургас, пожелала анонимност, макар да признава, че има натиск от родители. "Може би само в началния етап децата се поощряват повече, но не бива от малки да им режем крилете. Ние трябва да им бъдем поддръжници, а не съдници", казва тя.

"Може би в 5 и 6 клас учениците се щадят една идея повече, както и в 11 и 12 клас", казва и учителят Иван Петров, възпитаник на програма "Нов път в преподаването" на "Заедно в час" и учител в ЧСУ "Роналд Лаудер" в София. Той споделя, че понякога може да постави оценка върху една или две задачи само, дори и да са по-лесни, стига да види, че ученикът е схванал добре даден урок. После обаче, при формиране на срочната му оценка с него се провежда разговор, в който му се обяснява, че оценките, в зависимост от това върху какво са поставени, имат различна тежест и затова не е редно да се оценява средноаритметично.

Зависи и какви критерии се поставят пред оценяването. "Според мен е важно да имаме предвид какво точно оценяваме и колко взискателни са ни критериите, когато например ученици работят по групи или създават презентация. Ако се гледат само предметните знания, е съвсем различно", казва учителят. Според него недостатък на системата ни е това, че не се оценява напредъкът на децата, а доколко са усвоили дадена тема, след което се преминава към следващата. "Ако пиша четворка за края на годината на ученик, родителите често обръщат внимание, че има училища, в които се пишат лесно оценки. На оценяването се гледа като на финален акт, а то не е. Моята цел е децата да се чувстват спокойни и да са уверени, че напредват, а не дали ще постигнат 60 или 90 т. на външното оценяване", казва той.

"По време на ковид пандемията бяхме по-толерантни в изискванията си. Прави ми впечатление, че това остана като възможност и след пандемията", коментира председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов. По думите му въздействието на родителите на моменти е неприлично голямо - особено в 7 и 12 клас, когато всички искат само шестици. "Обективността на учителите, които са по-човеколюбиви и отстъпчиви, е силно затруднена от постоянните родителски обаждания, нетърпимо е понякога, макар че има и такива, при които подобни мурафети не минават", казва той. Стаматов е опитвал да парира родителски амбиции с въпроса: "Бихте ли искали детето ви с тази подарена шестица да ви лекува след време?". В случая се усеща приземяване, но само временно. "Точно при моето дете ли ?!", измъквали се родители.

Когато всички са отличници

За завишените резултати принос има и некачественото преподаване - на учителя не му се занимава, претупва уроците, оставя учениците си да играят на телефоните си в час и съответно не поставя сериозни изисквания към тях. Макар и не масови, подобни случаи съществуват - шестица да се поставя дори за един-единствен отговорен въпрос, който вече е получил отговора си по време на учебен час от друг ученик. Написаното домашно или попълнената учебна тетрадка определно заслужават поощрение, но вероятно не редовно под форма на шестица в дневника. Понякога обаче учителите използват този похват, за да успеят да отговорят на нормативната уредба учениците да получат определен брой оценки за срок - от писмени, устни изпитвания, проекти, класни и т.н. Да не пропускаме и отношението към един учител, чиито ученици имат само тройки и четворки, и друг, пишещ отлични оценки на възпитаниците си. "Много обичаме часа по география - правим каквото си искаме, на контролни преписваме и накрая почти всички имаме шестици", споделя шестокласник от столично училище. 

Наредбата за оценяването ясно описва кога се поставя оценка 6 - когато ученикът постига напълно очакваните резултати от учебните програми, няма пропуски в знанията и уменията, усвоил е всички нови понятия, които използва правилно, притежава необходимите компетентности и може да ги прилага самостоятелно при решаване на учебни задачи в различни ситуации и т.н., и т.н. "Отличен значи от-личен, някой, който се отличава от останалите", казва Александров. Ясно е, че когато всички са отличници, в действителност никой от тях не е. Шестицата може да успокоява временно детето и неговия родител, но в дългосрочен план прави лоша услуга и на двамата.

"И при нас има предмети, по които учениците от горе до долу са с шестици. Никой не може да ме убеди, че това са реалните оценки", признава друг училищен директор от София. Случвало му се е и да замества колега, при когото учениците са получавали само петици и шестици. "Когато дам входно ниво, се оказва, че повечето са за двойка", разказва той.

