Защо тихомълком се удължи концесията на летищата в Бургас и Варна
Летището във Варна е обявило, че ще обслужва рекорден брой маршрути през следващата година, докато летището в Бургас щяло да затвори през зимата, а догодина да обслужи само един полет до Лондон, констатира Найденов
На какво основание е удължена концесията на летищата в Бургас и във Варна със срок от 5 години? Този въпрос бе поставен от депутата Димитър Найденов от „Демократична България“ в рамките на парламентарния контрол на служебния министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев.
Найденов бе възмутен, че между двете летища нямало конкуренция, защото концесионерът бил един и същи - "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт". С това той си обяснявал факта, че летището във Варна е обявило, че ще обслужва рекорден брой маршрути през следващата година, докато летището в Бургас щяло да затвори през зимата, а догодина да обслужи само един полет до Лондон.
Найденов отбеляза, че ако са се управлявали от различни концесионери, летището в Бургас е щяло да има възможност да предложи по-изгодни условия на авиокомпаниите и да бъде по-агресивно. Според депутата от ДБ било грешка двете морски летища да са дадат на един оператор. Но той има критики и срещу сегашния служебен кабинет, че задълбочава проблема.
Министърът на транспорта Христо Алексиев от своя страна припомни, че концесията за двете летища е сключена още преди "Борисов" - през 2006 година. Той отбеляза, че му е трудно да коментира дали решението е правилно или не, като призна, че може би е било по-коректно двете летища да бъдат разделени. В същото време, аргументирайки действията на своето правителство, обясни, че неговата основна цел е била да върнат икономическия баланс на самата концесия.
Алексиев обясни, че общият размер на инвестициите в двете летища е в размер на 403 милиона евро. Към настоящия момент концесионерът е платил концесионни възнаграждения в размер на повече от 334 млн. евро.
"Това е една от концесиите, които генерират най-голям приход за държавата и през годините "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" е заплащал високи по размер концесионни възнаграждения, достигащи до 30 млн. евро годишно", отбеляза Христо Алексиев.
Той добави и че с решението на Министерския съвет срокът на концесията да се удължи с 5 години, ще бъдат извършени допълнителни инвестиции в размер на още 10 милиона евро. С това размерът на инвестициите за срока на концесията ще стане 413 млн. евро.
Служебният министър подчерта, че новият договор е в полза на държавата и тя ще получи допълнително най-малко още 120 млн. евро концесионни възнаграждения. Като всичко изградено от концесионера, ще стане собственост на българската държава. Така приетото решение на Министерския съвет е с цел да се съхрани концесионният договор, който носи съществени приходи в държавния бюджет и инвестиции в публична инфраструктура, обясни Алексиев.
Той подчерта, че договорът с "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" е удължен в пълно съответствие със Закона за концесиите, като при сключването му е бил отчетен и ефектът от COVID-пандемията и започналите военни действия в Украйна.
Заместник министър-председателят обърна внимание, че последните два фактора влияят силно негативно на двете черноморски летища, защото техният трафик се генерира главно от туризъм и то най-вече от Русия.
Днес пак излезна статистика, че сме 13-ти по заплати в България.
А 30 пътници на полет от Бургас, достатъчно платежоспособни да летят, не могат да оправдаят разкарването до Бургас на самолет със 150 седалки.
Чудя се само как кмета не проумя тези елементарни истини, че развитие и поминък в града с големи инвеститори не стават без редовни полети до нормални европейски летища. Жалко за нас
Развитието на летищата в Бургас и Пловдив умишлено се проваля от шопските и гагаузките тикви.
Не ТИМ, а фраткфуртците, зя което и пр'с'таците като теб гласуват.
Кат нямаш толкова акъл хващай дебелака и ристьо и отивайте да блокирате летище Варна.
Самият град не е особено голям и край него още 2-3 циганизирани като Карнобат и Грудово.
Нова концесия да се направи за Стара Загора, че поне е в средата и събира хора от всички посоки.
Бургас има основание да иска отделна концесия.Най- малкото,защото обслужва най-много пътници и товари след София.
А какъв град беше преди тридесет години!
В случая на Бургас не можеш да очакваш инвестиции в град, в който няма целогодишни полети до поне 10-15 европейски летища целогодишно. Фрапорт избра да развива варненското летище, а бургаското да използва за сезонни чартъри до Слънчев бряг, като същевремнно го държи на концесия, за да нямат конкурент на варненското летище.
За да има инвестиции и работни места в Бургас, трябват целогодишни полети!