Само във Флагман: Иван Дашев говори за „Жанет“, бизнес средата в Несебър и местната власт
Несебърлии са доказали, че са мъдри хора, с идеи и възможности. Убеден съм, че по-добрите години за общината предстоят, казва Иван Дашев
Иван Дашев е съдружник в най-голямата българска фирма за търговия на едро и дребно с хранителни продукти и напитки в Бургаска област – „Жанет“. Компанията стартира като малка семейна фирма преди 30 години в Несебър. Днес е абсолютен лидер в бранша със стотици служители и хиляди клиенти. От 2017 г. хипермаркет „Жанет“ работи и в Свиленград.
- Г-н Дашев, от седмици в Несебър се говори, че вие ще бъдете кандидат за кмет. Изненадахме се, защото винаги сте бил в страни от политиката и публичността, дори в Гугъл не открихме ваша снимка… Има ли партия, с която сте обвързал вашата бъдеща кандидатура?
- Аз съм от Несебър. Заедно със семейството ми живеем и работим тук. Всеки ден сме сред хората - те ни познават и ние познаваме тях. В този смисъл, за да бъдеш разпознаваем в община като нашата, няма нужда от снимка в Гугъл, социална медия или нещо друго.
Що се отнася до партиите, никога не съм бил член на една или друга. През годините е имало интерес към нашата фамилия, но сте права, че винаги сме били встрани от политиката. Като повечето граждани, само сме наблюдавали процесите в местната власт. Компанията ни е семейна и фокусът ни основно е бил там.
Вече се вижда, че в Несебър има настроения за промяна, затова и тръгват приказки за различни кандидати. Все още не съм взел такова решение. Това е сериозен и задължаващ акт, на който човек трябва да се отдаде изцяло.
Към следващия кмет ще има големи очаквания, защото започнахме да изоставаме в развитието, в сравнение с други морски общини.
- От думите ви разбирам, че не сте доволен от управлението на Община Несебър?
- Винаги хората изискват повече от управляващите. Така и трябва. В интерес на истината в общинската администрация работят много отговорни хора, добри специалисти.
В нашия регион се разчита предимно на туризма и затова смятам, че е вредно да се акцентира на негативното. Това може да донесе кратки дивиденти на някого, но носи неприятни последствия за всички местни жители и бизнес.
Трябва с по-малко приказки и повече работа да се търсят начини за изграждане на по-добра инфраструктура, за привличане на повече туристи, за нови възможности за целогодишна заетост, за по-лесен достъп до качествено здравеопазване, за добра бизнес среда и т.н.
- Какво означава, че Несебър изостава от други морски общини? Все пак това е най-богатата община…
- Но с най-късия сезон. Това трябва да си го признаем, колкото и да е неприятно. Очевидно при нас има слабости и туристите предпочитат други населени места, за които само до преди няколко години не сме допускали, че могат да бъдат конкуренция на Несебър, Слънчев бряг, Равда, Свети Влас, Обзор… Да не говорим, че селата от други морски общини се превърнаха в мини дестинации за еко и семеен туризъм, а при нас това не се случва.
Големите хотели имат добра заетост, защото цели маркетингови отдели работят за това. Но при малките къщи за гости вече се усеща недостиг на туристи. За тяхната реклама трябва да се грижат община и държава като популяризират самите населени места.
- Искате да кажете, че в Несебър сезонът е бил слаб? Хората ще кажат, че по морето все са недоволни…
- Имам поглед на по-голямата част от местния бизнес, защото много от хотелите, ресторантите и търговски обекти са наши дългогодишни клиенти. Освен, че пикът на сезона беше съвсем кратък, се забелязва и отлив на туристи с по-големи възможности. Това важи и за гостите от чужбина, и от България. Туристите отдавна търсят качествени услуги, забелязват заобикалящата ги среда, искат атракции, не само плаж. Нашият регион очевидно не е конкурентноспособен, въпреки природните дадености, Старият град, добрата хотелска база, добрите ресторанти.
Ето тук е необходима по-активна роля от страна на местната власт. Трябва да се търси активно партньорство и с държавата, ресорните министерства. Слънчев бряг е световноизвестна марка, която трябва да съхраним, а от години се движим по ръба. Да не говорим, че градове от списъка на Юнеско (благодарение на активна и добре таргетирана реклама) са едни от най-посещаваните и скъпи места по света. За съжаление това не се отнася за Несебър.
- А вашата семейна фирма как успява да се задържи на пазара толкова години, въпреки инвазията на сходни компании от цял свят?
- Вече 30 години не спираме да се развиваме. Стараем се постоянно да предлагаме нещо ново, да сме лоялни към клиентите и служителите ни. Конкуренцията наистина е много сериозна, но това ни мотивира и ние да бъдем по-добри.
- Бизнесът се оплаква, че трудно намира работна ръка, вие успявате ли?
- При нас има служители, с които сме вече повече от 20 години заедно. Текучеството на хора във фирмата е слабо. Стараем се да ги обучаваме, да даваме възможност за професионално развитие и да бъдем предвидим работодател. За съжаление в региона сме от малкото фирми, които ангажират голям брой хора целогодишно. Смятам, че общината трябва да има стратегия за привличане на инвеститори, които да осигуряват 12-месечна заетост, за да не губим младите хора.
- А какво правят тези млади хора от региона през зимата – масово ли не работят?
- Много от тях се ориентират за работа в Бургас, други чакат новия сезон. В свободното си време младите хора и майките с деца реално нямат какво да правят в Несебър. Искаш да си заведеш детето на плуване – отиваш в Бургас. Ходи ти се на кино – пак в Бургас. Така е с почти всичко. Затова в Гранд маркет „Жанет“ оставихме място за детски кът и периодично организираме забавления за деца. Това е далеч от нашия бизнес, но го приемаме като социален ангажимент.
- Разкажете за другите ви социални ангажименти. Знаем, че сте подкрепяли редица каузи…
- Така е, но умишлено не им даваме гласност. Категорични сме, че когато помагаме на човек или хора в нужда, не е необходимо това да става публично достояние. Смятам така да остане и занапред. Иначе имаме куп кампании насочени към деца и други групи, които си вървят от години и са много успешни. Хората са свикнали вече с тях и се стараем да не ги разочароваме.
- Знаете, че това интервю ще се прочете от много хора. Вие за първи път говорите за бизнеса ви, за политиката. Какво искате да кажете за финал на читателите?
- Много ми се иска да спрем постоянно да търсим поводи да се разделяме, да се мразим, да се настройваме едни срещу други. Виждам, че в обществата, където хората са по-задружни и гледат в една посока живеят по-добре и по-спокойно. Ние сме малък регион с изключителни природни дадености и богата история. Ако наистина искаме, с постоянство и работа, можем да бъдем топ дестинация, а така цялата ни област ще има по-висок стандарт на живот.
Приемам сегашното положение като временен застой на развитие на общината. Несебърлии са доказали във времето, че са мъдри хора, с идеи и възможности. Убеден съм, че по-добрите години за нашия регион предстоят.