Ска́ла за всеки от сърце

Вина за различното оценяване може да се търси и в скалата за оценяване, която е различна за различните училища, а освен това се различава от тази на изпитите. "Известно време пишехме тройка при 60% верни отговори, но родителите изпищяха заради ниските оценки. Така се получаваше, че после на матурите учениците изкарваха по-високи резултати, тъй като при тях минимумът за тройка до м.г. бе само 23 точки (вече е 30 т. - бел. ред.). В момента използваме скала, при която тройка се пише при над 50% изпълнени задачи", казва учителка. Тя споделя, че понякога даден ученик не е за четворка, но не е и за петица. В дневника обаче трябва да се напише една от двете. Иван Петров също не е голям привърженик на шестобалната система, тъй като при нея трудно се вижда напредък от едно контролно до следващо - дали ученик е постигнал 50% или 70%, в дневника оценката му все ще е четворка. Затова той оценява възпитаниците си в проценти.

Природните науки - последна дупка на кавала

"В 7 клас всичко е български и математика. Друго няма. Покрай изпитите по тези предмети забравяме какво учим и дали сме научили нещо. Децата се научават само да закръглят верните отговори", споделя преподавател. Няма и изгледи тя да се промени, имайки предвид, че по останалите учебни предмети външни оценявания няма, т.е. никой реално не проверява какво са научили учениците по физика, химия, география и др. Ако ученикът не избере да кандидатства с география например, може никога до края на 12 клас да не му се наложи да държи изпит по този предмет. Съответно и учителят му няма никога да бъде проверен как точно преподава материала. Тогава защо да се главоболи с ниски оценки, след като може спокойно да пише на всички с една, че и две единици, повече? Нима заплатата му ще е по-различна от тази на колегата му по химия например, който преподава съвестно и изпитва стриктно, съответно поставя по-ниски, но реални оценки? "Безумен е натискът от някои родители, но за този, за който се поддаде. При мен не минават такива", казва учител по "Човекът и природата" в 6 клас. По думите му повечето негови колеги от старата школа не правят компромиси нито с дисциплината, нито с изпитванията и поставянето на оценки. И той обаче познава такива, които пишат от горе до долу само петици и шестици.

Решения

"Сложен е въпросът, трудно ще постигнем унифицирана система за оценка във всички училища. Но си мисля, че трябва да държим нивото високо, а учениците да се адаптират към него. Така макар и по-ниски, резултатите им ще са обективни и ще имат реална самооценка. В противен случай те свикват с високите оценки и са с нагласата да получават все такива, което не е реално", казва софийският директор, който споделя, че в някои държави и школи дори обмислят 70% праг за тройка. Според него следва да се помисли и за равно третиране на учениците в профилираните и професионалните гимназии, при които прагът за тройка при втората матура е различен (изпитите по теория и практика на професия се считат за взети при 50% успеваемост, а не при 30% като при матурата по профилиращ предмет).

Според Стаматов е време да се преразгледа наредбата за оценяването, тъй като след пандемията ситуацията е коренно различна. "Не бива системата за оценяване да е различна в различните училища и шестицата в малко училище в провинцията да е с различно съдържание от тази в голямо софийско. Не е нужно централизиране, но ни трябва национално изговаряне на въпросите и яснота при критериите", казва той.

"Проблемите на оценяването в клас логично следват (или произлизат) от националното външно оценяване, което все още мери какво са наизустили учениците, а не какви компетентности са придобили. Колкото и да се опитва да е разчупен, учителят, оосбено в края на 4, 7 и 10 и 12 клас, трябва да преподава и оценява по начин, строго насочен към подготовката за стандартизираните тестове, а те не отразяват компетентностния подход", казва Петров. Това е така, защото засега НВО-то е единственият обективен измерител на резултатите на учениците, а и на учителите, които обаче не мерят прогреса на учениците в различните образователни етапи, а представят моментна снимка на знанията им. Да оцени ефекта и напредъка от обучението им, се разчита на новата методика за оценка на добавената стойност на училищата. Очаква се тя да отчита богат набор от фактори - от семейното положение и образователния статус на родителите до това дали учениците ходят на частни уроци и колко от тях са от уязвимите групи, за да може действително да измери реалния напредък на децата в зависимост от различната среда, в която се намират. Според някои тя би била адекватен показател и за усилията на учителите и доколко поставените от тях оценки са реални. Според други обаче отново има опасност учителите нарочно да завишават леко оценките - именно за да се изкачат напред в методиката.

Източник: Вестник СЕГА


В категории: Просвета


Днес имен ден празнуват...
Днес имен ден празнуват... 22/01/2025, Сряда 08:40 0
бТВ го оставиха без пари
бТВ го оставиха без пари 22/01/2025, Сряда 08:30 0
Ето прогнозата за времето
Ето прогнозата за времето 22/01/2025, Сряда 07:30 0
Флагман.БГ Забравете за падане на визите от САЩ Забравете за падане на визите от САЩ 22/01/2025, Сряда 07:22 2
Флагман.БГ Силно земетресение до България Силно земетресение до България 22/01/2025, Сряда 07:10 0
Флагман.БГ Нов млад "лъв" е луд по нея? Нов млад "лъв" е луд по нея? 21/01/2025, Вторник 21:58 1
12
Коментара по темата
12.
###
10.03.2023 22:49:29
0
1
Не всички учители пишат надути оценки, не може всички да се поставят под общ знаменател. Има качествени учители, чиито ученици защитават оценяването си и на НВО- то. За останалите ще кажа, че просто не са за учители.
11.
До 10
10.03.2023 09:55:54
3
9
Адмирации! Много точно им посочвате къде им е проблема! Жалко е, но училищата са пълни с имбецили, които имат претенции да са най-уважавани в обществото без да имат компетенция за преподавател! И да, скучни са! И да злобни са! И да, те са проблемът!
10.
@@@
10.03.2023 09:36:50
3
7
Не само децата са виновни. Най-важният фактор е учителя. Учениците не внимават ,когато учителя няма с какво да ги заинтригува. Не може учител да раздаде разпечатка на анализ на произведение и да каже на учениците да си го прочетат, а той да стои и гледа през прозореца. Грешка е ,че икономисти станаха математици ,ветеринарни лекари учители по биология, славянска филология по български език, те са подготвени за други сфери, но не и за учители. Така ,че търсете проблема във Вас горе, които правите програмите ,назначавате неподготвени учители. Ако се направи една анкета ще се установи, защо децата обичат едни предмети, а други не.Просто няма кой да каже ,че "царят е гол“.
9.
XX
10.03.2023 08:32:05
1
5
Плащаха ми от ПИБ. Големи пари направих.
8.
?
10.03.2023 08:17:58
4
11
Продължавайте да вдигате заплатите на учителите! Само така !
7.
...
10.03.2023 08:12:01
5
13
Оплакват се точно тези, които са виновни за разсипаното образование! Всеки учител Е виновен за това, което се случва! Частните уроци ги правите ВИЕ, защото тенденциозно и методично унищожавате желанието на децата да учат! родителите имат задължение да спасят децата си от ноктите на тези нискокачествени човешки същества! Резултата го виждаме всички! Единственото, от което се интересуват са парите! За пари жертват децата!
6.
ТБС
10.03.2023 01:56:35
6
20
Баси тъпия директор с едностранчиво и немеродавно мнение. Не всички ходят на уроци, не всички уроци са групови, не всички учители вдигат оценка. Ама нещо да каже за малоумните учебници, пълни с правописния, пунктуационни и фактологични грешки? Още от детската градина децата мразят училището и огромна част от родителите са наясс, че това образование произвежда функционално неграмотни. Убеден съм, че и директорът е такъв.
5.
XX
09.03.2023 23:12:20
8
1
A kaji sq v koq banka Darjavna sigurnos sa mi pla6tali

Daje i horata po imenno iskam da znam koi sa bili sa ma nazna4ili
4.
един
09.03.2023 23:03:00
14
5
Шестобалната система не еобективен мерител на знания и качестово. При популярнта десетична система е добре и оценките на учениците да са от 1 до 10.
3.
ХХ
09.03.2023 22:28:38
6
27
Аз имах само тройки и двойки в училище, защото бях затъпял от много злобарки. За нищо не ставах и ме взеха сътрудник на Държавна сигурност.
2.
Препатил
09.03.2023 22:27:59
4
38
Всичкото тъпанар в тая държава - отличник!
1.
ХХ
09.03.2023 22:19:44
8
38
Пишете на всички 6ци! ЕС обича поощряването, особено на про'с'таците.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Днес имен ден празнуват... Днес имен ден празнуват... Могат да почерпят всички казващи се Анастас бТВ го оставиха без пари бТВ го оставиха без пари Това не е първият случай, в който Кадиев отправя критики към шоуто, като само преди дни намекна, че предаването трябва да бъде свалено от ефир Ето прогнозата за времето Ето прогнозата за времето Облачността остава значителна, следобед започва разкъсване   Полицаи заклещиха черен Голф на бул.“Христо Ботев“ в Бургас Полицаи заклещиха черен Голф на бул.“Христо Ботев“ в Бургас Млад шофьор е употребил алкохол, показа теста с дрегер Силно земетресение до България Силно земетресение до България Сериозното природно бедствие се случи в Турция Разтърсващи подробности за ареста на шеф в СДВР Разтърсващи подробности за ареста на шеф в СДВР Твърди се, че Йотко Андреев е създал схема за прибиране на 400-600 лева от желаещи да останат в България Измамен пенсионер платил 50 000 лева за жилище, продадено от строителя Измамен пенсионер платил 50 000 лева за жилище, продадено от строителя Оказва се, че има още потърпевши Недялко видя ченгета в жк. "Меден рудник" и се притесни, защото ... Недялко видя ченгета в жк. "Меден рудник" и се притесни, защото ... 34-годишният бургазлия прекара нощта в ареста, спипаха го с пико и мара по улиците на най-големия жилищен комплекс по морето  Извънредно! Шеф от НСО пострада при катастрофа в София Извънредно! Шеф от НСО пострада при катастрофа в София  Сблъсъкът се е случил на пътния възел „Бояна“ и Околовръстен път Тежка атака по Стойчо Младенов Тежка атака по Стойчо Младенов Ето какво твърди бивш "червен" ръководител
Турция е в траур! Много деца починаха при фаталния пожар в Карталкая Турция е в траур! Много деца починаха при фаталния пожар в Карталкая Цяло семейство с 14 деца е загинало в огнения ужас Хванаха лодки за мигранти на ГКПП "Лесово", декларирани като дюшеци Хванаха лодки за мигранти на ГКПП "Лесово", декларирани като дюшеци Те са били скити в румънски камион, влизащ у нас от Турция Забравете за падане на визите от САЩ Забравете за падане на визите от САЩ За това сме виновни самите ние. Падането на визите за румънците беше резултат от добре организирана и целенасочена кампания на Румъния, коментира Керемедчиев Нов млад "лъв" е луд по нея? Нов млад "лъв" е луд по нея? Деми Мур е сексимвол на киното, пак я свързват с млад любим 76 са вече жертвите на пожара в турския курорт Карталкая 76 са вече жертвите на пожара в турския курорт Карталкая Ранените са 51 През 2019 тя бе елегантна първа дама, а сега налага волята си През 2019 тя бе елегантна първа дама, а сега налага волята си Сега вече Мелания е строга и решителна Дама до съпруга си, решителен и напорист лидер на "Революцията на здравия разум" Зелените ревнаха срещу Тръмп, тръбят за климатичен геноцид и вещаят катастрофални последици Зелените ревнаха срещу Тръмп, тръбят за климатичен геноцид и вещаят катастрофални последици  Има ли опасност от ускоряване на глобалното затопляне, след като САЩ напусна пак  Парижкото споразумение за климата Медведев с тежки думи за САЩ Медведев с тежки думи за САЩ Той наблегна върху партньорството между Русия и Китай Асен Генов: Тръмп слага край на розовия фашизъм и начало на кафявия, но бръкна в джоба на европейците Асен Генов: Тръмп слага край на розовия фашизъм и начало на кафявия, но бръкна в джоба на европейците Заедно с Тони Николов той коментира речта на новият US президент и коментара на френският военен министър, че тя е ритник в задника на Европа Каза "не" на руснаци Каза "не" на руснаци Погба не иска да играе в отбор от Русия
Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Визите за САЩ едва ли ще паднат при мандата на Тръмп Виц на деня Виц на деня След като почистих телефона си със спирт, той се включи сами поиска и мезе Виц на деня Виц на деня Нови коли карат само тези, които нямат пари да поддържат стари Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не си истински българин, ако покрай спагетите болонезе не хапнеш и две филии хляб.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори